Forbes Israel Logo

האוזר: העברת הפעילות העסקית של חברות לחו"ל היא אובדן דרך של המשק

"אנחנו זקוקים לרגולציה חזקה ואכיפה חכמה, מידתית, שמתמקדת במהות ולא דווקנות משפטית, מוכוונת צמיחה בתעשייה ובכלכלה הישראלית", כך אמר הבוקר פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך, בכנס שנערך בקריה האקדמית אונו. "הרגולציה צריכה להיות מבוססת אסטרטגיה לטווח ארוך שתכליתה הפיכת שוק ההון והבורסה בישראל למרכז פיננסי בינלאומי". 

על פי מחקרים בספרות הכלכלית, במדינות שדואגות להגן על המשקיעים שלהן יש שוקי מניות טובים יותר, יותר חברות ציבוריות, יותר הנפקות של חברות חדשות ושוקי חוב גדולים יותר מאשר במדינות שאינן דואגות להגן על המשקיעים, ולכל אלה תרומה מובהקת לצמיחה כלכלית. "נראה לי שהאתגר הרגולטורי בעת הזו הוא מציאת נקודת שיווי משקל חדשה בין הרצון להגן על המשקיעים לבין הרצון לא לפגוע בסקטור העסקי", אמר האוזר.

בהמשך דבריו התייחס האוזר גם לשינוי התפיסה שצריכים לעשות מגזרים מסויימים, בכללם גם הציבור והתקשורת שצריכים להפסיק לעשות דה-לגיטימציה ליזמים מצליחים, ואותם יזמים ובעלי שליטה צריכים להפגין עצמאות, להפחית מינופים, לחלק דיווידנדים מרווחים כלכליים ולא ממניפולציות חשבונאיות, לקשור שכר לתוצאות עסקיות וכן הלאה.

צריך רגולציה חכמה ומידתית, פרופ' שמואל האוזר | צילום: רויטרס

בתקופה האחרונה גייסו 9 חברות ישראליות הון בנאסד"ק בארה"ב. המשמעות היא העברת פעילות עסקית לחו"ל, אובדן אפשרי של הון אנושי רב-ערך, ופגיעה בתרומה לתעסוקה ולצמיחה בישראל. "אני סבור שהעברת הפעילות העסקית של חברות היי-טק לחו"ל היא בבחינת אובדן דרך של המשק הכלכלי", הזהיר האוזר.

לאחרונה יצאה הרשות ניירות ערך בפעילות לביסוס ידע כלכלי על שוק ההון, במטרה להפוך את הציבור לכזה שמודע יותר ושואל יותר. הרשות הפיקה סרטונים לעזרת הציבור שמסבירים להם מושגים מעולם תוכן שבדרך כלל אנשים מדירים את הסתכלותם בצורה ידידותית – בסרטונים עושות קמבק צמד הפולניות של "זהו זה" בגרסתן המצוירת, בדיבובם של דובל'ה גליקמן ומוני מושנוב שהתגייסו לפרויקט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.