Forbes Israel Logo

הכירו את הנער שרוצה לחולל מהפכה בתעשיית הטיפוח האישית

סרט וידאו שראה נער אמריקאי בן 16, על ההשפעה של תעשיית הפלסטיק על הסביבה, גרם לו לנסות לשנות אותה, ובפרט את שוק השמפו, שמוצרים רבים ממנו מייצרים זבל מפלסטיק.

ב-2014 בנג'מין שטרן, אז תלמיד בחטיבת ביניים, ייסד במלבורן (פלורידה) את Nohbo (ראשי תיבות של "ללא בקבוקים לשיער"), ופיתח כדורי שמפו קטנים אשר כל אחד עטוף כמו סוכריה. "כדור השמפו הידידותי לסביבה הראשון בעולם" לא מייצר שום זבל מאחר והעטיפה מכילה חומרים אורגניים, והוא גם לא מצריך אריזת פלסטיק.

כמה נתונים כדי להבין את ההשפעה הסביבתית של תעשיית הטיפוח האישי אשר שטרן פועל בה: אמריקאים מוציאים 10.6 מיליארד דולר בכל שנה על בקבוקי שמפו ומרכך. מספר בקבוקי השמפו שנזרקים לפך בכל שנה יכול למלא 1,164 מגרשי כדורגל, לפי הארגון Earth911. אם לוקחים בחשבון כי בערך שליש ממשקי הבית בארה"ב ופחות מ-10% מהעסקים שם ממחזרים, מספר עצום של בקבוקי פלסטיק מציף את המטמנות.

כדי לחולל את השינוי בשוק השמפו, שטרן (יהודי שיש לו משפחה בארץ), הצליח לסגור השקעה דרך סדרת הריאליטי "Shark Tank" (בה יזמים משכנעים משקיעים לחתום איתם על). זאת למרות שהיו לו כמה דוגמיות ספורות, אך לא מכירות או אמצעי ייצור באותו הזמן. שטרן הופיע בפרק ששודר בפברואר השנה, וגייס 100 אלף דולר – 20% מהחברה שלו. איש אבטחת הסייבר המצליח רוברט הריאבק וטייקונית הנדל"ן ברברה קורקורן הציעו כל אחד את מה ששטרן ביקש כדי לרשום פטנט ולקבל חוזה מאסתי לאודר בהתאמה.

אך שטרן בחר ללכת עם 100 אלף דולר שיממנו 25% מהחברה שלו מגורו העסקים מארק קיובן, אשר היה נראה כאדם הנלהב ביותר ממנו ומהעסק שלו. קיובן, מיליארדר שהונו מוערך ב-3 מיליארד דולר, הציע להיות המנטור של "המיני מי" שלו בכל תחום בעסק שלו, כולל לוגיסטיקה, רישוי ופטנטים. מאז ששטרן הופיע בסדרת הלהיט של ABC, שטף הצעות הפצה והשקעה זרמו אליו. כמה משקיעים אף העריכו את העסק של שטרן ב-20 מיליון דולר. אבל הוא אמר לא לכולן.

רצה לשנות את המשחק בתעשיית הפלסטיק. שטרן | צילום: Miriam Pearlmutter

"התכנית הרחיבה ממש את הקהל שלנו", מספר שטרן לפורבס ישראל, ומוסיף כי קיובן ואנשיו יכלו לקחת את הסיכון שבהשקעה בעסק כזה. לדבריו, הוא מדבר עם צוות היועצים העסקיים שלו כמעט כל יום ועם קיובן עצמו הוא מדבר פעם בשבוע, כאשר כל אלו עוזרים לו מאוד בקידום העסק. מיותר לציין כי יזמים ותיקים היו חולמים לקבל סיוע כזה ממשקיע מבוקש.

שטרן מסביר כי חשב שהרעיון ישנה את המשחק בתעשיית השמפו. "זה מאוד מטריד לראות ערימה של בקבוקי פלסטיק ובאמת רציתי לחולל שינוי אמיתי באותו הזמן". וכיצד הוא חושב שזה ישנה את הדרך בה אנחנו משתמשים בבקבוקי פלסטיק? הוא מסביר כי מלבד הרצון ליצור מוצר ידידותי לסביבה יש כמה יתרונות ברורים לכדורי השמפו. האפשרות לחשב את העלויות הכמותיות של בקבוקי פלסטיק בקלות, ההוכחה של המוצר ככזה שעובד ("היבט ההיתכנות") ואם הולכים עוד יותר רחוק וחושבים על ההיבט הביטחוני כמו המגבלות על נוזלים שישנן כיום (לפחות בארה"ב) – הפיתרון שהוא מצא יעיל מאוד בכל המקרים האלו.

כדי להפוך את הרעיון שלו למציאות, שטרן מצא כימאי שיסייע לו דרך לינקדאין ואתרים אחרים. אך כדי לפתח את המוצר, הוא היה צריך כסף רב ולכן חסך סכום מסוים כדי להתחיל את המיזם ואף גייס כספים מחברים ובני משפחה. אבות הטיפוס הראשונים של המוצר נוצרו במאי שנה שעברה, וכיום כדורי השמפו מיוצרים במפעל בוושינגטון. יחד עם זאת, שטרן מעיד כי קיבל תגובות מעורבות למוצר טרם החשיפה בתכנית הטלוויזיה.

"זה משוגע, עברנו כל כך הרבה עד עכשיו", הוא אומר ממבט לאחור. החברים שלו לעומת זאת, מתלהבים ומתעניינים מאוד במה שהוא עושה אך שטרן, שהיה עד לא מזמן תלמיד תיכון רגיל, מציין, "אני מניח שאני שונה במידה מסוימת". עד התכנית הוא עבד כמעט לבד, כשלצידו הכימאי ויועץ נוסף שסייע לו בעניינים שונים, אך כעת ב-Nohbo ישנם חמישה עובדים, אף אחד מהם לא מועסק כעובד חברה.

לעומת הגודל שלה, הפוטנציאל של Nohbo עצום מאחר ותעשיית מוצרי הפיתוח האישי נשארה מאחור בכל מה שקשור לחדשנות. לכן שטרן מכוון את שיווק המוצר שלו לבתי מלון, מטיילים ואפילו לשוק הצבאי, ספורטאים, אנשים עם מודעות סביבתית ולקוחות של רשתות שיווק.

התכנון הוא לייצר בהמשך כדורי סבון גוף וקרם גילוח. כדורי השמפו שפיתח שטרן | צילום: Nohbo

ביקוש אדיר

המוצר של Nohbo זמין להזמנה מוקדמת דרך קמפיין אינדיגוגו, כאשר המשלוחים צפויים להתחיל מוקדם מהצפוי – בחודש הקרוב. הם מגיעים בשני סוגי ריח ומחירם עומד על 11 דולר עבור 15 כדורים, לא כולל משלוח.

שטרן מאמין שהוא יוכל להוזיל את עלות המחיר הקמעונאי ל-20-25 סנטים עבור כל כדור שייוצר בסופו של דבר בייצור המוני. הביקוש למוצר אדיר והקמפיין גייס 206% מהמטרה הכספית הראשונית שלו עד ה-1 באפריל. בימים אלו שטרן סוגר הסכמים עם מפיצים למלונות – שוק המטרה הראשוני שלו. הוא אף מתכננן לייצר תוך כמה חודשים כדורים למרכך, סבון גוף וקרם גילוח.

"אני רוצה להביא פיתרון לתעשייה במקום בקבוקי פלסטיק", הוא מציין, "בגלל זה הבאתי את עצמי לשם", הוא אומר ומתייחס למטרה שלו בשנים הקרובות. על קולג' אין מה לדבר כרגע. "אני לא רוצה ללכת לקולג'. זה יהיה בזבוז כסף וזמן. אני יכול לעשות ב-Nohbo הרבה יותר ממה שאני אעשה בקולג'", הוא מסביר במה שבהחלט נשמע הגיוני.

וכרגע, יש לך זמן לתיכון?
"אני מניח שאני מקדיש את עצמי יותר ל-Nohbo. יש לי תשוקה למה שאני עושה, אבל אם זה לא יתקדם זה ניסיון טוב".

יש לך עוד רעיונות עסקיים שאתה רוצה לפתח?
"כן, יש לי רשימה של 150 של רעיונות שמחכים לרגע הנכון", הוא צוחק. "אני מתמקד ב-Nohbo כרגע, זו חוויה טובה. אני מקבל הצעות אבל אני אוהב את מה שאני עושה עכשיו, אז אני לא מתכנן לשנות את זה בקרוב".

מרעיון שנוצר ללא שום ניסיון או שוק קיים, שטרן בהחלט נמצא בדרך ליצור עסק רווחי בקנה מידה גלובלי, והשוק בארץ בהחלט על הכוונת שלו. "האמת שאני מנסה להגיע גם לישראל", הוא מסכם.

צפו: כך נראים כדורי השמפו הידידותיים לסביבה של Nohbo


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.