חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

היום: שביתה כללית בטורקיה; הבורסה נפלה אתמול ב-10.5%

מהיום בבוקר – שביתה כללית בטורקיה, כך הודיע אתמול איגוד הקונפדרציה במדינה לאחר יום רביעי של הפגנות אלימות. בורסת איסטנבול צללה אתמול ב-10.5%, הנפילה היומית החדה מזה עשור, על רקע המהומות, והחשש בשוק מפני בריחתם של המשקיעים הזרים הולך וגובר.

עיתונאי טורקי, שביקש לא להיחשף בשמו, העריך כי עם הגב אל הקיר, ארדואן עשוי אף להאשים את ישראל במהומות: "ארדואן חושב שמדובר בקבוצות שוליים, האופוזיציה וכוחות זרים. עכשיו הוא יצא למשימה מחוץ לטורקיה וטוב שכך. אם הוא היה ממשיך בעמדות הדיקטטוקיות שלו, המצב היה יכול להסלים גם למלחמה", אמר לאתר פורבס. 

הרחובות בטורקיה ידעו אתמול לילה של מחאה ואלימות בערים הגדולות. כמה מן המפגינים אף הציתו אש במשרדי המפלגה השלטת, "מפלגת הצדק והפיתוח", כאשר ההפגנות נכנסו אל יומן הרביעי.


צילום: רויטרס

בעיר איזמיר מפגינים זרקו בקבוקי תבערה אל עבר מטה המפלגה של ראש הממשלה ארדואן ותמונות הטלויזיה הראו כי חלק מהמבנה בער. מאוחר יותר הצליחו הכבאים להשתלט על האש.

תחנות אוטובוס, אבני שפה ושלטי רחוב שימשו את המפגינים כדי להתגונן, ושאריות שלהם נראו היטב ברחובות איסטנבול. הדרכים ללשכתו של ארדואן בעיר נחסמו ומפגינים נהדפו בעזרת גז מדמיע בשעות הבוקר המוקדמות.

ברחוב הראשי בקרבת משרדו של ראש הממשלה, מפגין אחד נהג ברכב מכני קטן לכיוון מחסומי המשטרה ומפגינים אחרים הלכו בעקבותיו. בקרבת מקום הוקמה מרפאה באחד המסגדים כדי לטפל בפצועים מהעימותים.

המשטרה גם פשטה על מרכז קניות במרכז אנקרה שם הם העריכו כי מסתתרים מפגינים והם עצרו כמה מאות מהם.

מפגין על רקע ההצתות באנקרה | צילום: רויטרס

אמש, דחה ראש ממשלת טורקיה ראג'יפ טאיפ ארדואן דחה את הטענות על אלימות כלפי המפגינים בכיכר טקסים, הפנה כלפיהם אצבע מאשימה בכל הנוגע למתחולל במדינה, ואמר כי פרטי התוכנית שהביאה לתחילת המחאה נגדו לא אושרו באופן סופי. כך דווח באתר הטורקי "הורייט".

ארדואן ביקר את אלו שהאשימו אותו ברודנות ובשימוש בכח מופרז בהתמודדות עם המפגינים: "הם אומרים שארדואן הוא דיקטטור. אם הם קוראים כך לאדם שמשרת את העם שלו, אין לי מה לומר להם על כך". מאוחר יותר הוסיף ארדואן כי "איני אדונם של האנשים. הדיקטטורה אינה נמצאת בדמי או באופיי. אני משרת את העם". ארדואן אף האשים את המפגינים בגרימת נזק לרכוש, ואמר: "הם שורפים ופוגעים בחנויות. כך נראית דמוקרטיה?".

בראיון לאתר האינטרנט של העיתון הנפוץ "האברטורק", תקף ארדואן את הרשתות החברתיות וטען כי הן האיום הכי גדול על החברה הטורקית: "יש עכשיו סכנה חדשה שנקראת טוויטר. ניתן למצוא שם את הדוגמאות הטובות ביותר לשקרים. מבחינתי, הרשתות החברתיות הן האיום הגדול ביותר על החברה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן