Forbes Israel Logo

האנליסטים מסכימים: "המדד יעלה ב-0.6% – הריבית לא תשתנה"

קונצנזוס בקרב האנליסטים: מדד המחירים לצרכן לחודש יוני 2013 הוא אחד הבעייתים ביותר לניתוח, אולם למרות שגורמי העונתיות ועליית המע"מ בתחילת יוני עשויים להניב את העלייהם המשמעותית ביותר מתחילת השנה, הריבית במשק לא צפויה להשתנות בקרוב.     

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, רפי גוזלן, סבור כי המדד יעלה ב-0.7%, אולם גם כי "העלייה במחירים לקראת הקיץ היא משהו עונתי שירד ברבעון השלישי. סביבת האינפלציה צפויה להישאר נמוכה ולשקף את ההאטה שתחריף בפעילות המשק".

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

"המדד צפוי לעלות ב-0.6%", מהמר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, "ולפיכך מהווה רכיב מרכזי בתחזית האינפלציה השנתית, אשר צפויה לעמוד על כ-1.9%. מחצית מן העלייה החודשית מקורה בעליית המע"מ. עליית מחירי הדלקים, החשמל, הסיגריות, והנסיעה במונית ועלייה עונתית חדה במחירי ההלבשה וההנעלה יביאו את המדד החודשי לעלות בשיעור החזוי".

פגוט מסייג כי הירידה העונתית במחירי הירקות והפירות, בצוותא עם היציבות בסעיף הדיור, ירסנו במעט את עליות המחירים החודשיות; "אולם היה וסעיף הדיור במדד יפתיע כלפי מעלה – נקבל מדד מחירים חודשי גבוה מהתחזיות", מסכם האסטרטג הראשי של איילון.

צילום: רויטרס

"מדובר במדד מאוד בעייתי, בשל העלייה של המע"מ", מסכים ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל, עופר קליין. "אנחנו חושבים שהעלייה תיפול לפי חלוקה של 50% בערך על הצרכן ו-50% על הקמעונאי. העונתיות הבסיסית של יוני היא בערך 0.3%, המע"מ צפוי להוסיף עוד כ-0.3% ועליית מחירי החשמל תוסיף כ-0.1%, כך שהמדד צפוי לנוע בין 0.6% ל-0.8%. קו האמצע שלי הוא 0.7%".

"כרגע אנחנו נמצאים בתקופת ביניים", מנתח גוזלן, "בעידן פישר האג'נדה שלו בשוק המט"ח היתה ברורה. היום אנחנו במצב שהאג'נדה של המשנה לנגיד דומה, אבל נצטרך לראות את המדיניות שלו לגבי שער החליפין. לפעמים כשיש תקופת ביניים השוק בוחן את התגובה של בנק ישראל ואם הוא לא יראה נחישות נראה את השקל ממשיך להתחזק. בתקופה הקרובה אני מעריך שנראה את הבנק מגביר את המעורבות בשוק המט"ח, זה יקרה במוקדם או במאוחר". 

השינויים במדד המחירים לצרכן ב-2013

"ריבית בנק ישראל לחודש יוני צפויה להיוותר ללא שינוי בחודשי הקיץ ולרדת ב-0.25% נוסף ברבעון האחרון של השנה", חוזה פגוט, "היה והפעילות במשק תמשיך לאבד מומנטום והצמיחה העולמית לא תשכיל להאיץ".

"אני מעריך שהמדד לא ישפיע על שיעור הריבית", מסכים קליין. "רק אם תהיה הפתעה כלפי מעלה או כלפי מטה הדבר עשוי להשפיע על הציפיות לאינפלציה ובעקבות זאת גם על הריבית. צריך לזכור שלבנק ישראל אין כבר הרבה על מה לשחק, וכי הריצפה כבר קרובה. זהו אחד המדדים הכי אי ודאיים השנה".

"צריך לקשר גם ההתפתחויות בחו"ל משפיעות עלינו", מסכם גוזלן. "כרגע משני הצדדים, מחו"ל ומישראל, לא נבנתה המסה להורדת ריבית נוספת, אבל זה משהו שצפוי לקרות תוך חודשיים-שלושה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.