Forbes Israel Logo

הכל נשאר במשפחה: על מותג תכשיטי היוקרה הצרפתי אשר חוגג 400 להקמתו

שנת 2013 תסתיים בעוד רגע, אך בין שלל הסיכומים, הדירוגים וההשוואות לשנים שהיו ולאלו שיבואו, כדאי לעצור לרגע ולהצביע על ציון דרך מרשים במיוחד אשר ציינו השנה בתחום הצורפות והתכשיטים, כשבית תכשיטי היוקרה הצרפתי Mellerio dits Meller ציין השנה את יום השנה ה-400 (!) להקמתו.

מותג התכשיטים צבר מעמד על בתחום הצורפות האירופאי, ובין לקוחותיו לאורך מאות השנים האחרונות ניתן למצוא נציגים ונציגות כמעט מכל בית מלוכה או אצולה אירופאי. אך לצד העובדה המדהימה אודות יום השנה ה-400 אשר חגגו בחברה השנה, בולטת עובדה מדהימה נוספת – והיא כי השליטה בעסק עוברת מדור לדור במשפחת Mellerio כבר 14 דורות.

מדובר במותג התכשיטים הוותיק ביותר בעולם כולו, ובחברה המשפחתית (הכוונה לעסק אשר השליטה בו נותרה בתוך המשפחה) הוותיקה ביותר באירופה. בני המשפחה מחזיקים עד היום בספרים ובמסמכים המקוריים מימי הקמת העסק, ושומרים עליהם בעזרת ציוד מיוחד במשרדי החברה בפריז.

החברה מתמחה במיוחד בתכשיטי יוקרה בעבודת יד, אשר רובם מוזמנים מראש ומעוצבים בהזמנה אישית. את החברה הקימה משפחת מלריו בשנת 1613 באזור כפרי בצפון איטליה, בקרבה לגבול עם שוויץ. לאחר שצרפו תכשיט מיוחד עבור מלכת צרפת מרי דה מדיסי, זו פרסה עליהם את חסותה ואישרה לחברה לסחור עם מרבית ממדינות אירופה.

צילום: מתוך אתר החברה

המשפחה החלה לשווק את מוצריה גם בוורסאי בשנת 1777, ואף זכו לחסותה של הלקוחה המפורסמת ביותר שלהם ב-400 השנים האחרונות – מרי אנטואנט. בשנת 1796, עברה החברה באופן רשמי לוורסאי בכדי ליהנות מפטרונה של בת מלוכה נוספת – הפעם הייתה זו הקיסרית ג'וספין. לאחר מכן עברה המשפחה לפריז, ושם התמקמה ופתחה את סדנת התכשיטים שלה – אשר משמשת כסדנת הייצור המרכזית עד עצם היום הזה.

אך לא רק בצרפת צבר העסק המשפחתי יוקרה וקשרים. בשנת 1850 פתחה החברה סדנה נוספת, הפעם במדריד בכדי לפתח קשרים עם בית המלוכה הספרדי, לרבות המלכה איזבלה ה-2. גם משפחות המלוכה ההולנדית, הלוקסמבורגית והקיסרות היפנית הפכו לחברים קרובים של משפחת הצורפים לאורך השנים.

כיום מנהלים את העסק המשגשג אוליבר ופרנסויס מלריו, בני הדור ה-14 לניהול העסק המשפחתי. לדבריהם, אין כל מחשבה או כוונה למכור את החברה לגורם מחוץ למשפחה בעתיד. לאורך הדורות, בני המשפחה עברו קשיים לא מעטים בכדי לשמר את השליטה בעסק בתוך המשפחה, וגם כיום, 400 שנה לאחר הקמתו, ניני-ניניו של דור המקימים לא מוכנים לשמוע על אפשרות שכזו.

בכדי לציין את יום השנה ה-400 להקמתה, השיקה החברה השנה קולקציית תכשיטי יוקרה מיוחדים אשר עוצבו בהשראת נותנת החסות הראשונה לעסק המשפחתי, המלכה מרי דה מדיסי. התכשיטים החדשים עוצבו בהשראת אלו המקוריים אשר עיצבו אבות המשפחה עבור דה קירי לפני 400 שנה.

הקליינטית הכי מפורסמת. מרי אנטואנט | צילום: מתוך ויקיפדיה

בכדי לעצב את התכשיטים בהתאם לאלו המקוריים אשר עוצבו בעבר, בני המשפחה לא הסתפקו בחקירת ציורים אשר הנציחו את דה מדיסי באותה התקופה, אלא פתחו את תיקי המסמכים השמורים וחשפו את תכניות העיצוב המקוריות. כך עיצבו שורת מוצרים – החל מטבעות, צמידים עדינים, שרשראות מ"זהב אפור", וכמובן גם כתר – בהשראת אלו אשר עוצבו לפני מאות שנים.

בעידן בו החלום הגדול של יזמים הוא למכור את העסק ברווח גבוה ובזמן קצר, העסק המשפחתי בולט עוד יותר בנוף העסקים האירופאים. כשהם לא מוכנים אפילו לשקול אפשרות של מכירה או מיזוג, מנהלי החברה מבטיחים להעביר את העסק הלאה גם לילדיהם, ולהמשיך את השושלת המפוארת אשר הורישו להם הדורות הקודמים. בעוד שושלות המלוכה להן צרפו בני המשפחה תכשיטים לאורך הדורות הוחלפו או נעלמו, שושלתם של משפחת הצורפים עודה קיימת. והיא כאן כדי להישאר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.