Forbes Israel Logo

הישג הנדסי: כך הפך ה-F-35 לאחד המטוסים החזקים בדור האחרון

תוכנית מטוס ה-F-35 של הפנטגון היא אחד ההישגים ההנדסיים הגדולים בדור האחרון. משפחה של מטוסים חמקניים ומתקדמים תחליף בהדרגה את מטוסי הקרב מימי תקופת המלחמה הקרה, בכוחות המזוינים האמריקניים ובקרב בעלות בריתה. כך גם תישמר עליונותם האווירית בשנים הקרובות. תוכנית המטוס תשמר את הדומיננטיות של ארה"ב בשווקים גלובאליים ותספק מאות מיליארדי דולרים ועשרות אלפי מקומות עבודה. 

עקבתי אחר התפתחות תוכנית ה-F-35 החל משלב חוזה הפיתוח ב-26 לאוקטובר 2001, כמו גם אחרי הביקורת כלפיה לאורך השנים. נדמה, כי לוקהיד מרטין הגשימה את כל הביצועים שהוגדרו עבור כל אחד משלושת דגמי המטוס. כל סוג מטוס הביא שביעות רצון מלאה מהדרישות שהוגדרו. היתוך המידע מחיישנים הן על המטוס והן מגורמים מחוצה לו הודגם והוכח על ידי מודעות מצבית מלאה אותה הוא מספק במשימה עבור הטייסים.

מערכות הלוחמה האלקטרונית שנבנו על ידי BAE Systems מתפקדות היטב ואומצו עבור המפציצים העתידיים של חיל האוויר האמריקאי. בתרגילים צבאיים, ה-F-35 מביס מטוסים אחרים בנתונים טובים מיחס של 20-1 ומחיר המטוס יורד בצורה יציבה לאורך ציר הזמן.

F-35. כנראה המטוס החזק ביותר | צילום: Fotolia

מטוס ה-F-35 בלתי נראה, למעשה, למערכות המכ"ם, ולכן יכול לתקוף מטרות בהפתעה לפני שהאויב מבחין בו ומבין שהוא בדרך להיפגע. המקביליות בכך שהמטוס נמצא הן בתהליך ייצור ועדיין בתהליכי פיתוח מגדילים את הקצב עד להגעתו למבצעיות מלאה.

ככל שהתקדמה התוכנית והוכח הפוטנציאל, הביקורות שהושמעו כנגדה על כך שהיא רעיון גרוע, נהפכו לטענות על כך שהיא לא מתקדמת כמצופה. טיעון אחד לכן הוא המקביליות: מצד אחד המטוס עדיין בתהליכי פיתוח ומצד שני, הוא כבר מיוצר ונשלח ללקוחות. היסוד לכך הונח בדו"ח הפנטגון לקונגרס בשנת 2013: "המקביליות מוגדרת בחפיפה שבין תהליכי הפיתוח לייצור בתוכנית המטוס. המקביליות מציגה את הסיכון הטמון בכך שהמטוס נבנה בצורה ראשונית ובכך יזדקק להתאמות ולשינויים שינבעו מהמסקנות שיעלו מתהליך הפיתוח המתמשך ומסדרות הניסויים באוויר ובקרקע, כתוצאה מניתוח הנדסי של הביצועים והתוצאות".

אין להטיל בכך ספק: קיים סיכון אמיתי למשתמשים שייאלצו להטמיע את השינויים שנובעים מתהליכי הפיתוח במטוסים מהסדרות הראשונות שייוצרו כך שיעמדו בדרישות הקונפיגורציה הסופית. העובדה שיותר מ-95% מניסויי הטיסה כבר בוצעו, מבהירה את המצב ומאפשרת לעשות את ההתאמות. אבל אם נסתכל על כך לעומק, עד כמה חשוב הסיכון באמת? העלות המשוערת של ההתאמות לכל המטוסים שנמסרו עד כה מסתכמת בכ-2 מיליארד דולר, המהווים חצי אחוז מעלות התוכנית כולה וכ-0.2 אחוז מעלויות מחזור החיים המלא של המטוס.

לא מדובר בסכום משמעותי עבור ממשל פדרלי שמוציא כל יום כ-11 מיליארד דולר. חיל האוויר האמריקאי, שיקבל כשני שליש ממטוסי ה-F-35 שמיועד לארה"ב, שוקל האם הוא בכלל צריך לבצע את ההתאמות. גם הם יחליט לבצע אותן במלואן, העלות מחולקת עם גורמים נוספים והשותפים הבינלאומיים בתוכנית, כך שהעלויות הממשלתיות לביצוע ההתאמות יעלו כשעתיים מההוצאות של הממשל בשער המטבע של היום.

המקביליות היא בעיה צנועה אם מסתכלים על כך בהיבטים תקציביים. אם נסתכל על תהליך פיתוחם ובנייתם של מטוסי קרב ב-50 השנים האחרונות, כמו ה-F-15, F-16 וF-18, נראה כי המקביליות הוטמעה אף היא באסטרטגיית הפיתוח שלהם. לא מדובר בבעיה רצינית, שכן הסיכון הגדול הטמון בכל תוכנית תמיד נפתר בשלבים ראשוניים יחסית. אם נתבונן באירועים הגדולים בתוכנית ה-F-35 נראה כי הטיסה הראשונה והיתוך המידע מהחיישנים הם מהחלקים הטובים יותר והתקיימו בחלק הראשון של התקדמות התוכנית.

זוהי הסיבה מדוע ההערכות כי המקביליות תעלה לתוכנית סכומים גדולים היו שגויות.
ישנה סיבה חשובה הרבה יותר מדוע המקביליות הייתה מוערכת יתר על המידה. בעצם ההחלטה לבצע חפיפה בתוכנית הפיתוח, הניסויים והייצור הראשוני, מעצבי המדיניות בפנטגון חסכו שנים רבות בזמן הנדרש להפיכת המטוס לפלטפורמה קיימת ומוכחת.

הדגמים הראשונים של ה-F-35 שנמסרו לחיל האוויר האמריקאי התקבלו כבר בשנת 2010. אם כל הצעדים לפיתוח המטוס היו נעשים בנפרד ולפני תהליך הייצור, המסירה הראשונית לא הייתה מתבצעת לפני שנת 2020.

תחשבו מה התרחש בעולם משנת 2010, בה הועברו המטוסים לחיל האוויר האמריקאי: רוסיה פלשה לאוקראינה, צפון קוריאה התקדמה משמעותית בתוכנית הגרעין שלה, דאע"ש הכריזו על חליפות איסלאמית באזורים נרחבים ועוד. דברים רבים התרחשו בעולם ושלא נצפו באסטרטגיה האמריקאית. אבל, בזכות ההחלטה של הפנטגון לקדם את התוכנית בצורה מקבילית, ה-F-35 כבר פועל כיום באירופה, ביפן, בקוריאה וכמובן, בישראל.

המטוס מציג יכולות שרידות, טקטיות קטלנית וכוח אווירי לשדה הקרב מהר יותר מכל מה שהמבקרים טענו. אם התהליך היה מתבצע בנפרד, 600 המטוסים שצפויים להיות מוצבים עד 2020, היו מתחילים להימסר רק אז. 

המסקנה מכך היא "שיש לי קייס" ושכל האזהרות של המבקרים התגלו כלא נכונות בנוגע למקביליות. אותה מקביליות בבניית מטוס הקרב ה-F-35 המתקדם הראתה את היתרונות האדירים בתהליך ואת התוצאות המוכחות בשטח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן