Forbes Israel Logo

דראגי לא יכול לעמוד בהבטחותיו להציל את היורו

"הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים" (לוי אשכול).

ביום חמישי היה זה תורו של יו"ר הבנק המרכזי האירופאי, מריו דראגי, להבטיח שיעשה "כל מה שצריך" כדי לשמר את מטבע היורו. השווקים הגיבו בעליות ותשואות האג"ח של ספרד נפלו. האם דראגי באמת יעשה כל מה שצריך? ולמה הוא בכלל מתכוון ב"הכל"? 

נראה שגם שר האוצר האמריקאי, טימותי גייטנר, התלהב מאד מהרעיון להבטיח "לעשות כל מה שצריך כדי לשמר את היורו", זה הרי לא עולה לו כסף ומשיג לו דולר חלש יותר שתומך ביצואנים ובתעשיינים האמריקאים. כעת, במהלך מסעו באירופה הוא חוזר על ההבטחה הזאת לכל מי שרק מוכן לשמוע.

האם דראגי מדבר באוויר? | צילום: רויטרס

איזה נחרץ איזו נחישות, איזה גבר יו"ר ה-ECB, מריו דראגי. איך הוא אמר בביטחון מלא כי הוא "מוכן לעשות כל מה שצריך כדי לשמר את מטבע היורו", מה שהביא לזינוק בשערו ולעליות בשווקים. רגע, אם הוא יעשה כל מה שצריך כדי לשמר את היורו זה אומר שהוא לא ידפיס עוד ממנו, שהרי הדפסה כזאת תשחק את ערכו, ורגע, אם הוא לא ידפיס ממנו אז הוא לא יוכל לקנות אג"ח ספרדיות ואיטלקיות בשוק. נכון? לא, לא, להיפך, הוא ידפיס מלא יורו כדי לרכוש מלא אג"ח ספרדיות, כך ימנע את התמוטטות ספרד ויציל (בעקיפין) את היורו. אז אם אני מבין נכון, התוכנית שלו היא להדפיס מלא יורו כדי לשמר אותו? כן! והמשקיעים מאמינים לזה? כן! תשואות האג"ח הספרדיות נפלו מרמה של 7.62% ביום שלישי ל-6.66% ביום שישי. שיטה מעניינת. מדינות חזקות בגוש יאשרו לו בכלל?

למה להתקטנן על פרטי התוכנית, בשורה התחתונה תשואות האג"ח הספרדיות נפלו ויעזרו לה להשיג עוד זמן, אולי בינתיים יהיה נס, הכלכלה שלה תשפר והכנסות המיסים שלה יעלו ויפתרו לה את כל הבעיה. למעשה, ירידת תשואות האג"ח של הימים האחרונים הספרדיות תחסוך לה יותר מ-12 מיליארד אירו בארבע השנים הקרובות. כעת נשאר לראות שההבטחות הן לא רק דיבורים.

דראגי העלה את הציפיות של המשקיעים מה שהופך את המצב למסוכן יותר, ממקום כזה הסיכון לאכזבה גבוה יותר. הרי מה הוא יעשה, ירכוש אג"ח בכל כמות? יצהיר על פער ריביות ויגן עליו? הוא לא באמת יכול לעמוד מאחורי הבטחות כאלה. בואו נחכה לסבב הבא שהתשואות של ספרד יגיעו ל-7%, נראה מה זה "הכל".

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן