Forbes Israel Logo

הלהיט של הנשים הסיניות האמידות: בתי ספר לנימוסים וכללי התנהגות

"חברת הנשים היא האלמנט של נימוסים טובים", אמר פעם יוהאן וולפגנג פון גתה.

מעמד הנשים הביניים העליון של סין הוא הוכחה לביטוי הזה. בשנים האחרונות התנהגות טובה – מכללי נימוס מקובלים, התנהגות בציבור ועד לאירוח מסיבות, הובאה לתשומת ליבן של נשים סיניות אמידות רבות. אלו, לאור התעשרות המדינה אך גם כנשים, אימהות ובנות החברה, נחשפות יותר ויותר לסט ערכים חדש לגמרי של מצבים חברתיים – והן רוצות לדעת בדיוק כיצד להתנהל במהלכם.

את השינוי הזה הבין מכון סריטה (Institute Sarita) בבייג'ינג – בית הספר הראשון בסין ללימוד הלכות התנהגות תרבותית. הוא הוקם ב-2013 על ידי שרה ג'יין הו, בוגרת בית הספר ללימוד הלכות התנהגות תרבותית השוויצרי וילידת הונג קונג, יחד עם אשת החברה הגבוהה רבקה לי. בית הספר, שמצהיר כי הוא מציע גישה דו-תרבותית לכללי הנימוס וההתנהגות המקובלים, צבר פופולריות במהלך השנתיים האחרונות – עד כדי כך שהו עברה מחלל בין שתי קומות באיזור סאנטילון המודרני למקום מחודש וגדול יותר הממוקם בשכונה היסטורית, תוך כדי פתיחת סניף חדש בוילה קולוניאלית בשנגחאי במאי 2015.

הו (מימין) ולי, מייסדות מכון סריטה | צילום: Institute Sarita

עבור 15 אלף דולר, נשים סיניות יכולות לקחת חלק בקורסים של 10-12 ימים, תוך חלוקה לנערות המוצגות בפני החברה הגבוהה או למארחות. השיעורים כוללים עצות לסוציאליזציה, כללי התנהגות נאותים במלונות, בחירת הלבשה תחתונה, הצגת המטבח הצרפתי ותחומי ספורט אציליים, וכיצד לבטא מותגי יוקרה.

הלקוחות של הו טסות מכל רחבי סין כדי להגיע לשיעורים בבייג'ינג או בשנגחאי, כאשר סטודנטיות רבות מגיעות מערים במעגל השני והשלישי. "כל הנשים האלו עשירות מאוד ומתעניינות מאוד באימוץ אמת מידה גבוהה יותר של איכות החיים", מסבירה הו. "מכון סריטה מספק להם סוג של למידה שהופך לחיוני מאוד מאחר והן נוסעות בעולם, לומדות בחו"ל, קונות רכוש, מבצעות עסקים בינלאומיים ושולחות את הילדים שלהם לפנימיות מובילות".

כאשר סין בדיוק עקפה את ארה"ב במספר המיליארדרים, הדרישה לשירותים כאלה רק מתחילה לגדול. אבל לא מדובר רק בעשירים קיצוניים שרוצים ללמוד כיצד להתנהל בחברה מנומסת. בחודש שעבר, הו השיקה ספר בשם "Finishing Touch: Good Manners for the Debutante", אשר מכר יותר מ-20 אלף עותקים בפחות משבוע, ונמכר מראש כמעט מיד לאחר השקתו. לי כתבה גם היא מדריך בנושא, Elegant Hostess: Good Manners for the Lady of the House שיועד לקהל קוראות מבוגר יותר. הוא גם מכר היטב.

"שני הספרים חדשים במידה מסוימת בתחומם בסין – הם מתמקדים בסגנון החיים במגוון התנהגויות – וזה מה שאני חושבת שבאמת משך את תשומת הלב של האנשים", מציינת הו. "העובדה שהם עולים רק 49 יואן (בערך 7 דולר), גם היא נותנת את ההזדמנות לקהל חדש לגמרי לקבל הצצה לראייה הקוסמופליטית העלית שרציתי לדחוף", היא מוסיפה. בעוד שרוב המשתתפות של השיח הראשון על הספר שלה היו חלק מרשת סריטה, חלק היו גם נשים ממעמד הביניים שרצו ללמוד כיצד להיות ליידי של המאה ה-21.

15 אלף דולר משלמות הנשים כדי ללמוד בבית הספר | צילום: Institute Sarita

הספר של הו מציע את הגרסה השווייצרית של תכנית הלימודים, אשר נתפרה לנשים סיניות. החלק הראשון מדבר על חוקי החברה, עם תובנות לגבי כיצד להיות אורחת אך גם מי שפועלת לפי כללי הנימוס המקובלים, מה שבמיוחד רלוונטי במדינה שאובססיבית לחברי בני ארבע רגליים. חלקים אחרים סוקרים מזון ומשקאות, יופי וטיפוח ואירועים מיוחדים. פרק שלם מוקדש ל-WeChat, שירות ההודעות הפופולרי ביותר של סין, ועשי ואל תעשי. אבל יש גם טיפים על מדיה חברתית באופן כללי וכיצד לחיות בעולם המודרני. בחלק האחרון, אשר מנתח דייטים, הו אף נוגעת בניצול ואלימות במשפחה, נושאים שמוסתרים בסין, בה רבע מכל הנשים הנשואות סובלות מאלימות.

"אני מנסה להגדיר מחדש את הרעיון של כללי נימוס מקובלים", מסבירה הו, "להתרחק מהרעיון המיושן שיש לנו שלהם. וזה אומר לאתגר את הכללים שיש עכשיו, אבל גם לתת לנשים את הידע והביטחון להיות גרסה טובה יותר של עצמן ולהיות אינדיבידואליות עצמאיות, חזקות".

מכון סריטה הוא לא בית הספר היחיד שמציע שיעורי נימוס לסינים עם כסף. בית הספר היוקרתי לסגנון חיים מלונדון דברטס (Debretts), מיועד לסטודנטים זרים שמחפשים להתאים את עצמם לחיים מחוץ לסין. בשנגחאי, Virginia Manners מתמחה בכללי נימוס חברתיים בינלאומיים וכללי נימוס עסקיים עבור נשים, בעוד ש-Académie de Bernadac מכוון להורים עם ילדים קטנים. השוק שלהם אולי משתנה, אבל בסופו של יום – אלו תמיד נשים שמחפשות אחר בתי הספר האלו.

"התלמידים שלי הם ברוב הפעמים אימהות, אשר רוצות להתאים לסביבה החדשה שלהן ולהסתגל לעולם שמשתנה סביבן, כך שהן יוכלו לחנך את הילדים שלהן באופן דומה ולהפוך לאזרחיות גלובליות אמיתיות", מתארת הו. "הן רוצות ללמוד בגלל שעבורן זו דרך להרגיש העצמה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.