Forbes Israel Logo

הכירו את הפריט היקר בעולם ביחס לגודלו – בול משנת 1856 השווה 20 מיליון דולר

בול דואר נדיר של סנט אחד שהודפס במושבה גיאנה הבריטית ששכנה בחלקה הצפון מזרחי של דרום אמריקה בשנת 1856 עומד לקבוע שיא ולהימכר במכירה פומבית בסכום הנע בין 10 ל-20 מיליון דולר.

זה כנראה הבול המפורסם ביותר בעולם, והשריד היחידי מסוגו. מומחים משירות הבולאי של לונדון בוחנים כעת את האוטנטיות של הבול לקראת המכירה שתערך בחודש יוני. הבדיקות הקפדניות אינן מבוצעות לשווא – בשל ערכו הרב, הופצו בעבר לא מעט זיופים, "חלקם הודפסו על נייר מודרני ובמדפסת ביתית, כך שהיה קל לזהותם", אומרים בשירות הבולאי.

כעת צפויה פיסת הנייר האדמדמה שגודלה כ-2.5 ס"מ על 3 ס"מ, לשבור שיא לא רק כבול היקר ביותר שנמכר אי פעם, אלא גם כפריט היקר ביותר שנמכר אי פעם ביחס לגודלו ולמשקלו. הבול היקר ביותר שנמכר עד כה היה שווה 2.2 מיליון דולר בלבד.


הבול היקר בעולם. ה-1 סנט האדום מגיאנה | צילום: רויטרס

בעליו האחרונים של הבול היה המיליונר ג'ון דו פו שמת ב-2010 בכלא בגיל 72, שם ריצה את עונשו על רציחתו של המתאבק האולימפי האמריקאי דייוויד שולץ ב-1996. אך ההיסטוריה של הבול מתחילה הרבה קודם לכן. "הוא אחד מהבולים הראשונים בעולם. גיאנה הבריטית היתה אחת המדינות הראשונות שהדפיסה בולים משל עצמה, וזה היה בול מקומי ממנו יש כמה פריטים בודדים של 4 סנט ורק אחד של סנט בודד", מספר כריס הרמן, יושב ראש השירות הבולאי. הבול הודפס לאחר שספינה בריטית הנושאת אספקת בולים התעכבה, דבר שיצר הפרעות בשירות הדואר המקומי של הקולוניה. הממונה על הדואר פנה למדפיס המגזין המלכותי המקומי והזמין את הדפסתם של מספר בולים אדומים (מג'נטה) וכחולים.

בשנת 1873, מצא ורנון ווגאן, ילד סקוטי בן 12 שחי עם הוריו בגיאנה את הבול בתוך ערימה של ניירות בביתו. ווגאן הצעיר הוסיף את הבול לאוסף החובבני שלו ומאוחר יותר מכר אותו לאספן אחר בגיאנה. הבול התגלגל אל אנגליה ב-1878 וזמן קצר לאחר מכן נקנה על ידי הרוזן פיליפ לה רנוטיר וון פררי, אחד מגדולי אספני הבולים בהיסטוריה. האוסף הוחרם על ידי צרפת והבול נתרם למוזיאון הדואר בברלין שמכר אותו ב-1922.

הוא עבר מספר ידיים עד שהגיע לדו פו ובין השאר נרכש על ידי בולאי נלהב ב-1980 תמורת 935 אלף דולר – המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור בול באותו זמן. כעת כאמור, ישבור הבול עם הסיפור הבלתי נגמר שיא חדש.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.