Forbes Israel Logo

דאבלין מתאוששת מהמשבר – אך הצעירים עדיין סובלים מאבטלה ומהיעדר תקווה

כלכלת אירלנד סוף סוף מתאוששת. עם שנתיים רצופות של צמיחה, נפילה מתמשכת בשיעורי האבטלה ועלייה הדרגתית בשוק הנדל"ן נראה כי עבור מנהיגי אירופה, אירלנד היא הדוגמה היחידה לכך שהסיוע הבינלאומי עוזר באמת.

אולם, בעוד שמעמד הביניים בדאבלין נהנה מתאוששות המשק, הרי שמדובר במיעוט מיוחס בלבד והרוב עדיין סובלים משלהיי המיתון שעוד לא באמת נגמר. "בדאבלין אולי מרגישים את השיפור במצב, אך ייקח זמן רב עד שזה יגיע גם לשוליים", מסבירה ג'ולי מנגן, בעלת בית קפה שעדיין נאבקת להחזיק את הראש מעל המים. 

מאז הגיע לשיא ב-2011 ירד החוב הממשלתי של אירלנד בהדרגה. בסוף השנה צפויה אירלנד לסיים להחזיר לנושיה 85 מיליארד יורו, שניתנו לה במסגרת חבילת החילוץ, מה שיהפוך אותה למדינה היחידה בגוש היורו כולו שיצאה מתוכנית החילוץ מחוזקת. מדובר בסיפור הצלחה אמיתי וחיוני להעלאת המוטיבציה אצל המדינות האחרות בגוש הזקוקות כעת לסיוע דומה. 

עם זאת, לא הכל ורוד באירלנד. היצוא מהמדינה ממשיך להתכווץ והנטל של הגדלת הצמיחה ב-2.5% בשנה נופל ברובו על הצריכה המקומית. פירוש הדבר ש-4.6 מיליון התושבים במדינה שדוכאו במשך זמן בגלל האבטלה והעלייה החדה במסים, צריכים כעת להחזור להוציא סכומים גדולים של כסף. על פי נתוני הרבעון הראשון של השנה, ירדה הצמיחה באירלנד לראשונה מאז 2009 והראתה שאין באמת מה לחגוג עדיין והדרך להבראת המשק עוד ארוכה.

צילום: רויטרס

על פי הנתונים, מי שסובל הכי הרבה מהמצב הנוכחי באירלנד הם הצעירים במדינה. תושבים רבים בשנות ה-30 לחייהם רכשו את דירתם הראשונה עם משכנתא ל-35 שנה. רוב הרכישות התבצעו בסוף שנת 2007, אז התפוצצה בועת הנדל"ן ומחירי הנכסים החלו לצלול. כיום, רבים מאלו שיש להם משכנתא נאלצו לשנות את הרכבה לפחות פעם אחת. במצב זה, הבנקים באירלנד שכבר קיבלו סיוע, עלולים להגיע למצב שחובותיהם הרבים של הלקוחות יגרמו להם לבקש עזרה נוספת. 

בנוסף, רבים מבני ה-20 מתקשים עדיין למצוא את העבודה הראשונה שלהם ויכולים רק לחלום על רכישת בית. כמו כן, כשליש מאוכלוסיית אירלנד וכרבע מהאנשים שעובדים נשארים עם 50 יורו לכל היותר לאחר ששילמו את החשבונות החודשיים שלהם. 

"אירלנד היא כלכלה של ניגודים", מסביר הברוקר דרטמונד או'לירי מחברת גודביי. "ברור לכולם שדאבלין מובילה את הצמיחה הכלכלית ואילו מחוץ לעיר הגדולה אנשים עדיין נאבקים כדי לשרוד". בשווקים מעריכים כי ייקח עוד זמן רב עד ששאר אירלנד תשלים את הפערים ותצטרף לאירלנד. עד אז, תושבי הכפרים והפרברים עדיין מסתכלים על העיר הגדולה בקנאה וערגה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.