Forbes Israel Logo

דראגי הוריד את הריבית בגוש היורו לשפל היסטורי: "הסנטימנט השלילי התרחב"

עקב הרעה במשבר בגוש היורו החליט נגיד הבנק האירופי המרכזי להוריד את הריבית ב-0.25% ל-0.5%. החלטת הריבית תואמת את ציפיות האנליסטים. לאחר פרסום ההחלטה מורים החוזים העתידיים בוול סטריט על פתיחה חיובית.

במסיבת עיתונאים היום אמר מריו דראגי כי אינדיקטור הבטחון בשוק צנח בחודש אפריל, מה שמעורר חשש כי ההתאוששות של המשק האירופי תתעקב. "הסנטימנט השלילי באירופה התרחב במהל חודשי האביב". עם זאת הצהיר כי "יעד האינפלציה נותר בעינו והמדיניות הכלכלית של הבנק תמשיך להיות גמישה". 

בורסות אירופה מגיבות להחלטת הריבית של הבנק האירופי המרכזי בעליות קלות. בורסת פריז מתחזקת ב-0.1%, פרנקפורט מוסיפה 0.4% לערכה ובורסת לונדון נסחרת ביציבות. 

נתוני הכלכלה שהתפרסמו בשבועות האחרונים, מאז שנגיד הבנק המרכזי באירופה מריו דראגי הכריז כי יעשה כל שיצטרך, מצביעים על כך שהסיכויים לצמיחה שוב נעלמים.

שיעור האבטלה טיפס לרמת שיא בחודש אפריל, האינפלציה רשמה את הירידה החודשית הגדולה ביותר שלה ב-4 שנים האחרונות כשהגיעה ל-1.2%, הרבה מתחת ליעדיו של הבנק שעמדו על 2%.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אם הבנק המרכזי באירופה ינצור את האש פעם נוספת במלחמתו עם שערי הריבית ולא יוריד אותה ברור לכולם כי זה רק יעכב את הבלתי נמנע", אמר האוורד הרצ'ר, כלכלן ב-IHS.
סגן הנשיא של הבנק המרכזי, ויטור קונסטאנסיו, אמר בשבוע שעבר כי יש מקום להוריד את הריבית כשהוא חוזר על נכונתו של הבנק לעשות כל שיצטרך בכדי לטפל במצב הכלכלי הרעוע.

סקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בקרב 76 אנליסטים בשבוע שעבר – עוד לפני נתוני האינפלציה – הצביע על רב זעום בהערכות האנליטסים להורדת הריבית ב0.25%.
אבל ההשפעה הכלכלית של קיצוץ נוסף בריבית לא תטיב עם כולם. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה בשבוע שעבר, שאם מסתכלים רק על גרמניה היה על הבנק המרכזי של אירופה דווקא להכריע על העלאת ריבית.

גם במגזר הבנקאות והביטוח בגרמניה דיברו נגד מדיניות מוניטרית רופפת מצד הבנק המרכזי של אירופה. במגזר הפיננסי בכלכלה החזקה באירופה טענו שלהורדת הריבית תהיה השלכה מעטה על הצמיחה וחוסר אחריות כלפי חסכונות הציבור. המדינות החלדשות יותר בגוש האירו מחזיקות בדעה ההפוכה.

"דראגי היה חזק מאוד במילים אבל עכשיו זה הזמן למעשים והביא מדיניות מרחיבה בפריפריה של גוש האירו", אמרה אנה מריה גרימלדי, כלכלנית בבנק האיטלקיIntesa Sanpaolo.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.