Forbes Israel Logo

דוד קליין: התקציב הדו שנתי הוא כישלון מוחלט

"התקציב הדו שנתי הוא כישלון מוחלט. אילו היה תקציב חד שנתי, חלק גדול מהגירעון היה נמנע", אומר לפורבס נגיד בנק ישראל לשעבר, ד"ר דוד קליין. "כבר בסוף 2011 היו חייבים לתת את הדין על כך שהמציאות השתנתה. התקציב הדו שנתי הוא אחת הרעות החולות, אבל לאף אחד לא הפריע שהוא הולך ומתנתק מהמציאות בשטח".

לדברי קליין, אשר שימש כנגיד לפני כהונתו של סטנלי פישר, "הגירעון הוא מסוג הדברים שכל אחד יכול היה לזהות. היום כבר לא מתייחסים ברצינות לכל העניין של קביעת יעד גירעון. כשיש ספק באמינות הממשלה גדלה אי הוודאות, המשקיעים לא יודעים איזו הפתעה מחכה להם, וההשקעות פוחתות".

ומה לגבי העתיד? קליין מציג פרדוקס: "הבעיה הגדולה ביותר של תקציב 2013 היא זמן. צריך לבחון מחדש את האסטרטגיה הפיסקלית שעליה נשענות הנחות רבות והתוצאות מלמדות כי הן לאו דווקא היו טובות, אך בעוד יש מקום לבחינה אין זמן לכך. מדובר בסיפור שחייבים לפתור תוך שבועות ספורים. אין זמן להתדיין ולשנות את האסטרטגיה הפיסקלית, למרות שיש בכך צורך".

דיויד קליין | צילום: רויטרס

עוד מוסיף קליין כי "צריך לבחון הוא "מתווה ברודט" שקבע נוסחא שתתעסק בהגדלת תקציב הביטחון. כל נוסחא וחישוב מונחים על השערות ובמקרה הזה לא היתה להן האחזות במציאות. התקיים ויכוח גדול בין האוצר לבין הביטחון האם משרד הביטחון באמת התייעל כפי שנדרש בנוסחא וכל צד טען את הטיעונים שלו. בשורה התחתונה ברור כי אי אפשר שתקציב הביטחון יהיה משוריין וימשיך לגדול גם במציאות של גרעון עמוק".

גם נגיד בנק ישראל הנוכחי, סטנלי פישר, לא יוצא נקי על פי קליין. לדבריו, מדיניות הורדות הריבית של בנק ישראל "לא מתאימה לתקופה הנוכחית. לא צריך היה להוריד אותה, היא מביאה עמה תוצרי לוואי לא טובים וגורמת לעליית מחירי הדירות".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.