Forbes Israel Logo

ההגה בידיים שלהן: הנשים החזקות של תעשיית הרכב העולמית

יש מי שיגיד שמכוניות הן תחום גברי. בדיקה לא מעמיקה מדי תרמוז שיש דברים בגו – רובם של בכירי התעשייה הזו הם גברים, הן בתעשיית הייצור והן בייצוג בשוק הישראלי, אצל היבואנים והגופים שעוסקים במכירה ובטיפול במכוניות. ובכל זאת, לנשים יש תפקיד חשוב בתעשיית הרכב. תפקידי מפתח רבים ממולאים כיום בידיהן של נשים מוכשרות, עוצמתיות, שמנהלות אלפי ולעתים מאות אלפי עובדים בתעשייה הזו. ברתה בנץ, רעייתו של קארל בנץ, ממייסדי מרצדס, נחשבת לאחד הגורמים שעשו את המכונית מוצר נחשק עוד במאה ה־19.

הכתבה מופיעה בגיליון יולי של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

מעצבות ומהנדסות רכב בכירות פעילות בתעשייה, סגניות נשיא רבות ונשים רבות נוספות מנווטות את החטיבות הענקיות של יצרני הרכב. יצרן הרכב הצרפתי, סיטרואן, מינה את לינדה ג׳קסון, למנכ״לית. ההישג הנשי הגדול ביותר בתעשייה התרחש ב־2014, אז מונתה מנכ״לית ויו"רית באחד היצרנים הגדולים בעולם (ולפי מדדים מסוימים – הגדול מכולם) – ג׳נרל מוטורס (GM). מדובר כמובן במארי בארה, בת ה־55 (שנמצאת במקום חמישי בדירוג הנשים החזקות בעולם של פורבס).

גם בישראל משולבות נשים רבות בתפקידים משמעותיים אצל יבואני הרכב וחברות הליסינג. בין הבכירות נמצאות מנהלות שיווק, מנהלות חטיבות, סמנכ״ליות רבות ואפילו מנכ״לית (ענת מילוסלבסקי־כחלון, מנכ״לית רנו ישראל). ממש לאחרונה מונתה אישה לשמש באחד התפקידים שייתכן שנתפשים כ"גבריים" בסביבת התעשייה הזו, מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר (שנכללת ברשימת 50 הנשים המשפיעות בגיליון זה).

מה נשים רוצות

אז בתעשייה מכהנות נשים רבות, אבל כיצד פונים היבואנים לנשים? על פי מחקר מקיף שערכה ד״ר רקפת שטראוס עבור קבוצת כלמוביל ובו נבדק כלל שוק הרכב הישראלי והקשר בין נשים והתעשייה, ניכר כי נשים מעוניינות בהתייחסות שווה־מול־שווים ברכישת מכונית. הרצון הוא שהנשים ייהנו מיחס מעצים, כזה שמעניק לגיטימציה לצרכים וגם לבחירות שלהן, שנותן להן תחושת בטחון בתהליך הרכישה, שהיחס אינו מתנשא וכי הצרכים שלהן נתפשים כמרכזיים ולא משניים. נוסף על כך, נשים חפצות כי ידברו איתן בשפה טכנית ופונקציונלית.

דניאל חן, מנהל המכירות הארצי של המותג פיאט, מציין כי ״נשים מגיעות לאולמות התצוגה כשהן ממוקדות מטרה וכבר החליטו מראש איזה רכב הן רוצות לרכוש״. זאת לעומת הגברים ש״יערכו השוואות ונסיעות מבחן למספר רכבים עד שיקבלו החלטה סופית״.

דגמים, רבותיי, דגמים

ובאילו דגמים נשים מתעניינות? לפי נתוני iCar, המדריך הישראלי לצרכנות רכב, לשתי מכוניות הרטרו הקטנות והמסוגננות פיאט 500 ומיני קופר יש ביקוש רב. מאידך, הנתונים מראים שבדרך כלל נשים בוחרות בקו מותגי־שמרני יותר מגברים, ומעדיפות מכוניות יפניות או קוריאניות מוכרות על פני הרפתקאות מיוחדות עם מוניטין טובים פחות.

על פי נתוני iCar, בין רכבי הפרימיום נשים אינן מתעניינות יותר מדי ברכבי סדאן – ארבע דלתות. ששת המקומות הראשונים הם בתצורת הצ׳באק (3־5 דלתות, בלי יתרת המתכת האחורית), ורק השביעית (אאודי A4) היא סדאן. אצל גברים – שני דגמי סדאן בחמישייה הראשונה (אאודי A4 בפסגה, ב.מ.וו סדרה 3 חמישית).

על פי נתוני כלל הדגמים, בין קבוצות הרכב, נשים מתעניינות הכי הרבה במכוניות קטנות, אחר כך בקבוצת רכבי הפנאי ורק אז במכוניות משפחתיות. גברים, לעומת זאת, מתעניינים בראש ובראשונה ברכבי פנאי.

במרצדס מדווחים כי על פי מחקר שערכו שם, על התאמת הדגמים שלהם נראה שלנשים אין דרישות ייחודיות, ועל כן החליטו שלא לפתח רכבים ייעודיים לנשים. עוד גילו שם שגילן הממוצע של נשים שהן לקוחות מרצדס, בכל השווקים, נמוך מגברים. עם זאת, מבין לקוחות מרצדס בגרמניה, רק 20% הן נשים. בסין המספר הוא 25% ו־40% בארה״ב.

בהתאם בחרו במרצדס לצאת לדרך שבה עד לסוף העשור יגדל משמעותית אחוז הנשים מבין לקוחות המותג. אחת הדרכים היא יצירת מגזין אינטרנטי תחת השם She's Mercedes, הן באתר והן בדף פייסבוק. במגזין יש מעט מאוד מכוניות (וגברים) והרבה מאוד תכנים של העצמה נשית, נשים חזקות, עסקים וסיפורים מעוררי השראה.

רכב הפרימיום החדש המבוקש ביותר בקרב הנשים. מיני קופר | צילום: יח"צ

1. מיני קופר
מכונית הרטרו המיוחדת, שבה הסטיילינג מדבר לא פחות מהטכנולוגיה, הצליחה לייצר הישג יוצא דופן: להיות רכב הפרימיום החדש המבוקש ביותר בקרב הנשים, לפני נתוני iCar.co.il. זהו גם רכב הפרימיום היחיד שנכנס לרשימת כלי הרכב המבוקשים ביותר מכלל הקטגוריות (אצל הגברים אין רכב פרימיום בין עשרת הדגמים שמושכים הכי הרבה התעניינות).

2. אאודי Q2
לא פחות מארבעה דגמי אאודי נמצאים בעשירייה הראשונה בהתעניינות נשים ברכבי פרימיום. ההתעניינות הרבה ביותר היא בדגם הקטן ביותר והעירוני, אאודי A1. עם זאת, ההתעניינות הרבה של נשים ברכבי פנאי, ביחד עם האהדה לכלי רכב קטנים יחסית, צפויים ליצור פופולריות רבה בקרב נשים ברכב הפנאי הקטן והחדש, אאודי Q2.

3. מרצדס GLC
דנה רביד מנחם, מנהלת השיווק של מרצדס, מציינת במיוחד את רכב הפנאי GLC ואת מכונית הסדאן המעוצבת, CLA, כדגמים שמעניינים במיוחד את הקהל הנשי של היצרן, עם שילוב של עכשוויות אופנתית עם טכנולוגיות של בטיחות והנאה מנהיגה. רביד מנחם מוסיפה שבאולם התצוגה המרכזי בהרצליה פיתוח מתקיימים אירועי תרבות להעשרה והעצמה נשית.

4. DS DS3
אני ממליץ לכל הקוראים והקוראות לחפש ביוטיוב את סרטון הקמפיין הפרסומי ל־DS DS3 בכיכובה של איריס אפפל (Iris Apfel), גורו אופנה וטקסטיל ניו־יורקית סוחפת בת 94. אפפל מצליחה בכמה מלים לשזור העצמה נשית, סטייל ו־DS3. בישראל מנהלת השיווק של קבוצת לובינסקי (יבואן סיטרואן ופיז'ו), קרן שיף, מסבירה שההתייחסות למכוניות המותג החדש DS היא כשל תכשיט יקר או מוצר חווייתי, שכולל נגיעות עיצוב ייחודיות, ביישום ושילובי צבעים מגוונים.

מאחורי הלקסוס הזו עומדת המהנדסת הראשונה של החברה | צילום: יח"צ

5. לקסוס CT
מאחורי מכונית היוקרה הקומפקטית של לקסוס, ה־CT, לא עמד מהנדס, אלא מהנדסת, צ'יקה קאקו. האמת היא שהיא עומדת לא רק מאחורי המכונית הזו, אלא שהיא המהנדסת הראשית של לקסוס. ה־CT עצמה זכתה בישראל למודעה שכל כולה פנייה ישירה לנשים, בלשון נקבה, תחת הסלוגן "Drive it. Love it״. גם רכב הפנאי, NX, זוכה להתעניינות רבה מהרגיל בקרב נשים. המותג עורך גם הפקות אופנה, בשילוב כלי רכב, שמיועדות לנשים.

6. הונדה NSX

אחת ממכוניות הספורט הכי מדוברות של השנים האחרונות, הונדה (אקורה) NSX עוצבה בידיה המוכשרות של אישה, מישל כריסטנסן (בתמונה). מעצבת הרכב הבכירה מספרת כי דווקא הנדירות של נשים בתפקידי עיצוב מרכזיים משכה אותה לשם, בידיעה שחסרה בסביבה הזו פרספקטיבה נשית.

הונדה NSX. עוצבה בידי אישה | צילום: יח"צ

7. וולבו S90/V90
את עיצוב ותכנון הפנים של צמד מכוניות הסלון החדשות, וולבו S90 ו־V90, ניהלה טישה ג'ונסון, חובבת רכב וממעצבות הפנים המרכזיות של המותג השבדי־סיני. תכנון נשי הוא מרכיב חיוני בפיתוח כלי רכב בוולבו, יצרן שמשלב בין פרימיום ובין פרקטיקה ובטיחות – ערכים שמשתלבים היטב ברשימת קניות נשית. בפיתוח ספינת הדגל של וולבו, רכב הפנאי וולבו XC90, ישנה התייחסות מיוחדת לפנייה לטעם הנשי, דבר שכולל נשים בנקודות שונות במערך הפיתוח וגם בקבוצות מיקוד נשיות.

8. פיאט 500
מכונית הרטרו הקטנה ושובת הלב של פיאט מושכת התעניינות נשית יוצאת דופן. איתי פישר, מנהל המכירות של רשת אוטודיל, מדווח לפורבס כי 70% מהלקוחות שמתעניינים בפיאט 500 הקטנה כמשומשת הן נשים. על פי נתוני iCar להתעניינות במכוניות חדשות, פיאט 500 נמצאת במקום החמישי בין כלל הקטנות בהתעניינות נשית – היקף גבוה משמעותית ממספר המכירות בפועל לשוק הכללי. בקרב הגברים, למשל, היא לא נכנסת אפילו לעשירייה הראשונה.

9. ניסאן ג׳וק
נראה ששילוב של רכב פנאי עם סטיילינג שבולט למרחוק וממדים קומפקטיים, מצליחים "להתיישב" על הטעם הנשי. ניסאן ג'וק מתקרב אמנם להחלפה בדור חדש, דבר שמצמצם את ההתעניינות בו כרכב חדש, אולם פישר מציין כי 80% מההתעניינות בג'וק הם נשיים.

מתיישבת על הטעם הנשי. ניסאן ג'וק | צילום: יח"צ

10. קיה ספורטאז׳
כבוד: על פי נתוני iCar, המדריך לצרכנות רכב, רכב הפנאי הקוריאני, קיה ספורטאז', הוא הרכב שזוכה להתעניינות הרבה ביותר בקרב נשים מכלל המכוניות שנמכרות בישראל. אגב, בעניין הזה מאדים ונוגה מתלכדים. השילוב של פרקטיקה עם עיצוב ייחודי בתוך תבנית מחיר נמוכה מערכה הנתפש, עושה את שלו.

11. יונדאי טוסון
לפרקטיקה, לנוחיות ולתג המחיר הנמוך יחסית מצטרף ברכב הפנאי, יונדאי טוסון, גם עיצוב שיקי ומיוחד. כל זה מושך, כך מנתוני iCar, את הטוסון למקום הראשון ברשימת דגמי יונדאי בהתעניינות נשית, ובמקום השני בכלל כלי הרכב שנמכרים בישראל.

הכתבה מופיעה בגיליון יולי של מגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.