Forbes Israel Logo

גדול יותר ומעמיק יותר: הושק גיליון הרופאים הטובים בישראל 2017

מגזין פורבס מפרסם את גיליון הרופאים הטובים בישראל לשנת 2017. הפרויקט היחודי של המגזין רואה אור זו השנה הרביעית וחושף את רשימת הרופאים הטובים בארץ בעשרות רבות של תחומי התמחות.

לרכישת הגיליון לחצו כאן

במשך ארבע שנות תחקיר רציף, שממשיך להתנהל כל העת, נצברו במאגרינו אלפי המלצות  שאספנו מרופאים בכירים בישראל על עמיתיהם למקצוע.

מתוך אלפי שיחות ההמלצה הללו, נגזרה הרשימה שלפניכם. ההמלצות בכל תחום התמחות הגיעו רק מרופאים שעוסקים בו בעצמם, אך על מנת להימנע מהטיות כמו לויאליות לקולגות, קשרי חברות או נאמנות מוסדית, הקפדנו לבקש מכל רופא ממליץ רק שמות של רופאים ממוסדות רפואיים אחרים, ומתת־התמחות שונה מזו שהוא מחזיק בה. כמו כן, הרחבנו את פניותינו לרופאים רבים יותר ממוסדות רפואיים קטנים וממוסדות הממוקמים באזורי הפריפריה הגיאוגרפית או החברתית של ישראל. בסופו של התהליך, הרופאים שקיבלו את הדירוג המובהק ביותר בכל תחום נכנסו לרשימה.

לשיטתנו, המלצה מהימנה מספיק על זהותם של הטובים ברופאי ישראל לא יכולה להתקבל מהמטופלים (שלא תמיד מבינים לעומק את הפן המקצועי בעבודת הרופא וחסרים להם כלים למדוד את איכותה), וגם לא מהמוסדות הרפואיים (שלהם אינטרסים עסקיים, תקציביים או ארגוניים בשוק הבריאות בישראל), אלא רק מהרופאים עצמם.

לרכישת הגיליון לחצו כאן

נכון, השיטה לא מושלמת, ויתכן בהחלט שישנם רופאים מצוינים בישראל ששמם חסר ברשימה. יחד עם זאת, ככל שמאגר הנתונים עליו היא נשענת הולך ומתרחב, השיטה מצליחה למצות את הטובים שברופאי ישראל בדיוק רב יותר.

מה נשתנה?

873 רופאים נכנסו לרשימה השנה, גידול של יותר מ־42% בהשוואה לשנה הקודמת. כשמדובר ברופאים הטובים בישראל, ניתן היה לצפות, באופן טבעי, שמרביתם לא ישתנו משנה לשנה, וכי תמורות משמעותיות ניתן יהיה למדוד רק לאורך זמן. ואכן, בהצטבר נתונים של ארבע שנות עשייה, המספרים מחזקים את ההערכה הזו, אך גם מעידים כי ממש לא מדובר ברשימה סטטית: לצד העובדה שכ־94% מהרופאים שנכחו בשנה שעברה ברשימה חזרו להופיע בה גם השנה, לא פחות מ־35% מהשמות ברשימת 2017 (כ־300 רופאים) נכנסו אליה בפעם הראשונה, או מבלי שנכחו בה אשתקד.

על אותה דינמיות מעידים גם אותם 6% שנכחו ברשימה בשנת 2016 ולא המשיכו להופיע בה השנה. חלקם פרשו לגמלאות, אחרים הפסיקו לקבל מטופלים ועברו לתפקידי מחקר, אקדמיה או ניהול. אך חשוב במיוחד לציין את החלק שלא נכנס אליה בעקבות הרמת רף הכניסה בכל תחום משנה לשנה. אגב, למרות הרמת הרף במרבית התחומים, באף אחד מהם לא נרשם קיטון בכמות הרופאים הכוללת, ובמרביתם נרשם אף גידול משמעותי.

לא לילדים בלבד

חידוש משמעותי נוסף שהבאנו השנה הן שתי רשימות נפרדות, נוסף לרשימתנו הראשית: האחת מציגה את "הרופאים הטובים ביותר לילדים" ביותר מ־30 תחומי התמחות. בכל תחום שסקרנו ביקשנו מהממליצים להתמקד גם בהמלצות על רופאי ילדים. מתוך מאות השמות שהעלתה הסקירה, כ־190 רופאים נכנסו בסופו של דבר אל הרשימה הסופית. כל הרופאים ברשימה זו מתמחים בטיפול בילדים, אך עבור חלק מהם לא מדובר בתת־ההתמחות היחידה, והם מטפלים גם במבוגרים.

ד"ר תניר אלוייס, מנהלת המרכז לבריאות השד במרכז הרפואי קפלן | צילום: יוסי אלוני

ברשימה שנייה ונפרדת שניתן למצוא בגיליון השנה אנו מציגים את שמותיהם של כמה מהרופאים האלטרנטיביים המוערכים והמנוסים בישראל – ענף שהולך ותופס לו מקום מן המניין בשדרה המרכזית של שוק הבריאות הישראלי.

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

גם במספר תחומי ההתמחות רשמנו השנה גידול משמעותי, כששתי הרשימות (ילדים ומבוגרים) מציגות יחד 64 תחומים. לא זאת בלבד, על מנת להקל על ההתמצאות ברשימה, תחומי ההתמחות חולקו גם לתתי־התמחויות.

בראיון שהעניקה לפורבס בעבר ד"ר ענת עקה־זוהר, ראש מינהל איכות, שירות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות, היא סיפרה על פעילות האגף הן בסקרי שביעות רצון שהוא מפיץ בקרב המטופלים בבתי החולים בארץ, והן על "התוכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים". המשרד השיק בין היתר מערכת BI מתקדמת ונוחה לתפעול המציגה לציבור הרחב את ביצועיהם של בתי החולים בשורת חתכי איכות, ובכך מאפשרת בחירה מושכלת. "כמו שפיתחנו תרבות אירגונית של מדידה בבתי חולים", סיפרה ד"ר זוהר על החזון שלה לעשור הקרוב, "כך תהיה גם תרבות צריכה נבונה יותר של שירותי בריאות. כמו שאנשים יודעים לקנות מיקרוגל וטלוויזיה ויודעים לשאול את השאלות, אני רוצה שהם יידעו לשאול ולחפש מידע גם בנושא הזה".

היות שמשרד הבריאות סבור כי "עוד חזון למועד" בכל הנוגע למדד כזה, רשימת הרופאים הטובים ביותר של פורבס מקבלת כנראה משנה חשיבות אם החזון לשנות את תרבות צריכת שירותי הבריאות בישראל ניצב לנגד עינינו. הביקוש הרב שלו היא זוכה מקרב קהל הקוראים, רק מחזק אצלנו תפיסה זו.

מבלי לנקוט עמדה חד משמעית בסוגיית אפיונו של "הרופא הטוב" כאידאה, אנו מאמינים שחשוב יותר מכל לאפשר לציבור הישראלי לבחור את רופאיו הלכה למעשה באמצעות כלים טובים, מדויקים ורחבי היקף שמשקפים את איכותם. כזו היא, לדעתנו, הרשימה שלפניכם: אלו הם הרופאים הטובים בישראל בשנת 2017. 

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.