Forbes Israel Logo

האם סופו של פוטין מתקרב? הרפורמות האוקראיניות מתחילות לקרום עור וגידים

תוך קצת יותר משנה, אוקראינה חוותה מהפכה פוליטית, שתי מערכות בחירות, קריסה כלכלית ופלישה רוסית שגררה אחריה "מלחמה היברידית" שהחריבה את המדינה. הממשלה החדשה שלה נשענת על המערב ונאבקת לשמור על הריבונות, כמו גם על יציבות.

בחודש פברואר, חתמו הצדדים על הפסקת אש שנראה שמחזיקה מעמד, רוב הזמן. אבל אפילו עכשיו רוסיה מתגברת את כוחותיה בגבול ומאיימת במתקפה חדשה. לפי כל הדיווחים, המצב באוקראינה נותר לא יציב. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לא מסתיר את כוונתו להשמיד את המדינה האוקראינית ואפילו מרחיק לכת ומכחיש למעשה שמדובר כלל במדינה. למי שמכיר את משטרו של פוטין לא מדובר בהפתעה.

צילום: thinkstock

כפי שטענתי כבר לפני שנה, הסנקציות שהוטלו על ידי ממשל אובמה יכולות להפיל את המנהיג הרוסי ממושב הכס שלו. כעת, כשהוא מתמודד עם כלכלה מתפוררת, שחיתות ובידוד בינלאומי, רבים מאמינים כי פוטין נלחם על הישרדותו הפוליטית. ברור לשמש כי הוא אינו יכול להרשות לאוקראינה להפוך למודל של המדיניות הממורמרת שלו.

עם זאת, למרות כל מאמציו נראה כי רפורמה אמיתית מתחילה להשתולל באוקראינה. פייננשל טיימס דיווח לאחרונה כי המדינה נמצאת "בדרך הנכונה". ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יאצניוק הביא מערך מרשים של טכנוקרטים, ביניהם אנשי עסקים זרים מנוסים, כמו המנכ"ל לשעבר של מיקרוסופט אוקראינה, שיעזור לבצע את כל השינויים הדרושים.

הממשלה החדשה נכנסה לתפקיד בסוף השנה שעברה ונראה כי היא בהחלט מביאה איתה התקדמות. היא הובילה משא ומתן מצליח על חבילת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית בשווי 17.5 מיליארד דולר, יחד עם תרומות נוספות מארה"ב והאיחוד האירופי – הסיוע מגיע לכמעט 40 מיליארד דולר. כמו כן, היא הציכה לאחרונה רפורמות חשובות למשק הגז האוקראיני והיא מתכננת להפריט אלפי עסקים שבבעלות המדינה, כך היא מטפלת בשתי הגורמים העיקריים לשחיתות במדינה.

עם זאת, הרפורמה החשובה ביותר עשויה להיות השינוי של משטרת התנועה הידועה לשמצה. זו הרפורמה הראשונה שתשפיע על האזרח האוקראיני הממוצע באופן מיידי, בניגוד לרפורמות כלכליות מעורפלות שבעיקר משפיעות על המדינה וגם תוך 3 עד 5 שנים. משטרת התנועה המשוחתת היא תזכורת מתמדת על הריקבון של המערכת כולה מהיסוד. אנשים נעצרים על ימין ועל שמאל, בהתאם לגחמותיו של הקצין והצורך שלו במזומן עודף, לכן רפורמה אפקטיבית בתחום תשלח מסר חזק שהדברים אכן משתנים.

מי שעומד בראשה של התוכנית הוא סגן השר לענייני הפנים אקה זגולדז. הרפורמה ממומנת על ידי ממשלת ארצות הרבית ובחירתם ואימונם של הקצינים יהיו תחת פיקוח של צוות המשטרה האמריקאי מנבדה. עד כה האינדיקציות חיוביות. על פי בלומברג, 27 אלף אנשים הגישו בקשה ל-2000 משרות בקייב, על אף הסטנדרטים הגבוהים שהוצבו. כל המועמדים חייבים להיות בעלי תואר שני ומעלה, רישיון נהיגה וידע של שפה אחת זרה לפחות. המשכורות הוגדל מ-80 דולר לחודש לכמעט 500 דולר – משכורת טובה מאוד בשוק האוקראיני.

עוברת שינוי. המשטרה האוקראינית | צילום: thinkstock

במשך עשרים שנה לא נעשה דבר באוקראינה, אבל עכשיו הדברים מתחילים לקרות. התהליך ייקח לפחות עשר שנים אבל כבר בשנים הראשונות יתחילו להיראות השינויים לעין. אוקראינה הולכת ומתרחקת מרוביה ונעה אל עבר העולם הדמוקרטי הנאור. וזה ללא ספק החשש הגדול ביותר של פוטין. אם אוקראינה הולכת בדרכה של פולין, המדינות הבלטיות וגיאורגיה – הרוסים יתחילו לתהות מדוע הם נשארים מאחור.

מצב כזה ישאיר את הנשיא הרוסי עם 2 אופציות בלבד – רפורמה במערכת הרוסית המושחתת או להפוך את משטרו לאפילו יותר מדכא. שתי האפשרויות יגרמו לו לבעיות נוספות, שבהתחשב בחולשה של מדינתו, הוא אינו יכול לעמוד בהן.

ובאשר לאוקראינה, נראה כי היא עזבה את מעגל ההשפעה הרוסי לתמיד. בסקר שנערך לאחרונה נראה כי 37% מאמינים כי יחסים עם ארה"ב הם חשובים, בעוד שרק 16% אמרו את אותו הדבר על רוסיה. סקר אחר הראה כי 44% רוצים להצטרך לנאט"ו, נתון שעמד על 13% בלבד לפני שנים אחדות. נראה כי כעת האוקראינים מבינים מי הם החברים האמיתיים של המדינה ומי הוא באמת האויב העיקרי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.