Forbes Israel Logo

גרמניה תתמוך בסיוע ליוון; אולם האם המהלך כולל "תספורת"?

המחוקקים הגרמנים צפויים לאשר חבילת סיוע מיידית ליוון. בקואליציית המרכז-ימין של אנגלה מרקל ובמפלגת הדמוקרטים מהאופוזיציה הביעו היום את הסכמתם להעלאת העסקה עם יוון להצבעה ביום חמישי או שישי.

עם תמיכתם של שני המחנות מובטח כי המהלך יקבל אישור אבל השאלה הנשאלת היא לגבי קולות נוספים אשר עולים מכיוון האופוזיציה; אלה שמחד גיסא מעוניינים לסייע ליוון אולם מאידך גיסא חפצים לנצל את ההזדמנות כדי להביך את מרקל לקראת הבחירות בחודש ספטמבר 2013, כשתתמודד על כהונה שלישית בתפקיד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנהיג אחת ממפלגות האופוזיציה (SPD), פרנק וולטר שטיינמאייר, אמר כי מפלגתו לא תעשה דבר "שעלול להוביל לכך שיוון לא תוכל לעמוד בתשלומיה לטווח הקצר או שעלול לאלץ אותה לעזוב את גוש היורו".

אולם הוא גם האשים את שר האוצר הגרמני וולפגנג שיובל בזריית חול בעיני הציבור, אשר עשוי להיענות לסיוע המוסכם, אך אינו תומך בהפחתה נוספת של החוב הציבורי היווני.

קנצלרית גרמניה מרקל (מימין) וראש ממשלת יוון, אנטוניס סמארס | צילום: רויטרס

"שיובל מתרברב כי תספורת החוב של יוון נמנעה, אבל אני אומר לכם שהיא רק נדחתה לאחר הבחירות", אמר לטלוויזיה המקומית, והוסיף כי שרי גוש אירו העבירו "רמזים" לקיומו של אפקט מעין זה.

המלווים הבינלאומיים ליוון הגיעו לבסוף להסכם על חבילה של צעדים לצמצום החוב היווני ב-40 מיליארד יורו, בקיצוצו ל-124% מהתמ"ג בשנת 2020.

הם גם התחייבו לנקוט בצעדים נוספים כדי להקטין את החוב של יוון ל"רמה נמוכה משמעותית מ-110%" ב-2022, הכרה מפורשת בכך שלפחות מהלך אחד של מחיקת הלוואות עשוי להיות נחוץ אחרי שנת 2016, הנקודה בה צפויה יוון להגיע לעודף תקציבי ראשוני.

מפלגת SPD כאמור אינה מתנגדת בהכרח למחיקת החוב היווני, אלא ששטיינמאייר טוען כי שיובל צריך להיות כן לגבי הנושא. הוא מודאג גם מכך שקרן המטבע הבינלאומית גילתה זהירות בתמיכתה בעסקת החוב היוונית.

יוון תקבל בשלבים עד 43.7 מיליארד דולר, לאחר שעמדה בתנאים שנקבעו על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, אולם רק אחרי שתשלים תכנית רכישה חוזרת של אג"ח. שטיינמאייר אמר הנושא מוסיף לחוסר הודאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.