Forbes Israel Logo

גרמניה וצרפת דורשות מארה"ב לקיים דיון על תוכנית הריגול עד סוף השנה

צרפת וגרמניה רוצות לקיים שיחות עם ארה"ב עד סוף השנה, כדי להסדיר את הויכוח שהתפתח בנושא תוכנית הריגול האמרקאית, כך אמר אמש קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. הדרישה מגיעה לאחר שהגיע מידע למרקל כי ארה"ב צוטטה לשיחות הטלפון שלה, כמו גם ל-35 מנהיגי עולם אחרים ולמיליוני אזרחים צרפתים.

מרקל הוסיפה כי "ברגע שנשתלו זרעי חוסר האמון, זה הופך את שיתוף הפעולה המודיעני להרבה יותר קשה". שערוריית הריגול תפסה את מרבית סדר היום של ועידת האיחוד האירופי בבריסל, ומרקל הסבירה כי גרמניה וצרפת רוצות לבנות עם ארה"ב מסגרת וכללים לתוכניות הריגול.

הקנצלרית הדגישה כי היא רוצה למצוא בסיס משותף עם וושינגטון שממנו אפשר יהיה להתקדם, אבל גם שהיא מצפה למעשים ולא רק למילים והתנצלויות. "זה ברור שבעתיד משהו חייב להשתנות – ובצורה משמעותית", סיכמה מרקל.ביום רביעי הודיע משרדה של מרקל כי הקנצלרית דרשה הבהרות מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאחר שהגיע מידע למשרדה כי ארה"ב מאזינה לשיחות הטלפון הנייד שלה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הסביר מאוחר יותר כי אובמה הבהיר למרקל כי בהווה ובעתיד לא יהיו האזנות לשיחותיה, אך לא היה ברור מדבריו מה קרה בעבר.

אנגלה מרקל | צילום: רויטרס

עיתון הגרדיאן הבריטי גם פירסם אמש כי ה-NSA ציטט לטלפונים של 35 מנהיגים ברחבי העולם, לאחר שגורמים רשמיים נתנו לסוכנות את מספרי הטלפון הרלבנטיים. כל הדיווחים האחרונים מתבססים עדיין על המסמכים שהדליף עובד הסוכנות לשעבר, אדוארד סנודן.

במקביל שני דיפלומטים מערביים חשפו בימים האחרונים כי גורמים בממשל האמריקאי תדרכו אותם כי במסמכים של סנודן ישנם פרטים על שיתופי פעולה מודיעיניים עם מדינותיהם.

בוושינגטון פוסט הוסיפו עוד כי במסמכים יש גם פרטים על שיתופי פעולה עם מדינות שלא נחשבות באופן פומבי לבעלות ברית של ארה"ב.

בנוסף נכתב בדיווח כי בחלק מהמקרים, רק זרוע אחת של הממשל במדינה המשתפת פעולה ידע על הפעולה, בעוד זרועות אחרות, כולל משרד החוץ של אותה המדינה, נשאר מחוץ לסוד העניינים.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.