Forbes Israel Logo

גדולי האומה: מיהם עשרת היזמים האמריקאים הגדולים בכל הזמנים?

לפני 10 שנים ביקשנו מ-58 היסטוריונים, כלכלנים ומומחי ניהול לדרג את 10 היזמים האמריקאים הכי גדולים מבחינתם. הסקר הזה היה בין הניסיונות הראשונים להעריך גדולה בקרב יזמים אמריקאים וחזרנו עליו שוב גם השנה עם 41 מומחי עסקים מתחומי ההיסטוריה, הכלכלה והניהול.

בשני הסקרים, ציינו הנשאלים את הנרי פורד במקום הראשון. פס הייצור שלו שהכניס מכונית לכל גרז' ברחבי המדינה, שינה את החיים באמריקה. גם שכר העבודה ששילם, 5 דולר ליום, חידש בכל הקשור ליחסי העבודה בין מעסיקים ומועסקים ושם דגש על הערכת עובדים יציבים ופרודוקטיביים.

המתחרה של פורד, אלפרד סלואן, מג'נרל מוטורס, דורג במקום ה-8 בסקר הראשון, אך נפלט אל מחוץ לרשימה השנה, אולי בעקבות פשיטת הרגל של החברה. פורד היא חברת המכוניות הגדולה היחידה בארצות הברית שנמנעה מקבלת תמיכה פדרלית – דבר התואם את מדיניותו של הנרי פורד, שהתנגד בשנות ה-30 של המאה הקודמת להתערבות הממשלה בתעשיות בארצות הברית.

משמאל, תוצאות הדירוג מלפני עשור. מימין, הדרוג החדש.

רוב היזמים המדורגים ברשימה, הקימו חברות אמריקאיות גדולות, כמו פורד: ביל גייטס עם מייקרוסופט, ג'ון דל רוקפלר עם סטנדרד אויל, ואנדרו קרנייג' עם קרנייג' סטיל. שלושתם השאירו את העסקים האמריקאים בחזית והראו דומיננטיות בשוק העולמי.

סטיב ג'ובס ותומאס אדיסון שלטו במגוון תעשיות: אדיסון עם הקלטת סאונד, הנורה החשמלית, וקולנוע; ג'ובס עם מחשוב אישי, אנימציה ממוחשבת, מוזיקה דיגיטלית ועוד.
ריי קרוק, מייסד מקדונלדס, מינף את עסקי אריזת הבשר, בקבוקי הסודה ותבלינים למשהו גדול יותר.

ההופעה של סטיב ג'ובס במקום החמישי מראה שזהו סקר חי. ג'ובס ודל היו בין 25 הראשונים בסקר שנערך לפני עשור, אך ג'ובס נסק ואילו דל דעך. הדעיכה של ג'י פי מורגן מרמזת על כך שפחות מומחים מעריכים את כישוריו הפיננסיים. בנוסף, למרות שמניית וולמארט קרובה לרמתה הגבוהה בכל הזמנים, המייסד, סם וולטון, ירד מקום אחד בין שני הסקרים.

הנרי פורד (משמאל) וג'ון דל רוקפלר (מימין). מאבני היסוד של התעשייה האמריקאית | תמונות: ויקיפדיה

מה עוד אפשר ללמוד משני הסקרים האלה? ראשית, שגדולה היא יותר מאשר הון עצום. וורן באפט וג'ון פאול גטי, היו בין העשירים ביותר בדורם, אך כמעט אף אחד מהמומחים שהשתתפו בסקר לא ציין אותם. שנית, אדרת הגדולה לא ניתנת לראשי התעשיות "הבעייתיות": טבק, אלכוהול, הימורים ופורנוגרפיה. לכל אחת מהן יש את הדמות הדומיננטית שלה: דיוק, בוש, והאפנר למשל. הנשאלים התעלמו מהם, אבל ציינו את וולט דיסני, שעל ממלכת הקסם שלה, השמש לא שוקעת לעולם.

תובנה שלישית היא שאף בן מיעוטים או אישה לא נכנסו לעשירייה הפותחת (למרות שאופרה ווינפרי מתקרבת). כמו כן, רק שניים מתוך ה-10 סיימו קולג'. השאר מעריכים מאוד ידע, אבל כמו ביל גייטס וסטיב ג'ובס, רצו לעשות משהו ולא לשבת בכיתה.

ולבסוף, ליזמים האלה שדורגו כגדולים, הייתה מעט מאוד אינטראקציה עם הממשלה. הם כמעט ולא קיבלו תמיכה פדרלית. לעומת זאת, הם שיפרו את החיים באמריקה על ידי ייצור מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.