Forbes Israel Logo
קתרין דיור ב-1937. ההשראה לבושם Miss Dior. צילום: Collection Christian Dior Parfums
קתרין דיור ב-1937. ההשראה לבושם Miss Dior. צילום: Collection Christian Dior Parfums

האחות שלא הכרתם: הסיפור מאחורי הבושם האייקוני של כריסטיאן דיור

בספרה החדש של ג׳סטין פיקרדי נחשפים חייה מעוררי ההשראה של קתרין דיור, אחותו הקטנה של מייסד בית האופנה הצרפתי - שגם נושא את שמו - כריסטיאן דיור. סיפור מרתק על העולם שבין אומץ לאופנה הגבוהה, שטומן בחובו סיפורים אציליים וגילויים בלתי צפויים

סיפור מבריק, אפל אך מרהיב ביופיו, נחשף בספרה החדש של ג׳סטין פיקרדי – מיס דיור, סיפור על אומץ וקוטור. סיפורה של קתרין דיור, אחותו הקטנה של כריסטיאן דיור וחברה אמיצה בתנועת ההתנגדות הצרפתית, ששרדה לאחר עינויים בפריז ושנה במחנות הנאצים לפני שחזרה כדי לעורר השראה לבושם האיקוני של אחיה, Miss Dior, ולחיות עד שנות ה-90 שלה, בגידול הוורדים, שעדיין משמשים בניחוחות דיור.

404 עמודים מעוטרים באיורים מרשימים ומעוררי מחשבה, מהווים יחד מעין הערה פוליטית על המאה הקודמת, כמו סיפור אהבה בין שני אחים ייחודיים, שאחד מהם הפך לצרפתי השני הכי מפורסם במאה ה-20. שם משפחה המייצג את עצם האופנה והסגנון הצרפתי, שנלכד באלגנטיות על ידי המחברת שלו, ג'סטין פיקארדי, העורכת הראשית לשעבר של Harper's Bazaar UK. עם דימויים של נעוריהם כילדי העשירים הפרובינציאליים, אחוזת הצוק בנורמנדי שהיא היום גם מוזיאון דיור, ועד לימים השמחים שלאחר המלחמה ב-La Colle Noire, הטירה של מסייה דיור.

הספר עמוס בגילויים בלתי צפויים, ובסיפורים של אנשים שדמויותיהם חושלו בכור הכיבוש. כאשר חלקם נהגו באצילות רבה ובהקרבה ואחרים לא ניחנו בתכונות אלו כלל.

כריכת הספר Miss Dior. צילום: Dior/FF
כריכת הספר Miss Dior. צילום: Dior/FF
״חושבת עליה כפמניסטית״

לצורך התחקיר שוחחה פיקארדי על חייה יוצאי הדופן של קתרין עם המעצבת הראשית של בית האופנה, מריה גרציה קיורי. סיפורה של האחות קתרין העניק השראה למעצבת דיור הנוכחית ליצור את קולקציית אביב 2020.

Miss Dior, A Story of Courage and Couture הושק בחודש שעבר באירוע שכלל חתימה על הספרים בפריז ובטירה של מסייה דיור La Colle Noire, יחד עם פתיחת התערוכה Miss Dior, 12 Female Artists, בה כל אחת מהאמניות הפיקה הומאז'ים לניחוח, עוררה השראה לפי רעיון היופי כסיפור הישרדותה העגומה של קתרין, שחיה בטירה את ארבעת העשורים האחרונים של חייה.

תחילה תכננה פיקארדי לכתוב ספר ביוגרפיה על דיור, אך היא מספרת שלאחר ששמעה והעמיקה בסיפורה המרתק של קתרין, החליטה להתמקד בה, וזה ניכר מקריאת הספר. סיפור חייה של קתרין מהווה את הקו המוביל של פיקארדי, והשילוב הייחודי בין האתגרים שחוותה לבין עולם האופנה הגבוהה וההשראה שהעניקה מהווים מוטיב מרכזי.

האמינה ביופי אחרי החשיכה

״אני כן חושבת עליה כפמיניסטית. היא מעולם לא נישאה להרווה, היא נשארה קתרין דיור; היא ניהלה עסק משלה. תחילה את עסק הפרחים שהקימה כשחזרה ב-1945 ולאחר מכן עסק משלה לגידול ורדים. כאשר כריסטיאן מת, היא ירשה מחצית מהכל, אבל זה כלל הרבה מחובות המס האישיים שלו״
בין חושך לאור

כנשאלה פיקארדי מה הייתה רוצה שהקוראים יקחו איתם מחווית קריאת הספר, אמרה ״היופי והחופש הם בליבה של דיור. החוסן הזה הוא חלק ממה שחישל את המותג – מסר שחשוב לי מאוד לגלות ככותבת, אבל גם כאישה. לדעת שאנחנו יכולים לעבור תקופות של אתגר, של שיבוש, של טראומה ולצאת עם החוסן שלנו אפילו חזק מבעבר״. ואכן, הספר מעורר מחשבות רבות, החשובה שבהן: זה שאתה עדיין יכול להאמין ביופי אחרי החשיכה – הוא הופך מופלא יותר מתמיד. וזה כנראה משהו שככל שמתבגרים מבינים; לומדים להוקיר את רגעי האושר האלה, להוקיר את הקלילות כאשר מבינים מהו חושך. ומתוך ההבנה הזו בדיוק חיה קתרין. המשורר והתסריטאי הצרפתי ז׳אן קוקטו אמר על דיור בטקס האזכרה שלו, לפני שנקבר בקאליאן בבית קברות קטן ליד הבית: 'נסיך האור שגם הבין את החושך'.

״זה כל כך נכון לגבי דיור״, אומרת פיקארדי, ״הסיבה שהוא הבין את החושך היא כי הוא חי את תקופת הטראומה והסבל האישי של משפחתו. אמו מתה מספטיסמיה; אחיו הבכור סבל מהלם קרב לאחר מלחמת העולם הראשונה ומעולם לא החלים לחלוטין, אחיו השני חלה בסכיזופרניה ומעולם לא החלים, ואז אחותו הצעירה והאהובה עונתה וגורשה. דיור הבין את החושך, אבל זה מה שהפך אותו לקוטורייר הגדול, לא? כזה שמבין חושך ואור״.

הספר Miss Dior, A Story of Courage and Couture מאת ג׳סטין פיקארדי זמין לרכישה בבוטיקים של דיור בממילא ירושלים, בקניון גינדי ת״א ובאתר דיור ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.