Forbes Israel Logo

האם האיש החזק בעולם ימשיך להיות גם האיש החזק ביותר ברוסיה?

לאחר חודש נובמבר החלש שלו, הצליח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, האיש החזק בעולם לפי פורבס, לחזור בדצמבר אל אחוזי התמיכה הגבוהים להם הוא זוכה כבר יותר משנתיים, אשר צפויים עוד לעלות בעקבות פתיחת משחקי אולימפיאדת החורף בסוצ'י בחודש הבא. בהתחשב בביצועים החלשים של הכלכלה הרוסית ב-2013, זה למעשה די מפתיע שלא היתה ירידה נוספת בפופולריות שלו. במקום זאת, נראה שדווקא ראש הממשלה מדבדב, הוא זה הנושא באחריות והתמיכה בו צונחת.

הדינמיקה הזו לא תמשך לנצח, הדשדוש הכלכלי בסופו של דבר כן ייוחס לפוטין, אך זה ייקח זמן עד שהבעיות הכלכליות של רוסיה יהפכו לבעיות פוליטיות. במילים אחרות, מי שצפה שהשנה הכלכלית הנוראית של רוסיה תהיה המסמר האחרון בארון הקבורה הפוליטי של פוטין, צפוי להתבדות.

לעיתים קרובות שומעים על "מצב הרוח הירוד של הציבור", "הירידה של פוטין בסקרים", או "רמת התמיכה הציבורית שלו שנמצאת בירידה מתמדת". האווירה העולה מרוב הדיווחים מרוסיה היא לא רק של ממשלה לא אהודה, אלא של תסכול וחוסר הערכה הולכים וגוברים כלפיה.

נתוני התמיכה בפוטין בשנתיים האחרונות

כמובן שהכל תלוי בנקודת המבט היחסית: ב-2008 כשרוסיה נשטפה בגל של פטריוטיות לאחר המלחמה מול גיאורגיה, התמיכה בפוטין נחשבה נמוכה יחסית, אך בנובמבר באותה שנה התפרסם סקר דעת קהל שהעניק לו 86% תמיכה – מספר מגוחך, שהעלה ספקות לגבי מידת המהימנות של הסקרים הללו.

אך בהשוואה לעבר הקרוב, מידת התמיכה הנוכחית בפוטין (64%) לא נראית כיוצאת דופן. מאז ההפגנות לאחר הבחירות לדומה ב-דצמבר 2011, שנתפסו כמפוברקות, לא היתה שום תזוזה משמעותית בתמיכה בפוטין.

בהתחשב בכל היתרונות מהם הוא נהנה, בייחוד זרימת הסיקורים החיוביים מרשתות הטלוויזיה הממשלתיות, 64% הוא לא מספר המתקרב לאחוזי התמיכה שהיינו מצפים משליט כל יכול. אי אפשר להתחמק מהעובדה שחלק גדול מהציבור הרוסי אינו מרוצה מהשלטון הנוכחי ומעוניין לראות שינוי רדיקלי.


האם היציבות של השנתיים האחרונות תמשך למרות המצב הכלכלי? | צילום: רויטרס

אך באותה מידה אי אפשר שלא לראות את התמיכה המתמשכת בפוטין והעדר מגמה של ירידה בפופולריות. רוסים רבים עדיין תומכים בנשיא, אך הם לא הכרח מאוד נחושים בתמיכתם. יחד עם זאת, כרגע עדיין קיים רוב לשמירת הסטטוס קוו, וזה מה שמשנה.

דברים יכולים כמובן להשתנות, אך בהתחשב ביציבות של השנתיים האחרונות, נראה שקשה לראות באופק את נפילתו של מי שהוכתר רק לפני כשלושה חודשים על ידי פורבס כאיש החזק ביותר בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.