Forbes Israel Logo

דוהרים קדימה: מיהו ארגון הספורט הרווחי בעולם שהרוויח מיליארדי דולרים – ועקף את פיפ"א בסיבוב?

ארגוני הספורט הגדולים הפכו כבר מזמן להרבה יותר מתחביב לשעות הפנאי עבור מיליוני הצופים והאוהדים ברחבי העולם. המועדונים והחברות הפעילים בתחום זיהו כבר מזמן את הפוטנציאל הכלכלי העצום אשר גלום בתחומי הספורט השונים, והפכו עם הזמן לעסק כלכלי לכל דבר ועניין, אשר פועל במרץ בכדי להרחיב את פעילותו ולרשום רווחים גדולים יותר. ומגמה זו לא פסחה גם על ארגוני הגג של תחומי הספורט השונים ברחבי העולם – החל מארגון הכדורגל העולמי (פיפ"א) דרך ארגוני הפוטבול, הבייסבול, הכדורסל ואפילו ארגון הגולף, אשר גורפים מיליוני דולרים ופועלים כל העת בכדי להמשיך ולהתרחב עוד יותר.

אך נדמה כי אופיו התחרותי של עולם הספורט הופך את המאבק על התואר "ענף הספורט הרווחי ביותר בעולם" למשמעותי אפילו יותר. כבכל עסק, היוקרה הנלווית לשליטה בפסגת הדירוג מניעה את ראשי העסקים השונים (ובמקרה הנוכחי – ארגוני הספורט השונים) לייחס חשיבות יתרה למעמדם בדירוג היוקרתי. אך נדמה כי בדמם של ראשי הארגונים השונים זורם גם כן דם של ספורטאים, ואלו מתחרים איש ברעהו כל העת על היוקרה הרבה אשר נלווית למיקום בפסגת הדירוג. וזה, כמובן, רק הבונוס ל"דבר האמיתי" – אשר מגיע בדמות משכורות עתק, בונוסים שמנים ושלל פינוקים והטבות להם זוכים ראשי ארגוני הגג המכניסים ביותר בעולם.

רק במקום השני. מטה פיפ"א | צילום: מתוך ויקיפדיה

וכמו כל תחרות גדולה באמת, הקרב על פסגת הדירוג כולל שני שחקני-על אשר נאבקים האחד בשני לאורך שנים. ממש כמו ריאל מדריד וברצלונה בליגה הספרדית או ברזיל וארגנטינה ביבשת דרום אמריקה, גם המאבק על תואר "ענף הספורט המכניס בעולם" כולל שני יריבים וותיקים – ומכניסים במיוחד.

אם היו שואלים את מרבית אוהדי הספורט ברחבי העולם באשר לזהותו של ארגון הגג המכניס ביותר בעולם, סביר להניח כי התשובה הנפוצה ביותר הייתה פיפ"א – ארגון הכדורגל הבינלאומי אשר מרכז את אליפויות הכדורגל הגדולות בעולם, לרבות משחקי הגביע העולמי. לאחרונה פיפ"א עלתה לכותרות דווקא בהקשר שלילי, אך עדיין כזה אשר חשף את סכומי הכסף האדירים ומגוון האינטרסים המעורבים בפעילותה ארגון – זאת לאחר ששורה מבכירי ההנהלה נעצרו בשוויץ בחשד לעבירות שוחד, מרמה והלבנת כספים.

אך עדיין, מסתבר כי לפחות בקרב על התואר היוקרתי, פיפ"א נוחלת תבוסה מרה. פיפ"א אמנם מכניסה מיליארדי דולרים ומנהלת את ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם – אך היא עדיין נותרה הרחק מאחור ארגון הספורט המכניס ביותר בעולם – הוא ארגון ה"פורמולה 1", אשר מרכז את תחרויות רכבי המרוץ ברחבי העולם. דווקא תחום המרוצים, אשר ספק אם היה הראשון לעלות בדעתם של חובבי הספורט בעולם כתחום הרווחי ביותר, מתגלה כתעשיית עתק אשר מגלגלת סכומי כסף מדהימים מדי שנה – וזיכתה את ה"פורמולה 1" בתואר היוקרתי ובניצחון אדיר על יריבתו המרה פיפ"א.

אז כמה כסף הכניס ארגון הפורמולה 1? על פי מחקר חדש אשר בחן את הכנסות "ארגוני הגג" השונים במהלך 15 השנים האחרונות, הארגון הכניס לא פחות מ-16.2 מיליארד דולר במהלך השנים 1999-2014. פיפ"א, אשר כאמור מדורגת במקום השני, הסתפקה בתקופה זו בהכנסות בגובה 14.5 מיליארד דולר "בלבד". והניצחון המרשים הזה אינו רק של ארגון הפורמולה 1 על פיפ"א – אלא גם ניצחון אישי מרשים של אחד האנשים החזקים והבלתי מוכרים בתעשיית הספורט העולמית. זהו ברני אסקלטון, נשיא פורמולה 1 מזה 16 שנים, אשר הצליח כנגד כל הסיכויים לגבור על מקבילו בעולם הכדורגל, ספ בלאטר, אשר אמנם זוכה לכותרות והכרה בעולם כולו – אך נאלץ לראות את גבו של אקסלטון דוהר קדימה, גם ללא שימוש במכונית מרוץ מתקדמת.

הכל בראש

הכנסותיה של פיפ"א מגיעות בעיקר, על פי המחקר, בזכות משחקי הגביע העולמי אשר נערך אחת ל-4 שנים. במהלך כהונתו של בלאטר (אשר נכנס לתפקידו בשנת 1999) זינקו הכנסות אלו מ-1.9 מיליארד דולר ל-5.7 מיליארד דולר במשחקי המונדיאל האחרון אשר נערכו בשנה שעברה, בעיקר בזכות הסכמי חסות ופרסום מפלצתיים עם חברות ענק כמו אדידס, קוקה קולה ו-ויזה. הכנסות הארגון ממשחקים אלו ומיתר הטורנירים אשר הוא מארגן ברחבי העולם (גם באמצעות הארגונים היבשתיים הפועלים מטעמו) הצטברו, כאמור, לאורך 15 השנים האחרונות לסכום מרשים של 14.5 מיליארד דולר. אך גם סכום מרשים זה, כאמור, מספיק רק למקום השני במקרה הנוכחי.

מנהל מו"מ ישיר, כאילו היה ראש מדינה. אסקלטון (מימין) עם חבר | צילום: מתוך ויקיפדיה

פעילות ארגון פורמולה 1 מרוכזת על ידי חברת האם דלטא-טופקו, אשר ממוקמת באזור החוף בעיר ניו ג'רזי בארה"ב. בין המחזיקים בחברה ניתן למצוא את קרן ההשקעות CVC, אשר מחזיקה ב-35% מהחברה, את חברת האחזקות במבינו, את בנק ההשקעות להמן בארדרס ועוד. וכמנתחים את מאזן הרווח וההכנסות של החברה, מבינים בקלות מדוע כמה מגופי ההשקעה המובילים והחזקים בעולם מחזיקים בנתח גדול מהחברה – ומסרבים למכור אותו לאורך שנים ארוכות.

מודל ההכנסות של החברה מתבסס על 6 מקורות עיקריים. המקורות השוליים ביותר הן שטחי הפרסום על הרכבים עצמם המשתתפים במרוצים, והצטברו לכדי 33.9 מיליון דולר במהלך שנת 2013. מכירות שטחי הפרסום והסכמי החסות למרוצים השונים ברחבי העולם הניבו רווח בגובה 259 מיליון דולר לעונה בשנים האחרונות. אבל הכסף הגדול מגיע משני מקורות עיקריים: הסכמי שידור אדירים וגביית עמלות מהערים המארחות את המרוצים. יחדיו, הכסף המגיע ממקורות אלו מגיע לכ-1.3 מיליארד דולר בשנה. בסך הכל בשנים האחרונות עמדו רווחי החברה על 1.7 מיליארד דולר בשנה בממוצע – סכום אשר הצטבר, כאמור, ללא פחות מ-16.2 מיליארד דולר במהלך 15 השנים האחרונות.

מדובר בזינוק אדיר בהכנסות במהלך פרק זמן קצר במיוחד. בשנת 1999 עמדו רווחי החברה על 341.5 מיליון דולר בלבד – פחות מרבע מהרווח השנתי כיום. הסיבה לזינוק האדיר ברווחים, מסבירים אנליסטים שונים, היא אחת: ברני אקסלטון. מאז נכנס לתפקידו הוא קידם בכוח מרוצים בשווקים חדשים בעולם – ובמיוחד ביבשת אסיה ובמזרח התיכון. שווקים חדשים אלו קידמו את מרוצי המכוניות אל עבר התואר "טורניר הספורט השנתי הנצפה ביותר בעולם" – עם למעלה מ-425 מיליון צופים מדי שנה.

כדי לקדם את מרוצים אלה, אקסלטון לא חשש לנהל משא ומתן ישירות אל מול נשיאים, בני מלוכה ומנהיגי מדינות ברחבי העולם כאילו היה מנהיג מדיני בעצמו. הוא הגיע לפגישות אישיות עם נסיכים בעולם הערבי, ניהל מו"מ עיקש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (תתג המחיר שקבע לקיום מרוץ פורמולה 1 במוסקבה עומד על 44 יליון דולר – וזהו אכן המצב כיום), ולא חשש לכופף את ידם של ראשי ממשלות במזרח אסיה – הכל כדי להביא את התחום המתפתח את עבר השווקים החדשים.

לא מתכוונים להוריד הילוך. רכב פורמולה 1 | צילום: thinkstockphotos

ומעמד העל שאקסלטון בנה לעצמו עם השנים שווה, מסתבר, גם הרבה מאוד כסף. במהלך השנים אקסלטון קיבל בונוסים ודיבידנדים מבעלי החברה, ובסך הכל הוא מחזיק בהון בגובה 4 מיליארד דולר – אשר הופכים אותו למנהל העשיר ביותר בעולם הספורט כולו. אך אקסלטון הוא הרבה מעבר למנהל: בכל הקשור לספורט המוטורי בעולם, הוא משמש כנביא של ממש. בעוד בפיפ"א ובארגוני גג נוספים תוכלו למצוא נשיא, משנה לנשיא, סמנכ"ל שיווק, שמנכ"ל תפעול וכו' – בפורמולה 1 תוכלו למצוא אדם אחד בלבד: אקסלטון. הוא מנהל את השיווק ואת הפיתוח העסקי, מסתובב בעולם כדי לקדם עסקאות, לחתום על חוזים ולהמשיך ולהפוך את התחום, אשר עדיין נחשב ל"אח הקטן" של תחומים דוגמת הכדורגל והכדורסל – לאחד הפופולריים ביותר בעולם. בשנה שעברה חגג יום הולדת 84, אבל אקסלטון מצהיר כי אין בכוונתו לוותר על "מושב הנהג" בהנהגת החברה. בינתיים, לא נראה שיש לו או לבעלי המניות כל סיבה לחשוב על כך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.