חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הבורסה ננעלה בעליות: ת"א 25 התחזק ב-0.4%

בתום פגרת פסח, החל היום שבוע המסחר המקוצר בבורסה בתל אביב בעליות קלות על רקע הדיונים סביב תקציב המדינה הבא. מניות הגז והנפט ירדו ב-0.2% כשברקע תחילת הזרמת הגז ממאגר תמר.

מדד ת"א 25 ננעל בעליות של 0.4%, כמו גם מדד ת"א 100, מניות הבנקים עלו ב-0.5% ומניות הנדל"ן התחזקו ב-1.1%. 

קידוח תמר | צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

מניות הנפט והגז ירדו ב-0.2% לאחר שהגז הטבעי ממאגר "תמר" הגיע שלשום לתחנת הקליטה באשדוד במה שעשוי לסיים תקופה ארוכה של מצוקה אנרגטית של המשק. "זהו יום חשוב לכלכלת ישראל. בחג החירות אנו עושים צעד חשוב לעצמאות בתחום האנרגיה", הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו עם תחילת זרימת הגז הטבעי שהופק במאגר אל עבר אסדת ההפקה, ומשם אל תחנת הקליטה ואל הצרכניות, בעיקר חברת החשמל. דלק קידוחים ירדה ב-0.7%, אבנר ננעלה ללא שינוי וישראמקו איבדה 0.8% מערכה. 

בנק ישראל פרסם היום דוח ובו הוא מזהיר מפני השפעות שליליות של פיתוח מאגרי הגז הישראלים. על פי הדוח, "הניסיון מצביע על סיכון כתוצאה מהתחזקות חדה במטבע המקומי בשל משאבי הטבע". עוד חוששים בבנק כי צמיחה בלתי מבוקרת של תעשיית הגז תגרום לחזרה לתלות באנרגיה זרה. בבנק ממליצים כי במידה שניצול משאבי הטבע יביא להשלכות שליליות על המשק, יש להטיל מס על השימוש בגז טבעי. 

בנוסף, דוח בנק ישראל התייחס להוצאות במגזר הציבורי בישראל. על פי הדוח, "העובדה שהממשלה החליטה במחצית 2012 להעלות מסים ישירים ועקיפים – ולא לצמצם בהוצאות – מבטאת שינוי מדיניות. העלאת המסים שהוחלט עליה קרובה בשיעורה לאחוז תוצר. העלאת מסים בסדר גודל כזה לא התרחשה במשק כבר למעלה מ-15 שנה, ובהינתן הלחצים על תקציב 2013, ייתכן כי הממשלה החדשה תחליט על העלאות מסים נוספות". 

על פי הדוח, שינויי מדיניות הממשלה נבעו בעיקר בשל המחאה החברתית שפרצה בקיץ 2011 ובשל אימוץ המלצות ועדת טרכטנברג. "בעקבות המחאה, הממשלה והכנסת קיבלו את רובן המכריע של המלצות ועדת טרכטנרבג בתחום המיסוי. הדבר סימל שינוי במדיניות שחתרה לצמצם את גודלה של הממשלה, ושינוי זה עשוי לעמוד ברקע קבלת ההחלטות על תקציב 2013", כותבים בבנק ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן