Forbes Israel Logo

הדור הבא של כלי השיט הצבאיים: נושאת המטוסים החדשה של צבא ארה"ב מסמלת את תחילתו של עידן

לפני מספר שבועות נפתח עידן חדש בחיל הים האמריקאי, וכנראה בתחום הלוחמה הימית כולו, כשצבא ארה"ב השיק את נושאת המטוסים הראשונה מדרג "פורד" – כלי שיט מפלצתי, אשר מהווה קפיצת מדרגה בדרך לעידן חשמלי למהדרין – ללא צורך במנועי קיטור ובערה כלל.

ה-USS Gerald Ford, אשר שוקלת למעלה מ-100,000 טונות ואורכה למעלה מ-1,000 רגל היא נושאת המטוסים הראשונה מ"הדור החדש" של נושאות המטוסים, הנקראות גם "סופר-נושאות". היא מונעת באמצעות אנרגיה גרעינית, ועם תג מחיר של 13.7 מיליארד דולר ליחידה, מדובר בכלי השיט הצבאי היקר בהיסטוריה.

את האנרגיה הדרושה להפעלתה של מפלצת הפלדה הזו יספקו שני כורים גרעיניים, אשר ייצרו כמות חשמל הגדולה ב-250% ביחס לנושאות המטוסים הגרעיניות מהדורות הקודמים. אך אל תחששו מבזבוז חשמל – שכן ה"סופר נושאות" יזדקקו לכל אלקטרון אשר יופק מכורים אלו – בין היתר בכדי לתפעל את המערכת המתקדמת והחדשנית ביותר על סיפונן (לפחות זו אשר ניתן לחשוף ברבים) – מערכת אלקטרומגנטית מיוחדת לשיגור מטוסים, מעין "בליסטרה" להזנקת מטוסים במהירות עצומה ובדיוק מרבי.

 צילום: shutterstock

המערכת נפרשת על פני 300 רגל במשטח ההמראה של נושאת המטוסים, ו"משליכה" את המטוסים מהסיפון במהירות של 150 מייל לשעה. המערכת המתקדמת ממירה כוח חשמלי לכדי אנרגיה אלקטרו מגנטית, אשר מאפשרת שיגור מדויק וחזק בהרבה של מטוסים ביחס למערכות הישנות, אשר פעלו על בסיס מנועי קיטור פשוטים. השיפור בדיוק ובעוצמת ההזנקה של המערכת מאפשר שיגור של כלי טיס רבים ומגוונים – החל ממטוסי קרב קלים ועד למפציצים כבדים במיוחד.

מדובר בצעד ענק בדרך לעידן הבא בחיל הים האמריקאי – ספינות שלמות המונעות בכוח חשמלי בלבד, ללא כל צורך במנועי קיטור. מדובר בחיסכון אדיר בעלויות וביעילות כלי השיט הענק – וכמובן זהו יתרון עצום בעת מלחמה, אז כל השיט לא יהיה תלוי במשאבים חיצוניים בכדי להמשיך ולפעול במשך חודשים ארוכים.

המערכת המשוכללת דורשת, כאמור, גם כמויות חשמל עצומות – 122 מגה-ג'אול נדרשים בכדי לשגר מטוס אחד אל השמים. המערכת המתקדמת מסוגלת "לאכסן" 400 מגה-ג'ולס, כך שתהיה מוכנה לשיגור נוסף תוך 45 שניות מסיומו של השיגור הראשון. המערכת תאפשר הזנקת 220 משימות ביום – 25% יותר משהתאפשר בנושאות המטוסים הישנות.

אכן, מדובר בעידן חדש בתחום הלוחמה הימית. ספינות הענק מהוות בסיסים מתקדמים לכל דבר, ובאמצעות המערכת החדשה יתאפשר שיגור של אינספור משימות אוויר מגוונות, של מטוסים מדגמים שונים – לרבות מפציצים כבדים במיוחד. על פי דיווחים שונים, בסין כבר עובדים במרץ בכדי לפתח מערכת דומה משלהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.