Forbes Israel Logo

דוממו מנוע: האם ג'נרל מוטורס עומדת מאחורי הטיוח הגדול ביותר שידע עולם הרכב מעולם?

ענקית הרכב האמריקאית, ג'נרל מוטורס, ממשיכה להסתבך – וכעת נחשדת החברה כי היא עומדת מאחורי אחד הטיוחים הגדולים בעולם הרכב אי פעם. לאחר שבית משפט בארה"ב כבר הטיל כנס כבד על חברת טויוטה בגין העלמת מידע בסוגיות הנוגעות לבטיחות דגמי החברה, כעת הגיע תורה של יצרנית הרכב מדטרויט, אשר הפכה עם השנים לאחד מסמלי היצרנות האמריקאית – וכעת נחשדת בהעלמת מידע אשר הביא למותם של מאות בני אדם.

על פי מחקר של ארגון Friedman Research Corporation אשר פורסם בניו-יורק טיימס, התגלו כשלים מהותיים בסדרת רכבים תוצרת ג'נרל מוטורס (אשר מייצרת בין היתר את המכוניות קדילק, ביואיק ו-GMC) בין השנים 2003 ל-2013. המחקר הסיק כי תקלה מכאנית במתג ההנעה של הרכבים הביאה למצב בו מנוע הרכב דומם במהלך הנסיעה ללא כל התרעה – ובכך השבית את פעילות הרכב, לרבות פעילות מערכת כריות האוויר המותקנת בו.

ידעו- ושתקו? עובדי ג'נרל מוטורס מטפלים ברכבים החדשים | צילום: רויטרס

על פי המחקר, התקלה גרמה למספר רב של תאונות דרכים, וגרמה למותם של לפחות 303 בני אדם. כבר כשהפרשה החלה להתגלגל באמצעי התקשורת האמריקאיים, אנשי החברה הודו בקיומה, אך טענו כי מניין ההרוגים עמד על 12 "בלבד".

אך השאלות הקשות עמן מתמודדת החברה כעת הן לא כיצד התרחשה תקלה שכזו, אלא כיצד ייתכן שבמשך למעלה מעשור, במהלכו לפי התחקיר ידעו אנשיה על קיום התקלה, נמנעה החברה מלקרוא לתיקון את 1.4 מיליון הרכבים הנונים בסכנה ברחבי ארה"ב. על פי התחקיר, אנשי הארגון מחזיקים במסמכים המעידים כי מנהלי ג'נרל מוטורס אכן ידעו על קיום התקלה לאורך שנים ארוכות, ובחרו שלא להצהיר באופן רשמי על המצב המסוכן. אם הטענות יתבררו כנכונות, הרי שאחת החברות המפוארות בהיסטוריה האמריקאית צפויה לספוג מכה קשה – הן תדמיתית והן כלכלית, עקב הקנס אשר יוטל עליה ותביעות הענק אשר יוגשו כנגדה.

ומה עליכם לעשות אם ברשותכם אחד מרכבי החברה מהשנים המדוברות? מומחים מסבירים כי אחד הגורמים לבעיה המוזרה הוא עומס משקל המונח על מפתח הרכב, ולכן ממליצים לנתק את המפתח מצרור המפתחות השלם שלכם, במיוחד אם זה כבד במיוחד. בנוסף, מומלץ להתייעץ עם אנשי שירות מוסמכים.

 

לכתבה באתר "שטח"

עוד ב"שטח":

מרצדס G יורד מהתפריט

ג'יפ צ'ירוקי החדש – בישראל במאי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.