Forbes Israel Logo

דירוג המדינות הטובות לעסקים: דנמרק בפסגה, ארה"ב מפגרת מאחור, והיכן מדורגת ישראל?

ארה"ב היא מעצמה כלכלית בלתי מעורערת – עם תמ"ג של 16.7 מיליארד דולר בשנה שעברה, כמעט רבע מהתמ"ג העולמי. היא גם הבירה הפיננסית של העולם, ובמידה רבה אפשר להכריז (כמעט) רשמית כי היא התאוששה מהמיתון הגדול של 2008. לאחרונה פורסמו הנתונים הכלכליים של חצי השנה האחרונה שהייתה הטובה ביותר בעשור האחרון לפחות – כשהאבטלה עומדת על 5.9% בלבד, לעומת 10% ב-2009.

אך למרות כל אלו, ארה"ב מפגרת אחרי מדינות מפותחות רבות אחרות כאשר מדובר באקלים העסקי שלה – והפער רק הולך וגדל. ארה"ב מדורגת במקום ה-18 בדירוג השנתי של פורבס למדינות הטובות ביותר לעסקים – 4 מקומות פחות מאשר בדירוג של שנה שעברה.

תאשימו את הממשלה המורחבת או את התקנות החדשות והיקרות במימון ובבריאות – ארה"ב היא המדינה היחידה שהחופש הכלכלי בה יורד שבע שנים ברציפות. יותר מ-130 תקנות פדרליות חדשות לפתיחת עסק נוספו מאז 2009 בעלות שנתית של 60 מיליארד דולר. ארה"ב מדורגת במקום ה-81 מתוך 146 מדינות בדירוג החופש המוניטרי, כאשר רק בריטניה וטורקיה מדורגת נמוך ממנה בקרב מדינות ב-OECD.

קופנהגן. הכי טובה לעסקים | צילום: ויקיפדיה

בנוסף לתקנות הפדרליות, גם אקלים המס האמריקאי גורר את ארה"ב מטה בדרוג. שיעורי החברות הסטטוטוריים בארה"ב הם הגבוהים ביותר בעולם בקרב המדינות המפותחות ועל המורכבות של הקוד שומר צבא שלם של רואי חשבון עסוקים. חברות מקבלות הנחות במסים שלהם הודות לניכויים רבים, אבל המציאות היא שלשיעורי המס הגבוהים יש השפעה רבה על יחסי הציבור של העסקים בארה"ב.

המדינה הטובה ביותר עבור עסקים ב-2014 היא דנמרק, אשר זכתה בתואר שלוש שנים ברציפות בין השנים 2008 ו-2010. הכלכלה הדנית נאבקה בשנים האחרונות יחד עם שאר הכלכלות של האיחוד האירופי. בשבוע שעבר חתכה ממשלת דנמרק את תחזיות הצמיחה של המדינה להשנה ושנה הבאה, מאחר והכלכלה הדנית המגלגלת 324 מיליארד דולר מתקשה להתאושש מהתפוצצותה של בועת הדיוק ושוק היצוא החלש.

למרות האתגרים הכלכליים האחרונים שלה, האקלים העסקי של דנמרק חיובי בהחלט. היא סיימה ב-25 מהמקומות הראשונים בכל אחת מ-11 הקטגוריות שהכנסנו לשקלול הכולל והופעה בחמישייה הראשונה של קטגוריות החופש האישי, הטכנולוגיה ורמת השחיתות הנמוכה.

המפתח לאקלים הפרו-עסקי של דנמרק הוא שוק העבודה הגמיש הידוע בשם "Flexisecurity", שבו חברות יכולות בקלות להעסיק ולפטר עובדים מאחר והם הזכאים לדמי אבטלה גבוהים ולתוכניות הכשרה. אלו יוצרים את אחד מכוחות העבודה הפוריים ביותר באירופה. המודל מעודד יעילות כלכלית שבו עובדים מגיעים לתפקיד שאליו הם באמת מתאימים, וזה מאפשר למעסיקים לשנות ולהקצות מחדש במהירות משאבים במקום העבודה. דנמרק היא גם אחת מהמדינות היזמיות ביותר בעולם. הממשלה מייעלת את תהליך הסטארט-אפ עם 4 תהליכים בלבד הדרושים על מנת לתפוח עסק חדש והעלויות מינימליות.

דירגנו את המדינות הטובות ביותר לעסקים לפי 11 קטגוריות: זכויות קניין, חדשנות, מסים, טכנולוגיה, שחיתות, חופש (אישי, מקצועי וכספי), סחבת, הגנה על משקיעים וביצועי שוקי המניות. כל קטגוריה שוקללה באופן שווה. הנתונים הגיעו מדיווחים שפורסמו בארגונים הבאים: 'בית החופש', 'קרן המורשת', 'ברית זכויות הקניין', 'שקיפות בינלאומית', הבנק העולמי והפורום הכלכלי העולמי.

ההפגנות בעד הדמוקרטיה הסעירו את הונג-קונג בסתיו האחרון, אבל השטח הסיני האוטונומי למחצה ממשיך ליהנות מאקלים עסקי ידידותי במיוחד. הונג-קונג מדורגת שנייה, עלייה של מקום אחד מהשנה שעברה. בשנה שעברה האבטלה עמדה על 3.1% דלוח עם צמיחה של 2.9% שהייתה טובה יותר מאשר כל מדינה אחרת ב-20 המדינות המובילות את הרשימה, מלבד סינגפור שדורגה במקום ה-9. הונג-קונג מדורגת בחמישייה הראשונה בקטגוריות ההגנה על המשקיעים, חופש המסחר, נטל המס והבירוקרטיה. את החמישייה הראשונה סוגרות ניו זילנד במקום השלישי, אירלנד במקום הרביעי ושוודיה במקום החמישי.

למרות ההפגנות, הונג קונג ידידותית לעסקים | צילום: thinkstockphotos

ארבעת הכלכלות הגדולות בעולם, מלבד ארה"ב סיפקו ביצועים מעורבים. יפן עלתה מעט ברשימה למקום ה-26, ואילו סין נפלה ב-3 שלבים למקום ה-97. גרמניה שלה הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם (3.6 טריליון דולר) קפצה למקום ה-20, עלייה של 4 מקומות מהשנה שעברה. צרפת ירדה ב-8 מקומות השנה למקום ה-27, הירידה הגדולה ביותר של חמישים המדינות המובילות את הרשימה. צרפת סבלה השנה ממיתון שני בתוך ארבע שנים, כמו גם שיעור אבטלה שהגיע לשיא. הנפילה בדירוג מגיעה בעקבות צניחתו של החופש המוניטרי תחת הממשלה הסוציאליסטית של פרנסואה הולנד.

מדינת גינאה מדורגת אחרונה ברשימה בשנה השלישית ברציפות. גינאה הממוקמת במערב אפריקה נמצאת בליבו של אזור התפרצות האבולה והיא מדורגת בחמישייה הסוגרת של קטגוריות החדשנות, הטכנולוגיה והשחיתות. את הרשימה סוגרות צ'אד, לוב, מיאנמר והאיטי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן