Forbes Israel Logo

הבטחתם יונה: המסעדות באמסטרדם החלו להגיש "פטה" מבשר יונים

אחת מהאטרקציות הידועות והאהובות על אלפי התיירים אשר פוקדים את אמסטרדם בכל שנה היא כיכר דאם, הנחשבת למרכזה של עיר הבירה ההולנדית. אכן מדובר בכיכר רחבה ונעימה, אך האטרקציה המרכזית בה היא ללא ספק אלפי היונים אשר פוקדות את הכיכר דרך קבע, אותן מאכילים תיירים ותושבים מקומיים בגרגרי לחם או גרעיני חיטה אשר ניתן לרכוש במקום. בימים האחרונים, דיווח של כלי תקשורת מקומי, לפיו יונים רבות מוצאות את דרכן דווקא לצלחות במסעדות ומוגשות כמעדן "פטה", מעורר ויכוח ציבורי לוהט.

היונים נחשבו במשך שנים ארוכות למעדן, והוגשו בעיקר במסעדות יוקרה או בבקתות ציד באזורים במיועדים לציד ציפורים. אך ורק בעשרות השנים האחרונות, היונים התרבו במרכזי הערים ברחבי העולם בקצב מעורר בהלה, והפכו מציפור אהובה ורגועה למטרד ממשי עבור תושבים רבים. במהרה, הן זכו לכינוי "עכברושי השמים".

כיכר דאם באמסטרדם | צילום: רויטרס

אחת הסיבות המרכזיות להתרבות המבהילה של היונים הייתה תהליך האורבניזציה המואץ אשר פקד את העולם המערבי בעשרות השנים האחרונות. אוכלוסייה אנושית רבה עברה לערים תוך זמן קצר, וכמות האוכל המיותר אשר הושלך לפח בכל יום הלכה וגדלה בהתאם. בנוסף, ירידת מחירי המזון באירופה לאחר שתי מלחמות העולם הביאה תושבים רבים בערי אירופה לנהוג להאכיל בקביעות את הציפורים החביבות, אשר בתמורה קבעו את משכנן בכיכרות האהובים על התושבים.

במקביל לעליית תדמיתן של היונים כמזיקים, צנח הביקוש של המסעדות ליונים, והציפורים נעלמו מן הצלחות. אך לאחרונה, על פי הדיווח, מספר מסעדות באמסטרדם החליטו להחזיר עטרה ליושנה – ולחזור ולהגיש יונים במסעדות, ולהציגן כ"מעדן הולנדי מסורתי".

על פי הדיווח, בכל שנה נלכדות כ-1,000 יונים על ידי חברה מקומית לגירוש מזיקים, אשר מספקת שירותי הרחקת יונים למגוון רחב של עסקים ולקוחות פרטיים. לאחרונה החליטו בהנהלת החברה על כיוון עסקי חדש אשר יכניס רווחים לקופתם – והחלו למכור את היונים אשר תפסו לחברת מוצרי מזון מקומית, אשר מעבדת את בשר היונים ומוכרת אותו לקצבים ולספקי הבשר כ"פטה מובחר, אשר מזוהה עם יוני פרא מאזור היערות". לדברי עובד לשעבר של החברה, "היונים הן לא חיה מוגנת, כך שאין כל בעיה ללכוד אותן ולסחור בהן".

בקרוב על צלחת? | צילום: shutterstock

הפרסום עורר בימים האחרונים דיונים ערים למדי בקרב תושבי עיר הבירה הציורית. בעוד תושבים רבים יצאו כנגד אכילתן של חיות אשר נחשבות לחלק מחיי היום יום של העיר, אחרים לא רואים כל בעיה מוסרית באכילת הציפורים. יתרה מזאת: יש כאלו אשר סבורים כי מדובר במאכל בריא למדי, עקב העובדה שהן ניזונות לאורך כל חייהן מלחם וממאכלים אשר סופקו על ידי בני האדם.

מנגד, גורמי תברואה באמסטרדם הזהירו את התושבים מפני מספר סכנות אשר עלולות להימצא בבשר היונים ובהן שורה של חיידקים, וירוסים ופטריות מסוגים שונים. אז בביקור הבא באמסטרדם, כנראה שעדיף יהיה לוותר על ה"מעדן המקומי", ולהסתפק בתחליף אחר. גבינת פטא, לדוגמא, מומלצת במיוחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.