Forbes Israel Logo

האוצר של רשויות המס: האם הציורים שהחרימו הנאצים יחויבו במסים?

שלטונות המס במינכן שעשו חיפוש בביתו של קורנליוס גוריט, שנחשד בהעלמת מס, נדהמו לגלות 1,500 ציורים, חלקם של גדולי הציירים (פיקאסו, שאגל ומאטיס), שנגזלו על ידי הנאצים בתקופת השואה. האוצר האבוד שווה כמיליארד דולר.

מוזיאון השואה בארצות הברית מעריך כי הנאצים החרימו כ-16,000 ציורים במהלך שנות ה-30 ושנות ה-40 של המאה הקודמת. מתוך 1,500 הציורים שנתגלו במינכן, כ-200 הם יצירות שיש עליהן צווים בין לאומיים, כלומר קיימות תביעות של בעלים לגביהן.

בגרמניה מכנים את הממצאים "אוצר אבוד", מושג שיש לו משמעות מאוד מסוימת עבור שלטונות המס האמריקאים, ה-IRS. ובזמן שהשלטונות בשוויץ מאחסנים את האוצר וממיינים את תכולתו, עולה בארצות הברית השאלה, האם ה-IRS יכולה להרוויח את הנתח שלה מהאוצר האבוד, בהנחה שחלק מן הבעלים החוקיים הם אזרחים אמריקאים?

ה-IRS אוהבים אוצרות אבודים, מושג שלמעשה מופיע בספר החוקים. זו רק דוגמה אחת לפרשנות הרחבה מאוד של האמריקאים למושג הכנסה, כאשר מדובר במיסוי. המקרה המוכר ביותר של אוצר אבוד הוא של מר קאסריני, שקנה פסנתר ב-15 אלף דולר ומצא בתוכו 5,000 דולר במזומן. תארו לעצמכם את הפתעתו ושמחתו לנוכח מזלו הטוב, אבל אז ה-IRS החליטו שמדובר בהכנסה הדורשת תשלום מס. קאסריני הפסיד בבית המשפט ונאלץ לשלם.

"הורים" של שאגל | צילום: ויקיפדיה

האם זה אומר שהבעלים של היצירות האבודות ידרשו לשלם עליהן מס? זה תלוי. באופן עקרוני, אם אתם כבר בעלים של רכוש שמוחזר לכם, אינכם צריכים לשלם מס בארצות הברית, אך המצב יכול להשתנות אם הכרזתם על הרכוש בעבר כרכוש אבוד, וקיבלתם בגין זה הנחה במס. אבל האם כלל זה תקף גם על עבודות אומנות? לעיתים כן ולעיתים לא. למעשה ה-IRS מעסיקים מומחה אומנות שעוסק בפרטים.

מקרה ידוע של ויכוח בין רשויות המס ובעלים, התרחש סביב ערכו של קולאז' של אמן הפופ-ארט האמריקאי, רוברט רושנברג. היצירה הייתה בבעלותה של אילנה סונבנד שמתה ב-2007. עיזבונה הוערך ב-876 מיליון דולר והקולאז' הוערך באפס דולר, מאחר שהוא לא ניתן למכירה כי הוא מכיל פוחלץ של נשר קירח, הנחשב זן נכחד בארה"ב.

ה-IRS התערבו והעריכו את היצירה ב-65 מיליון דולר, מתוכם דרשו 29 מיליון דולר מס ו-11.7 מיליון דולר קנס.

בחלוף כמעט 70 שנה ממלחמת העולם השנייה, ייקח עוד זמן עד שהגרמנים יצליחו לברר את הבעלות על היצירות, עוד לפני שמדברים על מיסים. יחד עם זאת, לגובי המס יש זיכרון של פיל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן