Forbes Israel Logo

דיווח: איראן תסכים להפסיק את העשרת האורניום ולסגירת פורדו

מתקפת חיוכים או כוונות של ממש? לקראת פגישתן של המעצמות עם איראן בז'נבה בעוד כשבוע, מאותתת הרפובליקה האיסלאמית כי היא חפצה בפתרון שיסיים את המשבר אודות תוכנית הגרעין שלה, והעלתה היום (ד') הצעות קונקרטיות בנושא.

לפי דיווח של ה"וול סטריט ז'ורנל", איראן מתכוונת להסכים להפסקת העשרת האורניום לרמה של 20%, להגביל את מספר הצנטריפוגות הפעילות ולאפשר פיקוח הדוק על מתקני הגרעין שלה – כל זאת בתמורה להסרת הסנקציות עליה, ממנה היא סובלת בשנים האחרונות.

דיווחים נוספים העלו אפשרות שאיראן אף תסגור את אתר ההעשרה בפורדו.במערב מקווים כי הקולות החדשים שעולים מאיראן יביאו להזדמנות שתקדם את התהליך – ואולי תביא לסיום המחלוקת הניטשת בעשור האחרון באשר לתוכנית האיראנית. בכירים אמריקאיים ואירופיים ציינו לאחרונה כי הם אינם מוכנים להציע שום וויתורים עד שאיראן תבצע צעדים קונקרטיים שירגיעו את דאגות המערב.

רוחאני. איראן ממשיכה במתקפת החיוכים | צילום: רויטרס

ולמרות הצעדים החיוביים, במערב ללא ממהרים להשמיע קולות שמחה. "יש סיכון בכך שאנחנו נסחפים אחרי האווירה החיובית", אמר דיפלומט מערבי המעורב בשיחות עם איראן.

גם גורמים בישראל לא נשמעו אופטימיים נוכח הצעותיה של איראן. סימה שיין, ראש אגף איראן במשרד לנושאים אסטרטגיים, ולשעבר ראש אגף המחקר במוסד, אמרה הבוקר לגל"צ: "זאת ממש לא רעידת אדמה. יש פה מיחזור רעיונות ששמענו אותם בעבר. רמזים לגבי נכונות איראן להפסיק העשרה כבר היו בימי אחמדינג'אד, וגם הדיבורים על פתיחת המתקנים לפיקוח – אין בהם חדש, כי איראן מחויבת לפי ה-NPT לאפשר לסבא"א לבקר בכל מתקניה"."מה שאנחנו רואים עכשיו , אחרי הדיבורים היפים באו"ם, זה שאנחנו מגיעים לדברים האמיתיים – ולפי הוול סטריט ז'ורזנל – אין שום חדש. על הפסקת העשרה ל-20% הם רמזו כבר בעבר".

שיין הוסיפה וציינה כי הצעתה של איראן להפסקת העשרת האורניום ל-20%, מה שיקנה לאיראן יכולת צבאית, אינה משמעותית בשלב זה: "לאיראן יש תוכנית רחבה ועמוקה, על שני מסלולים של פלוטוניום ואורניום. ה-20% זה פסיק קטן וזה לא משנה משמעותית". שיין ציינה כי גם אם תיפסק העשרה זאת, "הם יוכלו לחדש זאת מתי שירצו בזריזות רבה. מהעשרה של 3.5% לעבור ל-20% זה עניין של ימים עד שבועיים".

באשר להצעה הדרמטית יותר כביכול, באשר לסגירת פורדו, אמרה שיין: "זה פורסם כבר בדר שפיגל לפני כשבועיים והאיראנים הכחישו זאת. קשה לי להאמין שיש בזה משהו. זה עוד בלונים לקראת ה-15 באוקטובר. האיראנים זורקים כל מיני רעיונות ואני לא רואה שהם עושים את הוויתור הזה".

לכתבה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.