Forbes Israel Logo

החילוץ של קפריסין רק יביא להחרפת המשבר בגוש היורו

ימים ספורים לאחר אישורה, כבר אפשר לומר בביטחון: תוכנית החילוץ לקפריסין היא ההחלטה הכלכלית הגרועה ביותר שהתקבלה באירופה מאז שנות ה-30 של המאה ה-20. המהלך במסגרתו הוטל מס ענק על פקדונות הבנקים במדינה מעמיד בסכנה את אחד מעמודי התווך העיקריים של כל מערכת בנקאית באשר היא.

במסגרת תוכנית החילוץ, הוטל מס חד פעמי כבד על פקדונות הבנקים בגובה של 9.9%. הקורבנות הגדולים ביותר של ההחלטה הם החוסכים שהפקידו יותר מ-100 אלף יורו, שעכשיו רצים בהמוניהם אל הכספומטים ומושכים את כספם מהבנקים. משמעות המהלך עלולה להיות הרסנית, לא רק לקפריסין ולמדינות החלשות ביותר בגוש היורו – יוון וספרד – אלא גם לכלכלות היותר חזקות אך לא מאוד יציבות, כגון איטליה וצרפת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אפשר לקוות שהרגולטורים של המערכת הבנקאית באירופה יצליחו להשתלט על המצב ולהרגיע את הסערה בשווקים, אך אם להודות באמת, נראה כי המהלך בקפריסין עלול להביא להחרפת המשבר בגוש היורו שנמשך כבר כארבע שנים ואף להתפשטותו. 

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה | צילום: רויטרס

בזמנים קשים אלה צריך להשתמש במילים פשוטות. אין מנוס מלהגיד זאת: האשמה העיקרית במשבר הפיקדונות הנוכחי בקפריסין היא גרמניה. במשך שנים תרמה הכלכלה החזקה ביותר באיחוד האירופי לניפוח הבועות בשווקים ביבשת וכעת, כשהמשבר מכה בכלכלות החלשות באזור, היא מסירה מעצמה אחריות, מונעת אינפלציה וכופה צעדי צנע קשים על המדינות הקורסות.

גם בעולם הבחינו בהשלכות התערבותה של גרמניה. כך למשל ההנהגה הכלכלית ביפן, מי שנחשבת כבת ברית כלכלית של גרמניה פנתה למקבילתה הגרמנית בבקשה להפסיק את מדיניות הצנע באירופה. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר להתנגדותה לצנע היא ניסיונותיה החוזרים להוריד את שער הין במשך ארבעת החודשים האחרונים. המפסידה העיקרית מן המהלך הזה של יפן היא כמובן גרמניה, שכל עוד היורו היה זול ביחס למטבע היפני נהנתה מיתרון בענף הייצוא. 

חלק עיקרי בפתרון המצב שנוצר הוא התערבותו של הנשיא האמריקאי ברק אובמה במתרחש באירופה. העובדה שמדובר באחד הנשיאים האמריקאים האהודים ביותר בעולם בעשורים האחרונים תסייע לו לעמוד מול גרמניה והפרלמנט האירופי ולהיאבק למען הסדר הטוב בכלכלה ביבשת. הגיע הזמן שמישהו ירגיע את הרוחות ויחזיר את הבטחון לשווקים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.