Forbes Israel Logo

דנקנר: "מקווים לטוב; הבנק לא אישר מחיקה – ולא תהיה מחיקה"

בתום דיון סוער, הורה הבוקר בית המשפט המחוזי בתל אביב לאי.די.בי פיתוח ולמחזיקי האג"ח לנסות להגיע עד מחר להסכם מחוץ לכותלי בית המשפט. הדיון נגע בבקשתם של מחזיקי האג"ח להכריז על החברה כחדלת פירעון ולכפות עליה הסדר חוב. בדיון מתח השופט איתן אורנשטיין ביקורת על כך שבעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, לא הגיע לבית המשפט.

עם זאת, בראיון לערוץ 2 הביע בעל השליטה אופטימיות בנוגע לסיכויים להגיע להסדרי חוב עם הבנקים. "חתמתי עם אלשטיין על הסכם ביום חמישי, ואנחנו מקווים לטוב", אמר. בנוגע להסדר החוב מול בנק לאומי אשר בוטל בשבוע שעבר אמר דנקנר כי "זה לא שהבנק לא מאשר הסכם, הבנק לא אישר מחיקה, ולא תהיה מחיקה".

הנציגות והנאמנים, המייצגים את בעלי האג"ח, שכלפיהם חוב מצטבר של כ-3.8 מיליארד שקל, גורסים כי החברה חדלת פרעון, וכי על מנת למנוע הידרדרות נוספת במצבם של נושי החברה, ביקשו לאשר תוכנית הבראה כוללת לשיקומה.

"יש כאן הכרעה בעייתית", אמר אורנשטיין. "אך הצעד שהנציגות מבקשת הוא דרסטי וללא חזרה. אם בית המשפט ייעתר לבקשה יש כאן השלכות משמעותיות על פירוק פרמידה גדולה. יכול להיות שצריך הסכמה כלשהי להכניס מישהו חיצוני שישמור על האינטרסים החיצוניים. אתם תנסו עכשיו להגיע לפתרון שלא יוביל למפולת ושאפשר לחיות איתו, ושיאפשר את המשך התשלומים כי המסר של הפסקת התשלומים הוא בעייתי ומסוכן".

עם זאת, השופט ציין גם כי "אם אלשטיין מוכן להשקיע סכומים גדולים באחזקות סימן שיש לו אינדיקציות ושעל פי בדיקות שערך שהכל בסדר בחברות למטה. הוא כנראה בדק לעומק ומאמין בחברה אחרת לא היה משקיע"'.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אורנשטיין מתח ביקורת חריפה גם על התנהלות הבנקים: "איך הבנקים נתנו הלוואות של מיליוני שקלים בלי בטוחות? מימיי לא ראיתי דבר כזה. היכן ועדות האשראי? היכן חברות הביטוח? איך מאפשרים דבר כזה? איפה האחריות?", אמר.

עו"ד אייל רוזובסקי, המייצג ביחד עם עורך דין גיא גיסין את נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, התייחס במהלך הדיון לטענה כי קרן יורק מעוניינת להשתלט על החברה: "יורק מחזיקה כ-13% מהאג"ח, והם נושה לכל דבר", אמר רוזובסקי. "אי אפשר להגיד שאלו אנשים שמחזיקים חוב של החברה שלא בתום לב".

מנגד, עורך דין רובי בכר מטעם אי.די.בי אחזקות טען כי "ביום חמישי נחתמה בבואנוס איירס עסקה בין נוחי דנקנר לאדוארו אלשטיין, להשקעה של 75 מיליון דולר נוספים על 25 מיליון הדולר שכבר הושקעו. על פי ההסכם 18 מיליון דולר יושקעו בגנדן ו-57 מיליון דולר באידיבי אחזקות. יש גם הסכמה על שליטה משותפת של אלשטיין ודנקנר באי.די.בי. ביצוע עסקת ההשקעה מותנה בהסדר באידיבי אחזקות, שעקרונותיו כבר סוכמו עם נציגות מחזיקי האג"ח של אידיבי אחזקות, ובהסכמת הבנקים. כל שינוי לרעה עלול להביא לביטול עסקת ההשקעה".

עו"ד צורי לביא, המייצג את אי.די.בי פתוח, תקף המהלך הדיון את חוות הדעת שהוגשה על ידי  TASC מטעם נציגות של אי.די.בי פיתוח, חוות דעת שטענה כי החברה חדלת פירעון. "אני לא מבין את חוות הדעת של TASC. לפי החשבון שלהם, כל החברות בישראל פושטות את הרגל – זו חוות דעת שרלנטית שמבוססת על חישובים לא נכונים".

אוהד אלוני, נציג המשקיעים הפרטיים, אמר כי "המהלך הוא בקשת הבראה במסווה של ניסיון השתלטות על החברה. מדובר בחוב של 8 מיליארד שקל מכספי ציבור. המהלך של הנציגות – מטרתו להשתלט על נכסי החברה. אין שום ניגוד אינטרסים בין בעלי החוב של החברות. יש ניגוד אינטרסים בין בעלי החוב לבין קרן יורק. אנחנו לא מוכנים שהחברה תהפוך קורבן לניסיון השתלטות של קרן זרה. גם מחאת הקוטג' התחילה מקרן זרה שהרימה את המחירים".

במהלך הדיון אמר רוזובסקי כי "הנושים שאנו מייצגים יוותרו על 3.5 מיליארד שקל מהחוב בכדי להבריא את החברה, ואז באים ואומרים שהבקשה שלנו הזויה". עו"ד רם כספי, המייצג את אי.די.בי התייחס לדברים אלו ואמר כי "נציגות פתוח באים ואומרים שהם מוכנים לוותר על חלק מהחוב בשביל תוכנית ההבראה, זה נראה מוזר שהם יחליטו על מחיקת חוב לעצמם". כספי העריך לאחר ההחלטה כי החברה תגיע להבנות עם מחזיקי האג"ח.

מנכ"ל אי.די.בי אחזקות, חיים גבריאלי (שלישי משמאל) | צילום: תומר ורון

הפנייה לבית המשפט היתה בהמשך להחלטות אסיפת מחזיקי האג"ח, אשר החליטו לפני כחודש וחצי ברוב גדול, להסמיך את הנאמנים ואת הנציגות לנקוט הליכים יזומים "להגנת זכויות מחזיקי האג"ח", כלשונם. הנציגות המשותפת מורכבת מקרן יורק, פסגות והפניקס.

על פי תוכנית ההבראה שהציעו מחזיקי האג"ח, 55% מהחוב כלפי הנושים יומרו למניות. כנגד יתרת החוב שלא תומר להון (כ-45%), תוקצה למחזיקים סדרת אג"ח חדשה אחת, הנושאת ריבית שנתית בשיעור של 7%, אשר תיפרע בין השנים 2019-2020, בתשלומים חצי שנתיים.

"כתוצאה מאימוץ תוכנית ההבראה, יצומצמו באופן מיידי חלק מהשכבות בפירמידה הגדולה ביותר במשק, בהתאם לרוח החלטות ועדת הריכוזיות. נושי החברה יהפכו לבעלי מניות סחירות של חברה בריאה, מתפקדת וסולבנטית", נכתב בבקשה.

אי.די.בי טענה בתגובה כי "הפנייה לבית המשפט הינה צעד מרחיק לכת שנעשה בעת הזו על ידי גורמים ציניים בנציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, על מנת להשתלט על הנכסים המצוינים של החברה תמורת נזיד עדשים, ולטרפד כל ניסיון להגיע להסדר בחברה האם אי.די.בי אחזקות".

בסוף השבוע סוכמה העיסקה לפיה ישקיע איש העסקים היהודי-ארגנטיני אדוארדו אלשטיין 75 מיליון דולר באי.די.בי אחזקות ובגנדן. אלשטיין יגיע לארץ בשבוע הבא כדי לקדם את העסקה לפיה יעביר 57 מיליון דולר לאי.די.בי אחזקות ו-18 מיליון דולר לחברה האם גנדן. הפיצול בהשקעה נובע מביטול הסדר החוב עם בנק לאומי בשבוע שעבר. ההסכם תלוי בהסדר חוב בין החברה למחזיקי האג"ח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.