חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הבנק האירופי שינה גישה – אך לא בטוח שזה יציל את הגוש מהמשבר

התחייבותו של הבנק האירופי המרכזי בשבוע שעבר להשאיר את הריבית בגוש, הנמצאת כעת בשפל היסטורי, "ברמה שווה או נמוכה יותר למשך פרק זמן ממושך" מהווה שינוי פילוסופי אדיר ממדים של הבנק, שבעבר נזהר שלא להתחייב על פעולותיו לעתיד, כדי שלא להגביל את עצמו.

על פניו, מדובר במהלך חסר תקדים ואמיץ במיוחד. אולם בפועל, ההתחייבות הזו היא רק אישור רשמי לפעולה שגם כך השוק ציפה שהבנק המרכזי יבצע, מה גם שנכון לעכשיו, האופציות הריאליות שעומדות בפני הבנק מצומצמות יחסית.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

נגיד הבנק, מריו דראגי, אשר התחייב לפני כשנה לעשות "כל מה שיידרש" כדי להציל את היורו, אמר כי הבנק הודיע על התחייבותו ארוכת הטווח הגיעה בשל חוסר היציבות בשווקים, אשר החל לאחר הודעת הבנק הפדרלי בארה"ב בחודש שעבר על כוונתו להפחית בכמות רכישות האג"ח שהוא מבצע בשנים האחרונות.


כלים מוגבלים. דראגי | צילום: רויטרס

"ההודעה של דראגי הייתה שינוי מוחלט מהמדיניות של 'לעולם לא נתחייב מראש' בה נקט הבנק עד כה", אומר אנדרו בוסומוורת', מנהל תיקים בכיר בפימקו, קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם. "המועצה המנהלת של הבנק האירופי רוצה שהעולם יידע שהיא פועלת על פי לוחות זמנים שונים מאשר הבנק הפדרלי".

המהלך של הבנק האירופי המרכזי נחשב כזהיר יותר מאשר ההחלטה הנחרצת של הבנק הפדרלי. הסיכון הוא שכאשר הבנק הפדרלי בארה"ב יתחיל להפחית בתוכנית ההרחבה הכמותית, הצהרותיו של הבנק האירופי המרכזי לא יספיקו כדי להגן על גוש היורו מפני ההשלכות, ושיעורי הריבית בשוק יעלו – תרחיש שיהפוך את היציאה מהמשבר לקשה אף יותר.

במצב כזה, הבנק האירופי המרכזי יצטרך לגבות את הצהרותיו בפעולות נחרצות, והכלים שנותרו לו לא משמחים גורמים רבים בבנק. "מה שהם עשו הוא רך מאוד. אין לנו מושג מה משמעות הביטוי 'פרק זמן ממושך'", אומר אנדרס סוונסן, אנליסט בנורדיאה. כלכלן RBS ריצ'ארד בארוול מסכים: "אף אחד לא חשב שהם מתכננים להעלות את שיעורי הריבית… זו הייתה הצהרה ברורה מאליה".

סקר שערך רויטרס בקרב 60 אנליסטים לפני הודעת הריבית ביום חמישי האחרון הראה כי כולם מצפים שהבנק האירופי המרכזי יותיר את הריביות ברמות שפל לפחות עד סוף השנה הבאה.

מילים ופעולות

הניסוח של הודעת הבנק האירופי המרכזי הוא קריטי. דראגי ציין כי המועצה המנהלת "מצפה" שהריבית תישאר ברמות הקיימות או תרד, אך הוא לא העניק הבטחה מוחלטת. בבוקר שאחרי הודעתו של דראגי, גיבה חבר המועצה המנהלת ארקי לייקנן את ההצהרה, כשציין כי רמות הריבית יישארו נמוכות כל עוד הכלכלה תישאר חלשה. "כאשר יהיו שינויים, ניקח אותם בחשבון. הכל תלוי בהתפתחות הכלכלה", הוא אמר לערוץ הפיני YLE.

התאוששות מפתיעה בכלכלת אירופה עשויה לכפות שינוי במדיניות. האיום המיידי יותר עבור גוש היורו, עם זאת, הוא הטלטלות שצפויות בשווקים ברגע שהבנק הפדרלי יחל בנסיגה מתוכנית רכישות האג"ח. הודעתו של נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי שלחה את התשואות על איגרות החוב של המדינות בגוש היורו לזינוקים חדים. המשבר הפוליטי בפורטוגל דחף את התשואות על איגרות החוב של המדינה ל-8% בשבוע שעבר, קרוב לרמות שהביאו את המדינה לבקש סיוע בינלאומי לפני שנתיים.

בארוול אומר כי הצהרת הבנק האירופי המרכזי "מחסנת" אג"ח לטווח קצר מהשפעות המהלך של הבנק הפדרלי, אך מוסיף: "מה יקרה אם זה ייכשל? מה יקרה אם המחלה המידבקת תתפשט? במקרה כזה הבנק יצטרך לפעול, ולא רק לדבר", הוא אומר.


איור של דראגי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל | צילום: רויטרס

עם זאת, גם כאשר הבנק המרכזי ירצה לפעול, האפשרויות שיעמדו בפניו יהיו מוגבלות. הכלי החזק ביותר שעומד לרשות הבנק האירופי המרכזי הוא תוכנית רכישות האג"ח, המוכרת כ-OMT. אולם התנאים שהוגדרו לתוכנית הזו ימנעו מהבנק להשתמש בה כדי לעזור לפורטוגל, ואפילו לספרד או לאיטליה.

הסיבה היא שהתוכנית דורשת מן המדינות לבקש באופן רשמי עזרה חיצונית מקרן החילוץ האירופית – דבר שרומא ומדריד עדיין לא עשו – ולהנפיק אג"ח באופן שוטף בשוק כדי שהבנק המרכזי יוכל לקנות אותן. פורטוגל מנפיקה חובות למיניהן, אך לא מנפיקה אג"ח ארוכות טווח. בשבוע שעבר הדגיש דראגי בבירור כי תנאי התוכנית לא השתנו, ויותר מרמז כי פורטוגל תצטרך למצוא בעצמה פתרון לחובותיה.

זה משאיר לבנק אופציות ספורות: לספק התחייבות מדויקת יותר – עם לוח זמנים ברור – לגבי רמות הריבית, או לפעול ישירות ולהוריד את הריבית. דראגי אמר כי הבנק דן בחיתוך הריביות בשבוע שעבר.

הצרה עם הורדת ריבית היא ששיעורי הריבית הנמוכים של הבנק האירופי המרכזי לא מגיעים לכל כלכלות גוש היורו באופן שווה, משום שהמלווים במדינות מוכות החוב מגלגלים את עלויות ההלוואה הגבוהות ללקוחות.

אופציה נוספת היא להציע לבנקים סיבוב נוסף של הלוואות זולות במיוחד, המוכרות כ-LTRO. הבנק המרכזי הלווה לבנקים יותר מטריליון יורו בצמד מהלכים כאלה, במסגרתם הלווה חוב לשלוש שנים בדצמבר 2011 ופברואר 2012 – תוכנית שדראגי אמר כי "מנעה משבר אשראי ענק". 

בארוול מאמין כי אם הבנק ינקוט בתוכנית LTRO חדשה, היא צריכה להיות מוצעת במחיר קבוע, כדי שהבנקים יסכימו לקבל אותה, וכך להוריד את הריבית בשוק. "זה לא יכול להיעשות בצורה דומה למה שנעשה כבר בעבר", הוא אומר. "בראייתי, הם חייבים להפוך את התוכנית הזו לאטרקטיבית יותר". אולם הגורמים השמרנים בבנק האירופי צפויים להקשות על תוכנית כזו, מה שמשאיר את הבנק האירופי המרכזי עם מעט מאוד כלים, למרות ההבטחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן