חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

האוזר: "מלאנוקס לא תימחק מהמסחר בגלל עודף רגולציה"

"אני מצר מאוד על ההחלטה של מלאנקוס להימחק מהבורסה. כולנו מבינים שזה לא נובע מרגולציה עודפת, שהרי מלאנוקס פטורה מחובות הדיווח על פי הרגולציה המקומית" – כך אמר היום יו"ר ני"ע, שמואל האוזר, במעמד קבלת דו"ח הביניים של הוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח.

"לחברות מהסוג הזה יש יתרונות כלכליים, חשיפה למשקיעים נוספים, תוספת לערך כלכלי ועוד", הוסיף האוזר. "לדעתי, לא פחות חשוב מכך, אני סבור שיש חשיבות לחברות מהסוג של מלאנוקס להיות רשומות למסחר בבורסה בתל אביב גם מטעמים "ציוניים". חברות מסוג זה יש בהן כדי להעצים את מקומה של הבורסה בתל אביב ולתרום לצמיחה הכלכלית בישראל".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הוועדה, שהוקמה בספטמבר האחרון, המליצה על מספר צעדים שצפויים לטענתה להביא לבורסה בתל אביב "חברות מטרה" – חברות הייטק ששווי השוק שלהן 250 מיליון שקל או שהיקף מכירותיהן השנתי הוא 80 מיליון שקל, ומעוניינות לגייס הון בהיקף משמעותי.

בין היתר המליצה הוועדה כי הבורסה תיצור רשימה חדשה, "טק עילית", בה ייכללו מניותיהן של חברות ההייטק החדשות לצד חברות הייטק נסחרות, בעלות שווי שוק של 400 מיליון שקל. הבורסה תיצור מדד על רשימה זו. במסגרת ההקלות וההטבות שיינתנו לחברות המטרה החדשות, יותאמו דרישות הגילוי השוטף שלהן לרבות פטור ממילוי דרישות ה-ISOX, מתן אפשרות לעריכת דוחות כספיים גם לפי כללי החשבונאות האמריקאים ומתן אפשרות להגיש את כל הדיווחים בשפה האנגלית.


האוזר (שני מימין) | צילום: ישראל מלובני

עוד יינתנו הקלות בממשל התאגידי לפרק זמן מוגבל ממועד הפיכת חברת המטרה לחברה ציבורית, והטבת מס למשקיעים אשר ירכשו מניות של חברת מחקר ופיתוח במסגרת ההנפקה הראשונה לציבור ובמסגרת הנפקה חוזרת, כך שההשקעה תקוזז מריווחי ההון. כדי להבטיח חשיפה של חברות אלו, תקדם הבורסה את ביצוע התכנית לאנליזה בלתי תלויה במסגרתה יסוקרו חברות ציבוריות הפועלות בתחום הביומד.

כמו כן, הוועדה ממליצה לאפשר הקמה של קרנות הון סיכון נסחרות במודל של קרנות נאמנות סגורות, כאשר אלו יוכלו להשקיע עד 30% מהסכום אותו יגייסו מן הציבור, בניירות ערך של חברות הייטק, ישראליות, אשר אינן נסחרות בבורסה כלשהי, ו-70% בחברות הייטק ישראליות הנסחרות בארץ. קרנות אלו תהיינה פטורות ממס על הכנסותיהן, ובעלי היחידות בהן יהיו חייבים במס במועד מימוש היחידות בקרן או בעת חלוקת רווחים.

בכדי לאפשר את היישום בפועל של מודל זה, ממליצה הועדה כי קופות גמל יוכלו להחזיק עד 75% מאמצעי השליטה בקרנות וזאת בשונה מהמגבלה הקיימת היום העומדת על שיעור של 50%.

הועדה ממליצה גם על שני פתרונות מימון חוץ בורסאיים אשר יתאימו למיזמי הייטק צעירים שאינם בשלים להירשם בבורסה. כך ממליצה הוועדה על מתן אפשרות לגיוס הון באמצעות מנגנון ה-Crowd funding (שימוש באינטרנט על מנת לגייס סכומי כסף קטנים ממספר גדול של משקיעים מקרב הציבור) ומועדוני משקיעים מתוחכמים.

"ישנה חשיבות רבה בהשארת מרכז פעילותן של חברות הטכנולוגיה בישראל", אמר האוזר, "בשל תרומתן המשמעותית לצמיחה המשקית וליצירת מקומות עבודה במשק. יישום ההמלצות מהווה נדבך חשוב במפת הדרכים של הרשות לפיתוח שוק ההון והבורסה, והן יסירו חסמים וייצרו תמריצים, ויש בהן כדי לחולל שינוי של ממש בהפיכת הבורסה המקומית ושוק ההון הישראלי למוקד משיכה לחברות בתחום המחקר והפיתוח". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן