Forbes Israel Logo

“החלטתי על פעולה צבאית בסוריה, אבל אביא את ההחלטה לקונגרס”

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום (ש') כי החליט להוציא לפועל מתקפה צבאית בסוריה, אבל גם כי יביא קודם את הנושא להחלטה של שני בתי הקונגרס. "החלטתי שהגיע הזמן שנעשה פעולה צבאית בסוריה. היא תהיה בהיקף מוגבל, ולא נשים חיילים על הקרקע, אבל אנחנו נגרום לממשל אסד לשלם על מעשיו", אמר אובמה.

אובמה הוסיף כי "לצבא שלנו יש נכסים באיזור, אנחנו מוכנים לתקוף מתי שנרצה. אני מוכן לתת את ההוראה כמפקד הצבא, אבל החלטתי גם החלטה נוספת. אני נשיא של אחת הדמוקרטיות הוותיקות בעולם, ואני אביא את ההחלטה הזו בפני נציגי העם בקונגרס. אני מסכים שקולו של העם, דרך נציגו צריך להישמע".

הנשיא הוסיף כי יש לו את הסמכות להוציא לדרך פעולה צבאית ללא אישור הקונגרס, אבל הוא ימתין עד ששני בתי הקונגרס יתכנסו בחזרה ב-9 בספטמבר ורק אז יוחלט האם תקיפה כזו אכן תצא לפועל. "הרמטכ"ל אמר לי שאנחנו מוכנים להכות מתי שנרצה. זה יוכל להיות היום, מחר או בעוד חודש. ואני מוכן לתת את הפקודה הזו", הצהיר הנשיא.

המתקפה האמריקאית על סוריה צפויה להתרחש הלילה (יום א' לפנות בוקר, שעון ישראל) – כך מעריכים עיתונאים ופרשנים בוושינגטון. אובמה והצמרת הביטחונית בוושינגטון שוחחו מוקדם יותר היום עם חברי קונגרס בכירים, אשר אמורים להיות בחופשה עד 19 בספטמבר, תידרכו אותם וענו על שאלותיהם.

ישראל כמו בנות בריתה האחרות של ארצות הברית, צפויה לקבל הודעה כשעה מראש על המתקפה הצפויה ועל היקפה של הפעולה.

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל וגורמים בכירים אחרים בוושינגטון יכנסו היום ישיבה מיוחדת בסנאט בנושא סוריה. השיחות לא מוגדרות מסווגות, והן מהוות חלק מההתייעצויות של הממשל ביחס לתגובה האמריקאית לנשק הכימי הסורי.

אובמה, אתמול. רגעים מכוננים | צילום: רויטרס

גם בעולם הערבי נערכים למתקפה ביממה הקרובה – העיתון הכוויתי "אל קבס" דיווח, מפי גורמים דיפלומטיים במפרץ, כי הפעולה תחל בשעות הקרובות. הגורמים אמרו כי הפעולה האמריקאית היא בלתי נמנעת, והעריכו כי תתרחש כעת, לאחר יציאת פקחי האו"ם מסוריה.

>> פקחי האו"ם עזבו את דמשק, ספינת קרב שישית הוצבה בים התיכון

לדברי הגורמים, המבצע יחל לכל המאוחר מחר (ביום א') וספינות הקרב ייצאו מבסיסים ימיים בטורקיה, ירדן, קפריסין ויוון. הבכירים פסלו את האפשרות שרוסיה תקח חלק במתקפה, בשל עמדתה בנושא הסורי.

הגורמים ציינו כי מדינות המפרץ נערכות אף הן להשפעות התקיפה, וכי הממשלות באזור השלימו את צעדי ההערכות, העלו את רמת הכוננות ומיגנו אתרים רגישים.

גורם ביטחוני בסוריה אמר היום כי ארצו מצפה למתקפה צבאית אמריקאית בכל רגע: "אנחנו מוכנים להגיב בכל שעה", אמר הבכיר, שדיבר בעילום שם עם סוכנות הידיעות הצרפתית.

הספינות ייצאו מבסיסים בטורקיה ויוון | צילום: רויטרס

היום, עוד טרם הזריחה, עזבו פקחי האו"ם שהגיעו לחקור את השימוש בנשק הכימי, את המלון בו שהו בדמשק. בשעות הבוקר חצו את הגבול אל לבנון, משם ימשיכו לאירופה – על מנת לנתח את הממצאים והראיות שאספו בשטח.

משלחת הפקחים הודיעה כי תוציא דוח מזורז שיסקור את הממצאים. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, צפוי להציגו היום או מחר בפני מועצת הביטחון.

בצל התקיפה: משלחת איראנית בדרך לסוריה

למרות ההערכות על תקיפה בשעות הקרובות, הוציאה היום איראן משלחת מטעמה העושה את דרכה אל סוריה ולבנון. גורמים בממשל בטהרן הסבירו כי הנציגים מגיעים כדי לבחון את המצב במדינות ו"לגנות את השימוש בנשק כימי על ידי קבוצות טרוריסטיות".

בראש המשלחת בת שלושת הנציגים עומד ראש הוועדה למדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני, אלאדין בורוג'רדי, והוא צפוי להיפגש עם הנשיא הסורי בשאר אסד.

בתוך כך, ספינת מלחמה שישית של צבא ארצות הברית הוצבה בים התיכון, לצד חמש המשחתות האמריקאיות אשר נועדו לשמש בעת המתקפה על סוריה. עם זאת, גורמים ביטחוניים בארה"ב אמרו כי הספינה השישית פועלת באזור מסיבות אחרות, ואינה עומדת להשתתף באף פעולה צבאית נגד סוריה.

אחד הגורמים אמר כי מסעה של הספינה סן אנטוניו אל הים התיכון תוכנן לפני זמן רב. עם זאת, ציין כי בכירים בצמרת הביטחונית סברו שיש לנקוט בצעדים זהירים, ולהשאיר את הספינה במזרח הים התיכון, ליד המשחתות, בשל המצב הנוכחי באזור.

לאתר דה פוסט

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.