Forbes Israel Logo

הורדת הריבית הקפיצה את הדולר ב-1.8%: היציג – 3.638 שקלים

אפקט פישר: הודעתו הדרמטית אתמול של בנק ישראל על הורדת הריבית באמצע החודש ב-0.25% ל-1.5% ותוכנית רכישת מט"ח בהיקף של 2.1 מיליארד דולר השנה הצליחה להזניק את המטבע האמריקאי ולגרום לפיחות חד בשקל: היום טיפס הדולר ב-1.8% ושערו היציג נקבע על 3.638 שקלים. שער היורו עלה ב-2% והגיע ל-4.729 שקלים.

הורדת הריבית ורכישות מט"ח אמורות להפחית את פעילות הספקולנטים הזרים בשוק המט"ח ולמנוע התחזקות השקל. בנק ישראל דואג ליצואנים וחושש כי צניחת שער הדולר תפגע ברווחיות היצוא ובצמיחת המשק.

מנגד, התכנית החדשה מעלה חששות כבדים כי הפחתת הריבית תגדיל את הביקוש לדירות ותנפח את בועת הנדל"ן. יצויין כי מחירי הדירות זינקו ב-6.8% בינואר-אפריל וב-83%- ב-6 השנים האחרונות.


צילום: רויטרס

במחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו הבוקר כי "השוק בהחלט הגיב בחיוב לתוכנית של בנק ישראל". בחברה העריכו כי "בנק ישראל זיהה סימנים לשבירה דרמטית ממשמשת ובאה בדולר-שקל, אשר הייתה מצניחה את שער החליפין נמוך משמעותית מ-3.5 שקלים, ורצה להקדים תרופה למכה".

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות יוסי פריימן הוסיף כי "בנק ישראל עושה את מה שנדרש כצעד ראשון וכמבוגר האחראי מפחית את הריבית. מהלך זה צפוי לגרום פיחות, יאושש את הפעילות הכלכלית במשק ויתרום לרווחיות היצוא". להערכתו, בנק ישראל יידרש לבצע הפחתת ריבית נוספת כבר בעתיד הקרוב במטרה לבלום את התחזקות השקל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.