Forbes Israel Logo

הבוס הטוב: כיצד שינה דראגי את פניו של הבנק האירופי המרכזי?

למרות המתח בשוקי העולם בעקבות משבר החוב בגוש היורו, נראה כי האווירה בבנק האירופי המרכזי דווקא נינוחה למדי. על פי דיווחים של עובדים בבנק, מדיניותו המתירנית של הנשיא מריו דראגי מאפשרת לעובדים להנות מתנאים טובים גם בימים קשים אלה.

העובדים מדווחים כי הבנקאי החשוב ביותר באירופה מתייחס אליהם ביד רכה. כך למשל הוא מאפשר להם לא לעבוד בימי ראשון, גם בעת משבר, הוא נמנע מקיום ישיבות ארוכות ומהטפות מוסר לקולגות.

לדברי הבנקאים, עד שנכנס דראגי לתפקיד, המוסד הבנקאי הבכיר פעל תחת מדיניות נוקשה. אולם אז הגיע הנשיא והנהיג מדיניות ליברלית יותר במסגרתה נהנים העובדים מחופש פעולה רב. 

"הנשיא יודע בדיוק מה הוא חושב, אך הוא אינו מהסס לשמוע גם לעצתם של בנקאים אחרים", מספר אחד הקולגות של דראגי. "הוא משתמש בקסמו האישי כדי להשיג את מבוקשו, תוך שהוא מעניק תחושה של סיפוק לסובבים אותו". לדבריו, דראגי נהנה ממתן אחריות לעובדיו. 

מריו דראגי | צילום: רויטרס

שינוי תרבות העבודה בבנק האירופי המרכזי, אותה הנהיג דראגי מיום כניסתו לתפקיד, הביאה לשינוי אופן פעילותו של המוסד הפיננסי. לטענת בכירים בבנק, אופן התנהלותו של דראגי עם עובדיו משקפת גם את הדרך בה הוא מתקשר עם נציגי ממשל באירופה ובעולם. 

אולם לא כולם מרוצים מהאופי הליברלי של דראגי. בגרמניה הביעו לא פעם דאגה מכך שמדיניותו הליברלית של נשיא הבנק האירופי עלולה להביא להיחלשותו של המוסד ובכך לגרום לכאוס כלכלי בכל רחבי גוש היורו. 

לטענת מבקריו של דראגי, העובדה שהוא מעניק למנהלי הבנק את הזכות לקבל החלטות בעצמם, בניגוד למדיניות הנוקשה בה הונחתו עליהם הוראות בעבר, עלולה להביא לכך שקצוות רבים יוותרו פתוחים וכך לא יוכל הבנק להתגבר על האתגרים הרבים העומדים בפניו. 

מדיניותו של דראגי מנוגדת לחלוטין מזו של קודמו בתפקיד, הבנקאי הצרפתי ז'אן קלוד טרישה, שהיה נוקשה מאוד ושמרן בעמדותיו. עם כניסתו של דראגי לתפקיד סבל הבנק האירופי מזעזוע בצמרת שלו, עקב התפטרותו של אחד מבכיריו ג'ורדן סטארק הגרמני, שהיה אחד הבנקאים המנוסים ביותר במוסד. 

כתוצאה מפרישתו המפתיעה של סטארק נותר דראגי עם ועד מנהל של שישה אנשים בלבד, כאשר לאף אחד מהם אין כמעט ניסיון בעבודה בבנק מרכזי. עובדה זו היא שהכריחה את דראגי לשנות את צורת העבודה. במקום לקחת על עצמו את כל הפורטפוליו של הבנק, דראגי החליט לחלק את העבודה בין שותפיו לוועד בהתאם לחוזקות האישיות של כל אחד מהם. 

על פי הקונצנזוס, מחליפו של טרישה היה אמור להיות בנקאי גרמני בכיר ומנוסה, אולם דראגי, האיטלקי בן ה-65 שבר את המוסכמות והוכיח שגם גישה ליברלית מתאימה לניהול המוסד הבנקאי החשוב באירופה. כעת ממתינים מתנגדיו ותומכיו של האיש לראות האם וכיצד תשפיע צורת הפעולה החדשה על השווקים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.