Forbes Israel Logo

הכל יחסי: מה עומד מאחורי החלטת טויוטה לקרוא למיליוני רכבים למוסכים, ולמה דווקא עכשיו?

חברת הרכב הענקית טויוטה קראה לטיפול מיוחד ("Recall") ל-6.4 מיליון רכבים ברחבי העולם – במהלך שהוגדר כ"גדול ביותר בהיסטוריה של עולם הרכב". המהלך צפוי לעלות ליצרנית הרכבים סכומי כסף אדירים, אך באופן מעניין מומחים מעריכים כי הוא דווקא ישפר את תדמית החברה בעיני הציבור. הערכה זו, יד ביד עם מצבה העדין של המתחרה הגדולה, החברה האמריקאית ג'נרל מוטורס, הם כנראה שעומדים מאחורי ההחלטה על ביצוע ה-Recall הענק.

הכל יחסי

כפי שקבע הפיזיקאי הדגול אלברט איינשטיין, כל דבר נמדד אך ורק ביחס לדבר מה אחר. ובחברת טויוטה הבינו כי גם תהליך "קריאה מחדש" למיליוני מכוניות יכול להיתפס בציבור כדבר חיובי עד מאוד – אם רק יבחן ביחס לאירועים אחרים, שליליים בהרבה.

ה-Recall הגדול אי פעם | צילום: רויטרס

ראשית, אי אפשר שלא לשפוט את התנהלותה של טויוטה ביחס להתנהלותה (או ליתר דיוק אי התנהלותה) בשנים 2009-2010. לאחרונה, כידוע, הואשמה החברה כי התעלמה לחלוטין מאזהרות ודיווחים על כשל במערכת ההפעלה של מספר דגמים – התעלמות אשר הביאה אף למותם של נוסעים (במיוחד זכור המקרה בו משפחה שלמה נהרגה כשרכב הטויוטה בו נסעו לא חדל מלהאיץ). בחודש שעבר הסכימה החברה לחתום על הסכם פשרה עם הרשויות בארה"ב, לפיו היא תשלם קנס חסר תקדים על סך 1.2 מיליארד דולר כפיצוי על התנהלותה השערורייתית. בדיון הבטיח נשיא החברה, אקיו טויודה, כי יפעל לשיפור תהליך קבלת ההחלטות ולא יהסס לבצע "קריאות חוזרות" לטיפול ברכבים בעתיד.

אם כך, די בהשוואה לעבר הקרוב בכדי להאיר את המהלך הנוכחי של החברה באור חיובי. על פניו בהחלט נראה כי בחברה מיישמים את שהתחייבו לו, ולא חוששים להוציא כסף רק בכדי לוודא כי רכבי החברה בטוחים לחלוטין. אך לא רק העבר עומד בהשוואה למהלך הנוכחי, אלא גם מצבה של מתחרתה הגדולה ביותר של טויוטה על שליטה בשוק הרכב האמריקאי – חברת ג'נרל מוטורס.

החברה האמריקאית, אשר הפכה עם השנים לאחד מסמלי המשק האמריקאי הקפיטליסטי והיעיל, נמצאת בעיצומו של סקנדל תדמיתי עצום עקב האשמות כי בדומה לחברת טויוטה בשנת 2009, גם מנהלי חברת ג'נרל מוטורס בחרו להתעלם מדיווחים על כשל מכאני הקיים במספר מצומצם של דגמים מרכבי החברה. על פי הדיווחים, הכשל גרם במספר מקרים לכיבוי מוחלט של הרכב במהלך הנסיעה – מבלי לאפשר לנהג אפילו שליטה במערכת הבלמים. על פי הדיווחים השונים, הכשל כבר גרם לעשרות תאונות ואף ל-13 הרוגים בארה"ב.

הורים מחזיקים את תמונת ביתם, שלטענתם נהרגה עקב כשל ברכב שברולט מתוצרת ג'נרל מוטורס | צילום: רויטרס

דיווחים אלו העמידו את החברה במרכז תשומת הלב הציבורית בימים אלו, כמו גם את סוגיית ה"קריאות החוזרות" לתיקונים. לכן, כשחברת טויוטה מכריזה על המהלך הגדול בהיסטוריה לקריאה חוזרת של רכבים לבדיקות וטיפולים, המהלך זוכה לתשומת לב ציבורית אדירה – ואוהדת במיוחד. וכשיריבתה המרה, ג'נרל מוטורס, נמצאת בעיצומו של משבר תדמיתי חסר תקדים – מנהלי טויוטה זיהו הזדמנות נדירה לשפר את מעמדם על חשבון המתחרה – ואולי לבסס את מעמדם כחברת הרכב הגדולה ביותר בארה"ב.

אמנם מהלך "קריאה חוזרת" ל-6.4 מיליון רכבים ברחבי העולם אינו עניין של מה בכך, ואסור לזלזל בנכונותם של מנהלי טויוטה לוודא כי רכבי החברה אכן בטוחים באופן מוחלט. אך עדיין, ההחלטה על הקריאה בדיוק בימים בהם ג'נרל מוטורס נמצאת במרכז תשומת הלב הציבורית בארה"ב מעלה מספר תהיות. כך או אחרת, חברת טויוטה צפויה להוציא לא מעט כסף על המהלך – ולהרוויח נקודות זכות רבות בקרב הציבור. האם זה יספיק בכדי להשתלט על השוק האמריקאי? בג'נרל מוטורס מקווים מאוד שלא, גם אם הם לא מעזים לומר זאת בכל רם בימנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.