Forbes Israel Logo

היזהרו: טריק של נהגי אובר עשוי לסבך אתכם בתשלום מוגזם

אם אחת הדרכים שלכם להתניידות בארה"ב היא באמצעות אובר, כדאי שתקראו את זה: יותר ויותר דיווחים מתייחסים לטריק שגילו נהגי אובר לגביית טיפ נדיב למדי מלקוחותיהם; סכום הנסיעה של לא מעט משתמשים ברחבי ארה"ב קפץ ממספר דו ספרתי לתלת ספרתי, בעקבות "דמי ניקיון" בגובה של 100 דולר לפחות. מסתבר שאותם נהגים שולחים ללקוחות קבלות על הנסיעה, כאשר לצד דמי הנסיעה הסטנדרטיים, מופיע גם סעיף חדש הנוגע לתשלום על שטיפת הרכב, למרות שאותם נוסעים השאירו את הרכב בדיוק כמו שהם קיבלו אותו.

מתחיל ב-25 דולר, יכול להגיע גם ל-200

אובר מציגה מעין ״מחירון״ אשר מגדיר מהו ההחזר שמגיע עבור כל נזק שיכול להגרם לרכב; זה מתחיל ב-25 דולר עבור "נזק קטן", כמו למשל פירורים שנפלו על הרצפה, עובר ל-50$ עבור הקאה על חלקו החיצוני של הרכב או לכלוך על משטחים שקל לנקות, כמו הדשבורד לדוגמא. הסכום עולה ל-100 ואף 200 דולר כאשר מדובר בלכלוך משמעותי יותר המערב נוזלי גוף למיניהם ובראשם קיא.

אחד הלקוחות שנפל קורבן לפרשה הוא אלכס פוקס, ישראלי שעובד בחברת לל"נ פתרונות מחשוב, אשר נסע במאי האחרון לכנס בוושינגטון במסגרת העבודה. במהלך התקופה שבה שהה בארה״ב נסע פוקס 6 פעמים במוניות של אובר. כאשר חזר לארץ ושלח את דוח ההוצאות לחברה הוא הבחין כי אחת הנסיעות שהסתכמה ב-10 דולר תפחה ל-160 דולר. התברר כי כבר למחרת אותה נסיעה נשלח לו עדכון מהאפליקציה כי המחיר הכולל של הנסיעה עלה ב-150 דולר בעקבות דמי ניקיון שנגבו ממנו.

חלק מתנאי השימוש בשירות | צילום: fotolia

ביחד עם פוקס נסע גם מנכ״ל החברה, כאשר שניהם מספרים כי היה מדובר בנסיעה קצרה למדי, ושהם עזבו את הרכב באותו המצב בו קיבלו אותו. אלא שאותו נהג אובר חביב שלח ״כהוכחה״ תמונות של קיא, או ״בריכה של קיא״ אם לדייק במילים. מיד לאחר שפוקס ראה את החיוב המנופח הוא פנה כמובן לאובר, מה שלא ממש סיפק לו מענה למעט התכתבות אטומה ותשובות גנריות ומוכנות מראש. בשורה התחתונה מה שנאמר לו זה שהוא הסכים לתנאי השימוש בשירות, ואחד מהם הוא ההסכמה על כך שאם הרכב ידרוש ניקוי – הנוסע הוא זה שישא בעלויות. כלומר, הוא נדרש לשלם כ-550 ש״ח (במקום פחות מ-50 ש״ח) וטרם קיבל החזר, מאחר וכמו כולנו – הוא לא באמת קרא את האותיות הקטנות בתנאי השירות. כאופציה שניה הוא פנה אל חברת האשראי שבודקת את הסוגיה ובחודש הבא תודיע לו האם הוא זכאי להחזר או לא.

לא המקרה הראשון וגם לא האחרון

מסתבר שפוקס הוא ממש לא הראשון ובטח שלא האחרון שנפל לתרמית של נהגי אובר. חיפוש קצר בגוגל מניב אינספור כתבות ודיונים בפורמים בנושא זה.

יתרה מכך, הגענו לפורום לא רשמי אך פעיל למדי של נהגי אובר, בו מצאנו סעיף המתייחס בדיוק לסוגיה זו. בפוסט נכתב ואנחנו מצטטים: "צריך להעלות את זה כי זה קורה. נא לא לזייף את דמי הניקוי. אל תשתמשו בתמונות מגוגל מכיוון שאנחנו יכולים לבצע חיפוש תמונות ולמצוא אותן. אל תשפכו ברכב חומר מסוים ותטענו שזה קיא. יתכן שזה יצליח לכם, אבל אחרי מספר מסוים של ערעורים מצד הלקוחות, נפסיק לכבד את דמי הניקוי שלך. גם אם הם לגיטימיים, אפילו לא נשקול לשלם. אל תעשו את זה, זה לא שווה את זה".

האותיות הקטנות

זו היא אחת ההצהרות עליה אתם חותמים כאשר אתם מסכימים לתנאי השירות באובר: "אתה תישא בעלות התיקון של כל נזק שייגרם, או בעלות ביצוע כל ניקוי שיידרש בכלי הרכב או הרכוש של ספק צד ג', שייגרמו עקב השימוש בשירותים מחשבונך, ואשר יחרגו מנזק וצורך בניקיון הנובעים מבלאי סביר ("תיקון או ניקוי"). במקרים שבהם ספק צד ג' מדווח על צורך בתיקון או בניקוי, ובקשת תיקון או ניקוי זו מאושרת על ידי Uber בהתאם לשיקול דעתה הסביר, Uber שומרת לעצמה את הזכות לגבות תשלום בגין עלותם הסבירה של תיקון או ניקוי אלה בשמו של הספק צד ג' באמצעות אמצעי התשלום שנקבע בחשבונך. סכומים אלה יועברו על ידי Uber לספק צד ג' הרלוונטי והם לא יהיו ניתנים להחזר".

אז מה אפשר לעשות? בגדול, עד שאובר תכיר בתופעה הזו ותבין שהנהגים שלה פועלים באופן לא הוגן כלפי הלקוחות, לא יותר מידי. אתם יכולים כמובן לצלם את הרכב ברגע שנכנסתם אליו וכשיצאתם ממנו כהוכחה, אבל הרי גם את זה ניתן לזייף. בסופו של דבר הנהגים סה"כ מנצלים פירצה שהיא כביכול "חוקית", והאשמה המרכזית היא אובר, שמתנערת מאחריות ומפילה את האשמה על הנוסעים עצמם. אגב, בהכתבות של פוקס עם הנציג שלהם הוא מבקש לנהל שיחת טלפון, אך נענה בכך שאין להם כרגע תמיכה טלפונית.

כניסתה של אובר לשוק התחבורה השיתופית שינתה את הענף, אבל בגלל שהיא מערבת במשוואה את הגורם האנושי – בלתי נמנע שיהיו גם מקרים כאלה. לכן, בדיוק כמו שפיי פאל או חברות האשראי מזכות אותנו ברגע שבוצעה בכרטיס שלנו עסקה שלא אנחנו ביצענו, ניתן היה לצפות כי גם אובר תיקח אחריות ותאמין בנוסעים שלה, או לכל הפחות תבדוק קצת יותר לעומק טענות של נהגים סוררים. בנתיים – מומלץ לשים לב ולהזהר.
פנינו לאובר כדי לקבל תגובה, טרם נענינו.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

תחום המיחזור צפוי לעבור מהפכה בקרוב בעקבות שימוש בבינה מלאכותית

יכולות מתקדמות לכולם: אינטל מציגה סטיק למידת-מכונה ו-AI ב-79 דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן