חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הטרויקה ליוון: "הוכיחו תוך 3 ימים שאתם מסוגלים לעמוד בתנאי החילוץ – או שנקפיא את הסיוע"

ליוון נותרו שלושה ימים בלבד להוכיח לאירופה ולקרן המטבע הבינלאומית כי היא יכולה לעמוד בתנאי חבילת החילוץ, במטרה לקבל את התשלום הבא בחבילה, כך אמרו ארבעה בכירים בגוש היורו.

על פי מקור בכיר המעורב במגעים, המלווים לא מרוצים מהתקדמות הרפורמות בסקטור הציבורי ביוון, ומקור אחר ציין כי הגוש עשוי להשעות את ביקור הבקרה של המלווים ביוון, שחודש אתמול.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אתונה, אשר צריכה למחזר חובות בסך 2.2 מיליארד יורו באוגוסט, זקוקה לסיום מוצלח של המגעים. אם הם ייכשלו, קרן המטבע הבינלאומית עלולה למשוך את חבילת החילוץ בשווי 240 מיליארד יורו, במטרה שלא להפר את חוקיה, אשר דורשים כי הלווה יקבל מימון לשנה קדימה.


ראש ממשלת יוון סמארס וקנצלרית גרמניה מרקל | צילום: רויטרס

מהלך כזה יגדיל משמעותית את הסיכון לכישלון המאמצים האדירים שנעשו בתשעה החודשים האחרונים בניסיון למנוע מהמשבר האירופי לצאת משליטה, כל זאת בתקופה מתוחה מאוד גם במדינות נוספות באיחוד. בפורטוגל, התפטר אתמול שר האוצר ויטור גספר, אשר הוביל את יוזמת הצנע במדינה במסגרת חבילת החילוץ, מה שהיווה מכה קשה לניסיונה של המדינה לצאת מתוכנית החילוץ.

המתח הפוליטי גואה גם באיטליה, שבה ראש הממשלה אנריקו לאטה קרא לפגישת ממשלה אחרי ששותפתו לקואליציה איימה לפרוש ממנה.

אתונה ונושיה חזרו לשולחן המשא ומתן בניסיון לסכם על העברת 8.1 מיליארד יורו למדינה, אחרי שבר של שבועיים, במהלכו הממשלה כמעט קרסה בשל סגירת תחנת הטלוויזיה הממשלתית ERT.

"כולם מסכימים שיוון צריכה להראות שהיא עומדת בהתחייבויותיה עוד לפני פגישת שרי האוצר של הגוש ביום שני. זו הסיבה שהמדינה נדרשת להציג בפנינו שוב את המספרים ביום שישי", אמר מקור באיחוד לרויטרס.

דד ליינים מוחמצים

"זה משא ומתן קשה מאוד", אומר בכיר יווני המשתתף במגעים. "אנו זזים בקצב מהיר כדי לסגור נושאים רבים מהר ככל האפשר". למרות הבהילות במגעים, נכון לעכשיו מסתמן כי המפקחים הכלכליים על יוון – קרן המטבע הבינלאומית, גוש היורו והבנק האירופי המרכזי – לא ישלימו את ביקור הבקרה במדינה ביולי, וייתכן שיזדקקו להקפיא אותו ולחדשו בספטמבר.

נציגים של ה"טרויקה" מקיימים פגישות מסביב לשעון עם שרים באתונה, ומנסים להגיע להסכמה בשורה של נושאים. אם השיחות לא יסתיימו עד אמצע החודש, אתונה עלולה "לפספס" את פירעון החוב, אמר בכיר היווני.

אחד מנקודות המחלוקת היא העובדה שיוון לא עמדה בתאריך היעד לו התחייבה להעברת 12,500 עובדי מדינה ל"תוכנית ניידות", שמשמעותה פיטורים או העברה מתפקידם.

כמו כן, התגלה גירעון של יותר ממיליאדר דולר בחברת הביטוח הממשלתית EOPYY, מה שעלול להביא לקיצוצים נוספים כדי להשיב אותה למסלול. אתונה והטרויקה חלוקים בדעתם גם לגבי מס הרכוש הבלתי פופולרי ומס רכישה על בילוי במסעדות. הממשלה מתכננת לבקש מן הנושים להפחית את יעד ההפרטה של 2.6 מיליארד יורו, אחרי שלא הצליחה למצוא רוכש לחברה הגז הלאומית DEPA.

ראש הממשלה אנטוניוס סמארס פסל את האפשרות להטלת אמצעי צנע חדשים על האוכלוסייה, שחווה שנה שישית רצופה של מיתון. שיעור האבטלה במדינה הוא 27% והיוונים איבדו כשליש מהכנסתם בממוצע, כתוצאה מצעדי הצנע שנכפו על המדינה על ידי הנושים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן