חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הברבור השחור: גם המשבר הכלכלי הבא יתפוס את העולם בהפתעה

המשבר הפיננסי הגלובלי שהתחיל בקיץ 2007 פרץ בגלל המיגזר הבנקאי, בדיוק כמו המשבר של 1837, 1857, 1873, 1907 ו-1933", זו אחת השורות שלא כדאי להתעלם מהן במחקרו של כלכלן מאוניברסיטת ייל, גארי גורטון, מחקר בשם "משברים פיננסים – מדוע אנחנו לא חוזים אותם לפני?". המחקר של גורטון רלוונטי גם למשבר הבא איתו אנו יכולים להתמודד ממש בקרוב.

המשבר האחרון שארע לפני 5 שנים היה כשל מערכתי: "המשבר הופעל על ידי ניירות ערך מסחריים שהיו מגובי נכנסים", אומר גורטון. "הבעיה היא ששחקנים מבוהלים בשווקים שהלוו סכומים גדולים רצו למשוך את הכסף מהבנקים – אותו מוסד שהם הלוו לו".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"ניירות הערך היו רק צורה פגיעה במיוחד של חוב בנקאי שגדל לסכומים ענקיים. מלוויו נכנסו לפאניקה ורצו לקבל את הכסף בחזרה", כותב גורטון. מה שקרה למעשה היה שהפאניקה התפשטה ורבים דפקו על דלתות הבנק. הפאניקה נגעה לכל המכשירים הפיננסים, ממכשירים קצרי טווח כמו אותם ניירות ערך מסחריים ועד לאג"ח, מניות וסחורות ונדל"ן. כך בדיוק מתפשט גל של פחד שמביא להמנעות מהשקעות לזמן קצר אך גם להתחייבויות ארוכות טווח, עד שהבנקים מתמוטטים.

הבנק שקרס והתחיל רשמית את המשבר ב-2008 | צילום: רויטרס

הנקודה הכי מטרידה היא שסדר הפעולות במשבר הבא יהיה זהה, סדר הפעולות יהיה כמו שהיה במשברים האחרונים. הבהלה והריצה לבנקים היא הכשל המערכתי והמובנה. הריצה מובילה להקפאת שוקי אשראי, מיליון מאבדים את מקום עבודתם, החיסכון של מיליון אחרים מושמד והכלכלה דוהרת דרומה. זה קרה שוב ושוב במאה ה -19 לפני שהיה בנק מרכזי, אך הפאניקה לא נעצרה גם אחרי שהוקם הבנק הפדרלי ב-1913.

כשהוא מצפה שזה יקרה שוב, גורטון מזהיר באופן ברור כי "אין מנגנון שיקבע מתי אכן יש משבר ומתי מדובר בפאניקה". למעשה, המשבר הפיננסי הגדול החל באמת רק לאחר שהגיעה ההבנה כי לבנקים אין הון עצמי רחב מספיק בכדי לקלוט את הפאניקה.

שוקי ההון סובלים מחוסר ביטחון ורק הצעד הנועז והמאוחר של הבנק הפדרלי והאוצר האמריקני שהבטיחו את הפיקדונות בנקאיים עד 250,000 דולר והזרמה של עשרות מיליארדי דולרים בירה הצילה את הכלכלה העולמית מקטסטרופה והתרסקות טוטלית.

בכדי לשמור על הסכר של המגזר הפיננסי ואחזקותיו, המערכת הפיננסית חייבת להחזיק בהון עצמי מספק בכדי למנוע מבהלה ומהריצה לדלתות הבנקים לפתוח במשבר חדש. המשבר מתרחש ברגע שהמשקיעים מאבדים אמון במערכת, המסקנה הבלתי נמנעת כאן היא שצריכים להתמקד בהמשך היציבות של מימון הבנקים ולחיזוק משאבי ההון שלהם, רק הנקודה הזו תמנע מהפאניקה להביא את המשבר הבא.


סוחר בוול סטריט בקיץ 2007 | צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן