Forbes Israel Logo

דרך המשי החדשה: כיצד הפכה דובאי למרכז האווירי השלישי בחשיבותו בעולם?

עוד לפני הספירה הבינו האימפריות הבינלאומיות השונות את חשיבותן של דרכי התנועה והסחר הבין יבשתיים. ב"עולם הישן", בו יבשת אמריקה עדיין לא נכנסה למשוואה, היו אלו בעיקר הדרכים אשר חיברו בין מדינות אסיה ליבשת אירופה אשר "נתנו את הטון", ואפשרו לשולט בהן גם שליטה כלכלית עולמית רחבה.

הדרך המפורסמת והחשובה מכולן הייתה "דרך המשי", אשר עברה, בין היתר, גם בשטח ארץ ישראל. הדרך המפורסמת חיברה בעיקר בין סין לבין טורקיה (ודרכה ליתר מדינות אירופה), ומרבית החקורים מייחסים לה את עליית כוחן של האימפריות מיבשת אסיה באותן שנים, דוגמת הודו ופרס.

אך באלפי השנים אשר חלפו מאז שימשה "דרך המשי" כציר התחבורה המרכזי המוביל בעולם (והפכה גם את ישראל לאחד ממרכזי הסחר החשובים), נטש האדם את בהמות המסע כאמצעי תחבורה מוביל. הרכבות, ספינות הקיטור והמשאיות צצו עם השנים, וכמובן – אמצעי התחבורה האווירית, אשר הפכו להיות אמצעי תחבורה משמעותי הן לבני אדם – והן לשינוע סחורות רבות.

תיירים משחזרים את "דרך המשי" | צילום: shutterstock

וממש כמו "דרך המשי", גם מפת התחבורה האווירית העולמית מלמדת לא מעט על מצבן של האימפריות הכלכליות ברחבי העולם. חוקרים כלכליים שונים העלו כבר לפני שנים את הטענה כי מרכזי סחר עולמיים משמעותיים – יהנו לא רק מיצירת מקומות עבודה רבים ומתיירות עסקית גוברת, אלא יהפכו בחלוף הזמן למוקד כוח כלכלי משמעותי גם בזכות עצמן. נראה כי בדובאי החליטו לאמץ את המלצות אלו, והפכו בפרק זמן קצר במיוחד לאחד ממרכזי התנועה האווירית הגדולים בעולם.

בשנה החולפת חלפו בשדה התעופה של דובאי 66.4 מיליון נוסעים – ומיקמו אותו שמקום השביעי ברשימת שדות התעופה העמוסים ביותר בעולם. על פי הנתונים אשר נאספו במחציתה הראשונה של שנת 2014, עד סוף השנה הוא צפוי לעקוף את מקביליו בטוקיו, לוס אנג'לס, שיקגו והית'רו (בסמוך ללונדון) – ולטפס עד למקום השלישי ברשימה, מאחורי שדות התעופה בבייג'ינג ובאטלנטה.

מעניין במיוחד לגלות כי בסך הכל לפני 8 שנים, בדירוג שנת 2006, שדה התעופה של דובאי לא נכלל כלל בין 30 המקומות הראשונים. מאז, כאמור, החליטו בדובאי להשקיע מחשבה רבה, תכנון ארוך טווח וכמובן גם כספים רבים במטרה להפוך למוקד כוח אווירי בין לאומי.

"כמובן שהושקעו מחשבה ומשאבים רבים", אומר בראיון מיוחד סטיוארט אנגוס, בכיר ב"קבוצת האמירויות" – חברת האחזקות של בית המלוכה בדובאי, אשר מחזיקה, בין היתר, גם בשדה התעופה ובחרת התעופה המקומית פליי אמירייטס. "אבל החוכמה הייתה לזהות את ה פוטנציאל אשר קיים בדובאי – בזכות המיקום יוצא הדופן שלה. אם נסתכל על המצב בראייה רחבה, אפשר להגיד שדובאי היא שדה התעופה המזרחי ביותר באירופה – והמערבי ביותר באסיה".

אמנם דובאי אינה נחשבת בשטחה הגיאוגרפי של אירופה, אך קרבתה הרבה ליבשת וכן יחסי הדיפלומטיה החמימים אשר שוררים בין המדינה לבין מדינות האיחוד האירופי מצדיקה, באופן מסוים, את דבריו של אנגוס. אם תניחו את המחוגה על דשה התעופה של דובאי, תגלו כי הוא נמצא במרחק של לא יותר מ-8 שעות טיסה מלמעלה משני שלישים מאוכלוסיית העולם. תוסיפו לכך את העובדה ששביתות פתע אינן אפשרות כלל וכי וועדי עובדים אינם גוף מאיים על פעילות הנמל השוטפת, וכמובן את התנאים המרשימים אשר מציע שדה התעופה לנוסעים ולחברות השינוע השונות – ותבינו כיצד הפכה הנסיכות העשירה למוקד כוח כה משמעותי.

גם עליית כוחן של מדינות אסיה סייעה רבות לתכנית של דובאי. במהלך העשור האחרון, עלה כוחן של מדינות המזרח (דוגמת סין, יפן, הודו ועוד)."אם פעם תנועת העסקים העולמית הלכה מערבה בלבד, לכיוון ארה"ב, כיום אנו רואים סחף ענקי לכיוון המזרח" מספר ג'ון קונווי, סגן נשיא חברת התפעול של שדה התעופה בדובאי. "עבדתי בעבר בסינגפור, ואנו רואים כיום תנועה אדירה של אנשי עסקים לכיוון מדינות המזרח. עקב שלל סיבות, אנו רואים כי אחוזים משמעותיים מאוד מאותם אנשי העסקים בוחרים לטוס דרך דובאי".

מוקד כוח עולמי. שדה התעופה בדובאי | צילום: shutterstock

סוכנות התעופה של דובאי, אשר אחראית למהלך המדהים הזה הוקמה בסך הכל בשנת 1959, וכללה שני עובדים בלבד. למשפחת המלוכה היו תכניות התרחבות בלתי פוסקות, אך חברות מערביות מיעטו להשתמש בתשתיות התעופה בנסיכות. לכן, החליטו בדובאי לחנוך חברת תעופה חדשה ומשותפת למדינות איחוד האמירויות הערביות – "פליי אמירייטס", אשר תציע לנוסעים טיסות מפנקות במיוחד – ותחזיק גם בצי מטוסים לצרכי שינוע סחורות.

עם השנים, הצליחו בדובאי למשוך לקוחות רבים ומגוונים, ובחברה מתגאים לספר כי רבים מהלקוחות – בין אם הפרטיים או העסקיים – אשר נעזרו בשירותיהם פעם אחת – בוחרים לשוב ולטוס דרך דובאי או באמצעות חברות התעופה המקומית. העסק הלך וגדל, בשנה שעברה דיווחה החברה על הכנסות בשווי 22.5 מיליארד דולר. החברה אחראית ל-250,000 משרות בדובאי בלבד, ועל פי מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד – אחראית לכ-28% מהצמיחה בכלכלת הנסיכות.

כעת, בחברה צופים עלייה נוספת בהכנסות בשנים הקרובות – עקב המשך התפתחותם הצפויה של השווקים ביבשת אסיה, דוגמת השוק ההודי, ועל פי ההערכות בשנה הבאה בשדה התעופה יעברו לא פחו מ-75 מיליון נוסעים. האם דובאי תמשיך לצמוח ותעקוף גם את שדה התעופה בבייג'ינג כמוקד הכח האווירי הגדול באסיה? בנסיכות הקטנה מסרבים להצהיר זאת בפה מלא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן