חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

האלטרנטיבות הירוקות: האם למכונית המימן החדשה של טויוטה יש סיכוי מול המכוניות החשמליות?

"הן לא מחוץ למירוץ. הן אלטרנטיבה ברות קיימא לטכנולוגיות אחרות של אפס פליטה מזהמים", כך הצהיר בשבוע שעבר בברלין וולף הנינג שיידר מחברת בוש. הוא דיבר על רכבים המונעים על מימן – החלום הוותיק של מכוניות העתיד.

אתמול חשפה טויוטה אחת כזו שנקראת מיראי (עתיד ביפנית). אך המיראי לא תהיה זמינה עד השנה הבאה, וגם אז רק בקליפורניה, שם טויוטה מתכוונת למכור רק 200 רכבים ומקווה להגיע ל-3,000 עד 2017, אז מספר תחנות מילוי המימן צפוי לעלות.

מכונית ה-Leaf החשמלית של ניסאן יכולה לנסוע רק 80 קילומטרים בין טעינות, אך זה לא מנע ממנה לשבוע שיאי מכירות ב-2014 עם 28,000 מכוניות שנמכרו בארה"ב. עם ה-Volt של שברולט שמכרה כ-20,000 מכוניות ו-Model S של טסלה שתגיע למכירות של 15,000, שוק המכוניות החשמליות בארה"ב מתחיל סוף סוף להראות מספרים משמעותיים, כאשר כל הדגמים הללו צפויים עוד להשתפר עד סוף העשור. תוסיפו לזה את ה-i3 של ב.מ.וו והרכב המצופה של ג'נרל מוטורס, ומציאות בה נמכרים כמה מאות אלפי רכבים חשמליים בארה"ב בשנה, כבר לא נראית כחלום רחוק.

הציפיות ממכוניות המימן הן פחות גבוהות. מכוניות המונעות בתאי דלק (כולל מימן) הן בעלות יתרונות מסוימים על המכוניות החשמליות: הן יכולות להיות מתודלקות במהירות, והן מציעות מרחק נסיעה רב יותר. אך התדלוק המהיר תלוי כמובן במציאה של תחנת דלק. כיום זה אתגר לא קטן בהתחשב בעובדה שיש רק 3 כאלה שפתוחות לציבור. טויוטה אומרת שבקליפורניה המספר צפוי לגדול ל-20 בשנה הבאה ול-48 בעוד שנתיים. ב-2016 הם צופים פתיחה של 12 תחנות גם בצפון מזרח המדינה. עם כל כך מעט תחנות, נראה שלמכוניות החשמליות (אותן ניתן להטעין בבית או במשרד) יהיה יתרון משמעותי, אפילו אם מתחשבים בכך שטויוטה מציעה שלוש שנים של מימן חינם למשכירי המכונית.

המיראי. המימן באמת יוכל להוות אלטרנטיבה לחשמל? | צילום: אתר טויוטה

גם אם תצליחו למצוא תחנת מילוי מימן, תגלו שהיא לא כל כך נוחה כמו תחנות הדלק המוכרות לנו. תחנה כזו צפוי לטפל רק ב-40 מכוניות מדי יום ובכלל, הצבת תשתית התדלוק צפויה להיות יקרה מאוד ויעילה הרבה פחות מתשתית ההטענה של המכוניות החשמליות.
תומכי מכוניות המימן יטענו מנגד, שמדובר במרוץ לטווח ארוך ושמחיר המכוניות כבר ירד ב-90% ממחיר של יותר ממיליון דולר שהיה לא מזמן. הם מבקשים סבלנות, ובכל זאת תג המחיר של המיראי יעמוד על 57,500 דולר.

אם מתבוננים על העתיד הקרוב קשה לראות כיצד מכוניות המימן יוכלו להתחרות עם המכוניות החשמליות, שאמנם ידרשו לעשות פריצת דרך בכל הנוגע לעוצמת הסוללה ומחיר ייצור החשמל (כך שיהיה זול משמעותית ממחיר הדלק), אך עדיין נראה שהבדלי המחיר יעשו את שלהם. כאשר טסלה תציג את דגם ה-Model 3 המשופר שלה ב-35 אלף דולר, קשה לראות כיצד טויוטה תוכל לעמוד בתחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן