חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הבוחר ברצף מדינות בארה"ב הפך את הקנאביס לחוקי. מה יעשה טראמפ?

ההצבעה בקלפי על סוגיית הלגליזציה של מריחואנה לשימוש עצמי הצליחה בבחירות בארצות הברית, כשאת ההצעה להפוך את החומר לחוקי אישרו המדינות קליפורניה, מסצ'וסטס, נבדה ומיין. באותו אמצעי מריחואנה רפואית אושרה והפכה לחוקית בצפון דקוטה, ארקנסו, פלורידה ומונטנה. רק המצביעים באריזונה אמרו 'לא' ללגליזציה של מריחואנה. כעת, השאלה היא, האם הנשיא טראמפ יאפשר זאת?

באופן כללי, זה היה צפוי שקליפורניה תצביע בעד הפיכתה של מריחואנה לשימוש עצמי לחוקית. "לאשר מריחואנה לצריכה עצמית בקליפורניה, הכלכלה השישית בגודלה בעולם, ומדינה שלעתים קרובות קובעת את המגמה לכל ארצות הברית, חתמה את הגולל על מדיניות כושלת של איסור בחוק", אומר אהרון הרצברג, שותף ויועץ משפטי בחברת CalCann Holdings, הבונה תיק נכסים בעלי רישיון חוקי לגידול קנאביס בקליפורניה. "קליפורניה צפויה כעת לתפוס את מקומה מחדש, אחרי שתפסה אותו קולורדו, ולהפוך לעמק הסיליקון האמתי של המריחואנה".

קליפורניה, מסצ'וסטס, נבדה, מיין, צפון דקוטה, ארקנסו, פלורידה ומונטנה מצטרפות לחוג הקנאביס | צילום: Fotolia

קייל שרמן, מנכ"ל חברת התוכנה Flowhub, שגם היא מעסקי הקנאביס, אמר "זה שקליפורניה הפכה את הקנאביס לשימוש של מבוגרים לחוקי אלו חדשות נהדרות עבור הבריאות במדינה. דולרים רבים הולכים לזרום לקופת המדינה ממסים, במקום לשוק השחור".

גם נבדה הצביעה בעד מריחואנה לשימוש עצמי, למרות המאמצים להיאבק בכך. משמעות הדבר היא שחלק גדול ממערב ארצות הברית הפך כעת לטריטוריה שבה מריחואנה היא חוקית. החוף המזרחי היה מהוסס עד כה, כשרק המצביעים במדינות מסצ'וסטס ומיין בחרו בלגליזציה.

"היוזמה לשימוש של מבוגרים בקנאביס במסצ'וסטס היא אינדיקטור חזק למסלול שיתרחש בכל ניו אינגלנד", אומר רוב האנט, נשיא חברת התרופות הבינלאומית Teewinot Life Sciences, המתמקדת בייצור ביו-סינתטי של תרופות מבוססות קנבידואידים. "כעת לכל אחת מהמדינות השכנות תהיה הזדמנות לאמוד את ההשפעה החיובית שיש לשימוש של מבוגרים בקנאביס על הקהילה. אם הן תהיינה מרוצות מהתוצאות, שימוש כזה יתפשט במהירות לאזור כולו. ספק אם רוד איילנד, ניו המפשיר או קונטיקט ירצו לראות איך כל ההכנסות ממסים הקשורים לכך זורמים באופן בלעדי למסצ'וסטס".

לא כולם בעד קנאביס

ההצבעה באריזונה הייתה היחידה בארצות הברית שהסתיימה בדחיית הנושא על ידי הבוחרים. האתר Marijuana Majority מספק לקוראים ריכוז עובדות נרחב בתחום, כדי להעמיק את הידע שלהם בו ולהגדיל את שיעור התומכים בלגליזציה. יו"ר האתר, תום אנג'ל, מאמין שהלגליזציה באריזונה נכשלה בגלל קמפיין אופוזיציוני שמומן היטב על ידי חברות תרופות גדולות והמיליארדר, איש עסקי הקזינו, שלדון אדלסון. "המתנגדים לנו השתמשו בכספים הללו כדי להפציץ את המצביעים באריזונה עם טקטיקות הפחדה בנוסח הסרט 'Reefer Madness'", הוא אומר.

הצבעות על אישור מריחואנה רפואית הסתיימו בקול ברור – 'כן' – בכל מדינה שבה נערכו. פלורידה, שכבר דחתה הצעה כזו בעבר, אמרה הפעם 'כן' גם היא.

יצחק דיטריך, מנכ"ל האתר Mass Roots, רשת חברתית שנסובה סביב מריחואנה, התבטא בנושא. "זה אולי היום הגדול ביותר בהיסטוריה של הקנאביס המודרני. שוק המריחואנה הרפואית בפלורידה לבדה יכול להגיע להיקף של מאות מיליוני דולרים".

כך צוירו המריחואנה וסכנותיה בסרט Reefer Madness משנת 70 | צילום מסך: ויקיפדיה

ארקנסו הציגה למצביעיה שתי הצעות שונות, אבל בסופו של דבר היא הצליחה להתאחד מאחורי אחת מהן. ארקנסו היא אחת ממדינות הדרום העמוק הראשונות שאישרו שימוש במריחואנה רפואית, והיא יכולה לעורר אפקט דומינו שישפיע גם על המדינות המקיפות אותה.

גם צפון דקוטה העבירה את חוקי המריחואנה הרפואית שלה, למרות חוסר תשומת הלב כלפיה מצד הקבוצות הפוליטיות שמקדמות את הנושא, שבחרו למקד את מאמציהן במדינות אחרות. המדינה הזו סיפקה הפתעה יחסית, כשמרבית ההערכות גרסו שהבסיס השמרני במדינה ידחה את החוק.

מונטנה אישרה מחדש את חוק המריחואנה הרפואית שלה. למדינה כבר הייתה תכנית מתפקדת בתחום, אבל היא נהרסה בשנת 2011 ובית המשפט העליון של מונטנה נכשל בניסיון להחזיר את השינויים שחלו בה לאחור. כעת המצביעים לקחו את העניינים לידיים והחזירו את התכנית למקומה.

הזווית הישראלית

חרף העובדה שקנאביס אינו חוקי במדינת ישראל, היא כן אחת מהמדינות המובילות בעולם בטיפול בקנאביס רפואי. חברות שונות פורחות בתעשייה המקומית סביב הצמח, ועיניהן נשואות אל השווקים הליברליים שמעבר לים. נראה כי השינוי בארצות הברית משמעותי מאוד עבורן.

Eybna Technologies הישראלית. "השוק הוכפל בין לילה" | צילום: Eybna

"לשינויים החדשים במדיניות הקנאביס בארצות הברית יש השפעה ענקית על תעשיית הקנאביס בכל העולם", אומר לנו נדב אייל, מנכ"ל ומייסד משותף של Eybna Technologies, חברת סטארט-אפ ישראלית המתמחה במחקר ומיפוי של רכיבי הצמח וסגולותיהם הרפואיות. "לחברה שלנו לדוגמא, שמפתחת ומוכרת טכנולוגיות ומוצרים חוקיים לייצוא בינלאומי ליצרני קנאביס, ועיקר השוק שלה נמצא בארצות הברית, המשמעות היא שהשוק הפוטנציאלי הכפיל את עצמו בין לילה. זוהי נקודת זמן שתחקק בדפי ההיסטוריה של תעשיית הקנאביס", הוא אומר.

כה אמר הנשיא

את כל זה ניתן לקחת בערבון מוגבל לאור זכייתו של הנשיא החדש טראמפ בבחירות, במידה והוא יבטל את מזכר Cole משנת 2013 (ששינה באופן משמעותי את סדרי העדיפויות של רשויות החוק והאכיפה הפדרליים בארצות הברית בהקשר זה, לכיוון של אי הפללה במדינות שאישרו חוקים לצריכה עצמית או לצרכים רפואיים). מייק פנס, סגן הנשיא הנבחר, הוא קול בולט מקרב המתנגדים ללגליזציה של מריחואנה, והשפעה שלילית על ההתקדמות בנושא יכולה להתרחש גם אם את תיק התובע הכללי יקבלו מטראמפ רודי ג'וליאני או כריס כריסטי, שניהם מתנגדים ברורים ללגליזציה או נורמליזציה של החומר.

"יש לכבד את חוקי המדינות". טראמפ התבטא בעבר על קנאביס | צילום מסך: יוטיוב

בהקשר זה, אומר אנג'ל "הנשיא הנבחר טראמפ חזר ואמר בבהירות כי יש לכבד חוקים מדינתיים בנושא המריחואנה, ואנו מצפים ממנו לעמוד בהבטחות הללו. לא רק בגלל שזה הדבר הנכון לעשות, אלא גם משום שהרפורמות הללו נתמכות באופן רחב על ידי רוב הולך וגדל של מצביעים. להפוך את המסלול הזה על פניו וללכת כנגד זרמי הגאות של ההיסטוריה יגרום לבעיות פוליטיות עצומות, שהממשל החדש ממש לא צריך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן