Forbes Israel Logo

החלום של פוטין: על ניסיונותיה של רוסיה להפוך לאימפריה, שוב

רוסיה רוצה לשוב לימים בהם היא הייתה אימפריה. כך אמר השבוע הכלכלן הנודע נוריאל רוביני. נפילתה של ברית המוצעות הציגה צי סמרטוטים של מדינות לווין חלשות שעד ליום זה נשארו לא מפותחות או רוויות בשחיתות. החזקה ביותר מבין המדינות הסובייטיות הגדולות לשעבר היא אוקראינה שבקושי מצליחה לשלם את החשבונות שלה והיא שקועה בקרב נגד רוסיה כבר מהחורף שעבר כאשר הסוף אינו נראה באופק.

רוביני מאמין כי המנהיג הרוסי, ולדימיר פוטין מעוניין ליצור איחוד אירו-אסיאני מסוג כלשהו. בלוק של מדינות סובייטיות לשעבר שיתחרו באיחוד האירופאי. לרעיון היה יכול להיות היגיון אם למדינות כמו טג'יקיסטן, קזחסטן, אוזבקיסטן וקירגיזסטן היה מה להציע לרוסיה.
מוסקבה מעולם לא הייתה טובה בבניית אימפריות. גם העוצמה הרכה שלה – השימוש בשכנוע דיפלומטי וכלכלי בכדי לקבל את רצונותיה, לא הרחיק לכת. ומדובר על מדינה שמחזיקה במשאב שכל העולם צריך: דלק.

חבר המדינות העצמאיות הוקם בשנת 1991, ארגון אשר הוביל לשום מקום. אפילו מדינות כמו גיאורגיה נטשו את הארגון והצטרפו לנאט"ו. כאשר רוסיה הבינה את המשמעות היא נכנסה למלחמה איתה בשנת 2008, אותו הדבר קורה כעת באוקראינה. אם ההיסטוריה היא מדריך כלשהו להווה, אוקראינה תעזוב גם היא את חבר העמים ותצטרף לנאט"ו.

לא יוותר בקלות. פוטין | צילום: thinkstock

"יש לנו הרבה במשותף עם אוקראינה, היסטורית ותרבותית" אמר פוטין למשקיעים באוקטובר האחרון בכנס השנתי המתקיים במוסקבה. "אנו מעוניינים ביחסים קרובים וחזקים עם אוקראינה".

לעת עתה, ממשלת אוקראינה נלחמת כנגד ההשפעה הרוסית. לכוח הרוסי השפעה רק בארבעה מחוזות בגבול המזרחי של אוקראינה, שם הרוב האתני הוא רוסי. פוטין מאמין כי למוסקבה הזכות להגן על אזרחים רוסיים לשעבר במדינות סובייטיות לשעבר. בינתיים, שאר אוקראינה מעדיפה את החברות באיחוד האירופאי.

עם זאת, האיחוד הכלכלי האירו-אסיאני ייכנס לתוקף באופן רשמי ב-1 לינואר 2015. המשקיעים לא מרבים בדיבור על הנושא מאחר וסחר בין המדינות הללו שמדרום לרוסיה בעצם אינו קיים. רוביני אמר כי בלארוס וקזחסטן יהיו חברות באיחוד ובאמנה תוקנה לאחרונה ותכלול גם את ארמניה. גם קירגיזסטן יכולה להצטרף. אבל אם סין או איראן לא יהיו מעורבות בעניין, האיחוד הזה יאיים על האירו או הדולר בערך באותה צורה שאספרנטו מאיימת על השפה האנגלית.

"פוטין לא רוצה ליצור עוד הסכם סחר חופשי עם צפון אמריקה" כתב רוביני. "המטרה שלו היא ליצור עוד איחוד אירופי יריב, כאשר כוחו האמיתי של אותו איחוד נתון בידי הקרמלין שמאחורי הקלעים. בכדי להבין את פרויקט בניית האימפריה החדשה של פוטין, יש לחשוב על האיחוד הכלכלי האירו-אסיאני קודם כל כאיחוד פוליטי. יכולתו של פוטין לבסס את כוחו הפוליטי היה הצעד הראשון ההכרחי שיוביל לאינטגרציה כלכלית גדולה יותר".

קזחסטן כבר נרתעה מרעיון המטבע המשותף שיהווה את קרש הקפיצה לבנקאות מלאה, איגוד פיסקלי וכלכלי ובסופו של דבר איחוד פוליטי. כל עוד אוקראינה מחוץ לתמהיל המדינות, קזחסטן היא הכלכלה הגדולה ביותר בחבר העמים מלבד רוסיה. במובן הגיאו-אסטרטגי אוקראינה היא המפתח לבניית אימפריה רוסית ותרחיש הבלהות של המערב והמשקיעים הוא מלחמת סנקציות חריפה עם רוסיה בשל המצב באוקראינה.

"התנהגותו של פוטין מצביעה על כך שהתכונית שלו היא לשמור על חוסר היציבות במדינות ברית המוצעות לשעבר עד שאלו יוותרו על קשריהן ההדוקים עם מדינות המערב" אומר רוביני. "התוכנית שלו היא בעלת פנים רבות המתמקדת במקסום ההשפעה הרוסית על האזור, כמו גם הגדלת כוחו של האיחוד הכלכלי הצעיר".

מי שמקזז את הסיכון באזור הם הפד, הבנק המרכזי של אירופה, יפן ואנגליה אשר שמרו על ריבית נמוכה מספיק בכדי לדכא את התנודתיות בשוק. עד כה, התמיכה מהבנקים המרכזיים שימשה כמשקל נגד יעיל למשתנה האוקראיני, אשר השפיעה על מחירי הזהב והרס את מניות רוסיה השנה. בעוד השוק הרוסי איבד כ-25.6% מערכו בשנה האחרונה נכון להיום, השווקים המתעוררים רשמו עלייה של 0.7%.

"חלום האיחוד הכלכלי האירו-אסיאני יקר ערך עבור פוטין" כתב רוביני. ואם לפוטין יש תכונה אחת שאפשר להצהיר עליה ללא ערעורן היא העקשנות שלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.