Forbes Israel Logo

היום שאחרי: איזו השפעה תהיה לתחילת מהלך הצמצום של הפד על הכלכלה האמריקאית?

לתוכנית ההרחבה הנוכחית (QE3), היתה השפעה מועטה על הכלכלה, על אף שיכולות להיות השפעות מאוחרות ב-2014. הצמצום הוא בסך הכל שחרור קל של דוושת הגז, לא לחיצה על הבלמים. בחלק האדום בגרף הבא מתאר המשך תיאורטי של ההרחבה ברמתה הנוכחית של 75 מיליארד דולר בחודש, אל תוך 2014. סביר מאוד שיתבצע צמצום נוסף, אך רק לשם ההדגמה, אפשר לראות עד כמה השינוי כרגע הוא מינורי.


יש לזכור שהצמצום נעשה מכיוון שהשוק מראה על התחזקות, כך שהצמצום לא יטביע את הכלכלה. באשר לשוקי ההון, יתכן שהם חששו מצמצום חד ומשמעותי יותר, וכעת כשהוקל להם, הם מגיבים בחיוב.

הגרף הבא מראה כמה מעט השפיעו ההרחבות הקודמות על הכלכלה. הקו הכחול מתאר את מאזנו של הבנק המרכזי ועליה שלו מבטאת תקופת הרחבה. אפשר לראות שלוש תקופות כאלה: במהלך 2008, במהלך 2011 ובמהלך 2013. הקו האדום מתאר את התמ"ג האמריקאי מותאם האינפלציה, המהווה מדד לצמיחה במשק. בקו מראה התנהגות קופצנית למדי, אך אפשר לראות כמה מגמות: מספר רבעונים לאחר תחילת ההרחבה הראשונה (QE1), אפשר לראות קפיצה בתמ"ג. נתון זה עקבי עם המסקנה של מילטון פרידמן שפרקי הזמן של השפעת מדיניות מוניטרית הם ארוכים. מצד שני, עילה בתמ"ג נפוצה ברבעונים הראשונים לאחר מיתון, כך שיתכן שזה היה קורה בכל מקרה, גם ללא ההרחבה.


QE2 החלה ב-2010 וככל הנראה הביאה לצמיחה חזקה יותר, שנה לאחר מכן, שוב תגובה מאוחרת. עד כה ראינו השפעה מועטה של QE3 אך בשל התגובה המושהית של השוק, יתכן ונראה צמיחה משמעותית ב-2014. אך אולי לא. שתי תוכניות ההרחבה הראשונות דחפו את צמיחת הספקת הכסף לשוק בצורה דרמטית. אולם מאז שהחלה תוכנית ההרחבה השלישית חל דווקא צמצום בקצב גידול הספקת הכסף, כלומר הרזרבות הגדולות של הבנק פשוט הוחזקו על ידי הבנקים ולא הולוו לעסקים, או לקוחות פרטיים.

עוד ברור, שההרחבה הכמותית היא לא הכוח המניע העיקרי של הכלכלה ואפשר לראות שהתמ"ג לא צנח בתקופות המעבר בין ההרחבות. ההיקף של ההרחבות הכמותיות האחרונות הוא עצום בקנה מידה היסטורי, אם היתה להן השפעה חזקה על הכלכלה, הן היו מטיסות אותה כלפי מעלה מזמן.

המסכנה היא שגם אם הפד יחליט באופן פתאומי להשהות את תוכנית ההרחבה כולה, לא תהיה לכך השפעה על "הצד האמיתי של הכלכלה" – הוצאות, ייצור, ואבטלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן