Forbes Israel Logo

האם הזכייה של גרמניה במונדיאל תעלה לה בהאטה כלכלית?

האם יתכן שגרמניה שניצחה את ארגנטינה בגמר המונדיאל, תמצא עצמה מפסידה דווקא בזירה הכלכלית? האם יתכן שדווקא כלכלת ברזיל ניצלה כאשר הנבחרת המארחת הודחה בבושת פנים בשלב חצי הגמר? אם מתחשבים בהיסטוריה של המונדיאלים האחרונים, נראה שהתשובה היא כן.

לפי נתוני הבנק העולמי, בשמונה מתוך תשעת הטורנירים האחרונים, התמ"ג של המדינה שזכתה התכווץ במהלך השנה שלאחר הזכייה. הנטייה הזו החלה כבר עם ארגנטינה שזכתה בטורניר היוקרתי ב-1986 ויוצאת הדופן היחידה היא ספרד שדווקא רשמה צמיחה של 0.1% ב-2011, שנה לאחר שזכתה, ובכל זאת כלכלתה התכווצה ב-0.2%, במהלך שנת הזכייה.

גם מידת הנסיגה הכלכלית שנרשמת בדרך כלל, היא משמעותית – ממוצע של 1.14%, והאפקט הוא מתמשך. חמש מתוך 7 הזוכות האחרונות ראו את ההתכווצות הכלכלית ממשיכה גם שנתיים לאחר הזכייה.


מבקיע שער הניצחון, מריו גצה והגביע. הגול שלו יעלה לגרמניה ביוקר? | צילום: רויטרס

מה הסיבה לתופעה הזו? יתכן שמדובר בצירוף מקרים (9 מקרים לא מהווים מדגם ממנו ניתן להסיק משהו), אך חלק מהמומחים טוענים שהתשלום על הזמן שמבוזבז על צפייה במונדיאל, מגיע במונחי תמ"ג, והאוהדים של המדינות שהגיעו הכי רחוק, צפו הכי הרבה בטורניר. זו תיאוריה מעניינת, אך האפקט הכלכלי נראה גדול מדי כדי להתאים. יתר על כן, לא נראה כי אפקט דומה קיים גם באירועי ספורט גדולים אחרים, כמו האולימפיאדה למשל.

אולי מדובר פשוט בסוג של ירידת מתח כללית. בחודשים שלאחר הזכייה, האופוריה מתפוגגת, ומשאירה את האזרחים עם ההבנה שגם הזכייה לא פתרה את כל הבעיות. כך, כל המדינה נכנסת למעיין תקופת רגיעה והאטת קצת שאולי עשויה להסביר את הירידה בקצב הצמיחה. אז האם גם גרמניה, בדרך "לדיכאון פוסט מונדיאל"?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.