Forbes Israel Logo

המדינות הטובות ביותר לעסקים ב-2017: ישראל במקום ה-27

דונלד טראמפ זכה בחודש שעבר בנשיאות כשמאחוריו נחשולי תמיכה מצד אמריקאים שהלכו שבי אחר הבטחותיו "להחזיר את אמריקה לגדולתה". יהיו אשר יהיו הסיכויים שהוא גם יוכל לספק את הסחורה – וכלכלנים רבים סקפטיים לגבי התכניות הכלכליות שלו – אין ספק שלפחות ברשימה השנתית של פורבס המדרגת את המדינות הטובות ביותר לעסקים, ארצות הברית כבר לא "גדולה" מזה מספר שנים.

השנה הזו אינה שונה בהרבה, כשארצות הברית מתדרדרת ברשימה מקום אחד נוסף, אל המקום ה-23, בהמשך לצניחתה הרציפה בדירוג שנמשכת כבר עשור; מאז הייתה במקום הראשון בשנת 2006. צניחת הציונים שלה בנתוני המסחר ובחופש המוניטרי, לצד עלייה ברמות הבירוקרטיה והסחבת, הם הגורמים שעומדים מאחורי הידרדרותה של הכלכלה הגדולה בעולם. על פי ה-Heritage Foundation, יותר מ-180 רגולציות פדרליות חדשות, שעלותן השנתית מסתכמת בכ-80 מיליארד דולר, הושטו על המגזר העסקי בארצות הברית מאז 2009, בהמשך לחילוצים של תעשיות הרכב והפיננסים במהלך המיתון הגדול, ולצד גידול בהתערבות הממשלתית בשווקי הדיור וביטוחי הבריאות.

מדינה אחת שצועדת בדיוק בכיוון ההפוך היא שבדיה, שטיפסה השנה ארבעה מקומות וכבשה את פסגת הדרוג בפעם הראשונה (ב-2006 דורגה שבדיה במקום ה-17). במרוצת שני העשורים האחרונים המדינה חוותה שינוי גדול, שהתבסס על ביטול רגולציות וריסון תקציבי עצמי, שהתבטא בקיצוצים במדיניות "מדינת הרווחה".

רוצים להשקיע הון ב-2017? שבדיה היא היעד עבורכם | צילום: Fotolia

הממשלה השבדית צמצמה את ההטבות למובטלים ולנכים על מנת לעודד תעסוקה. ההטבות הנמוכות אפשרו גם קיצוץ במיסים. מס הירושה בוטל ב-2005 ומס הבריאות הוקפא שנתיים לאחר מכן. המיסים עדיין גבוהים בהשוואה לשאר העולם המפותח, אבל המיסים על הרווח צנחו ב-8% במרוצת העשור החולף, ודירוג נטל המס של המדינה במדד "קלות עשיית העסקים" של הבנק העולמי השתפר ב-11 מקומות במהלך התקופה.

כלכלתה בת 493 מיליארד הדולרים של שבדיה צמחה ב-4.2% בשנה שעברה, כשרק אירלנד ולוקסמבורג הציגו נתון טוב יותר מבין 25 המדינות המובילות בדירוג. לאומות סקנדינביה יש רמה נמוכה של חוב ציבורי בהשוואה ליתר מדינות האיחוד האירופי, והן מרוויחות ממדיניות הסחר החופשי שם. העודף במאזן המסחרי עמד על 5.2% מהתמ"ג בשנה שעברה. שבדיה דורגה בין 10 המדינות המובילות בדירוג ב-7 מתוך 11 קטגוריות שפורבס מודד.

שבדיה היא ביתם של כמה מהמותגים המכובדים והמוכרים ביותר בעולם, לרבות איקאה, וולבו, אלקטרולוקס, אריקסון ו-H&M. אבל המדינה הפכה לאחרונה גם לגן עדן לסטארט-אפים.

Skype נוסדה על ידי ניקולס זנסטרום השבדי ב-2003. Ebay רכשה את אפליקציית שיחות הווידאו עבור 2.6 מיליארד דולר ב-2005 ומייקרוסופט שילמה 8.5 מיליארד דולר שש שנים מאוחר יותר. שירות הסטרימינג המוסיקלי Spotify נוסד בשבדיה לפני כעשור על ידי דניאל אק ומרטין לורנטזון. לחברה יש כיום 40 מיליון משתמשים בתשלום (כפול ממספר המשתמשים בתשלום של Apple Music) ועד לאחרונה היא גם ניהלה משא ומתן לרכישת שירות מנויים מוזיקלי שבדי אחר, SoundCloud, לפני שנסוגה לפני כחודש, לפי הפרסומים באתר TechCrunch. Spotify מתמקדת כעת בהנפקה פוטנציאלית שיתכן ותקרה ב-2017 ותהיה אחת מההנפקות הבולטות של השנה הבאה.

שבדיה היא גם ביתן של צמד חברות שיצרו שניים מהמשחקים הגדולים ביותר של העשור הנוכחי. King Digital Entertainment התחילה את דרכה ב-2003 ותשע שנים לאחר מכן השיקה את הסאגה הממכרת – משחק המובייל Candy Crush, שזכה ליותר מ-500 מיליון הורדות. לאחר הנפקה שביצעה החברה ב-2014, השנה שילמה Activision Blizzard 5.9 מיליארד דולר כדי לרכוש את קינג. Mojang, שנוסדה בשנת 2009 על ידי מרקוס "נוץ'" פרסון, פיתחה את הלהיט הגדול Minecraft. מייקרוסופט שילמה 2.5 מיליארד דולר עבור החברה ב-2014.

זוהי השנה ה-11 ברציפות שבה פורבס שופט את כלכלות העולם ומודד מי מהן היא המזמינה ביותר להשקעות הון. הענקנו ציון ל-139 מדינות על פני 11 משתנים: זכויות קניין, חדשנות, מסים, טכנולוגיה, שחיתות, חופש אישי, חופש מסחרי, חופש מוניטרי, סחבת, הגנה על משקיעים וביצועי שוק ההון. המידע מבוסס על דיווחים שהתפרסמו בארגונים כמו Freedom House, Heritage Foundation, Property Rights Alliance, Transparency International, הבנק העולמי ו- World Economic Forum. לחצו לפירוט המדינות הטובות ביותר והגרועות ביותר בכל קטגוריה, ולפירוט נוסף על המתודולוגיה.

ניו זילנד תפסה את המקום השני במהדורה הנוכחית של הדירוג. היא גם המדינה הקטנה ביותר בקרב 10 המדינות המובילות, עם תמ"ג של 174 מיליארד דולר, אבל לאורך שלושת העשורים האחרונים היא הפכה את הכלכלה הפורמלית ועתירת הרגולציה שלה לשוק חופשי דינמי מאוד. ניו זילנד הפריטה עשרות תעשיות שהיו נתונות לשליטת הממשלה, כמו חברות התעופה, ענף הביטוח, הבנקאות והתקשורת. כעת היא מדורגת במקום הראשון הן בהגנה על משקיעים והן בהיעדר סחבת בירוקרטית. התמ"ג של המדינה עלה ב-3.6% ברבעון השני של 2016, אחד משיעורי הגידול המובילים בעולם המפותח.

יתר המדינות בחמישייה הפותחת הן הונג קונג, אירלנד ובריטניה. מדינת ישראל דורגה במסגרת הפרויקט במקום לא רע – 27 – אחד מתחת לצרפת ואחד מעל לדרום קוריאה. על פי הדירוג, בשנת 2016 גדל התמ"ג הישראלי ב-2.5% (כ-35,300 דולרים פר קפיטה). מאזן הסחר כאחוז מהתמ"ג עומד על 4.7%. נקל מעט עם הנתונים: היות ש-139 מדינות דורגו במסגרת הפרויקט, מקומה של ישראל (27) שווה ערך למקום ה-19 אילו הסולם היה של 1-100. במילים אחרות, גם אם לנו בישראל יש קשיים כלכליים והשגות על תפקוד המשק המקומי שלנו וקברניטיו, נראה שבעבור משקיעים בינלאומיים רק כחמישית ממדינות העולם קורצות לעסקים יותר מישראל.

אחרון בעולם ב-4 פרמטרים מתוך 11. השוק בצ'אד | צילום: Mark Knobil, ויקיפדיה

יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם שנפחה הוא כ-4.1 טריליון דולר, הציגה את אחת הנפילות הגדולות ביותר בדירוג, כשירדה ב-13 מקומות הישר למקום ה-36, בעקבות ירידת ציוניה בהגנה על משקיעים ובחופש מוניטרי. ב-Heritage Foundation הדגישו את ההתנגדות הפוליטית שם לביטול הסובסידיות החקלאיות. שוק המניות היפני עלה ב-30% מאז השפל הגדול שאליו הגיע ביוני, בעקבות ההצבעה בבריטניה לצאת מהאיחוד האירופי, אבל מדד הניקיי 225 הגיע רק לאחרונה לטריטוריה חיובית, והוא עדיין נמוך מהנקודה שבה עמד ב-2015. החוב הממשלתי של יפן כאחוז מהתמ"ג הוא 230%.

המדינה המרכז אפריקנית צ'אד מדורגת במקום האחרון זו השנה השנייה ברציפות. המדינה חסרת החופים נכללת בין חמש המדורגות האחרונות ב-4 מתוך 11 הפרמטרים, בהם נטל המס, מוכנות טכנולוגית, חופש המסחר וסחבת בירוקרטית. הירידה במחירי האנרגיה בעולם פגעה בצ'אד אנושות כמדינה שנשענת על נפט, אשר תופס למעלה מ-50% מהיצוא שלה. גמביה, האיטי, תימן וונצואלה סוגרות את החמישייה התחתונה.

לדירוג המלא לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן