חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המודל של זוכה פרס נובל קובע: עליית הביטקוין היא לא יותר מבועה

תנודות המחירים האחרונות של הביטקוין עשויות ללמד אותנו שמדובר בבועה, או לכל הפחות משקפות את ההתנהגות של מחירי נכס שנמצא בתוך בועה. אבל, מעניין לשים לב לדברים שאמר רוברט שילר, זוכה משותף בפרס נובל בכלכלה לשנת 2013. לדבריו, הדבר היחיד שמנפץ בועות ספקולטיביות, ואחד הדברים שביכולתם למנוע מבועות להיווצר, אלו אותם אנשים שמהמרים שאכן מדובר בבועה. אני טוען, שאם בשוק הביטקוין אין לנו את הכלים הללו, זה מחזק את ההשערה שאכן מדובר במצב של בועה.

הנקודה המרכזית של שילר בסיפור הזה היא שבשוקים מפותחים ניתן להמר (לשער, אם נרצה להיות פוליטיקלי קורקט) שמחירו של דבר מה ירד או יעלה. כך, ניתן לקנות מניות לטווח הקצר, לקנות אופציות מכר וכן הלאה. בשלב הבא הוא מסביר כיצד איננו יכולים לעשות כן בתחום הנל"ן, וזו הסיבה, לדעתו, שמחירי הנדל"ן בארה"ב האמירו ללא שליטה. עצם הקיום של אופציה כזו, להמר על ירידת מחירים, הייתה יכולה לפוצץ את הבועה או לפחות להפחית את האינפלציה של הבועה המתמשכת. זו הסיבה שהפתרון שמציע שילר היא יצירה של אותן אופציות עתידיות בנדל"ן, שיאפשרו לסוחרים לצאת ולהיכנס בקלות (שורט). אגב, מחקרים על שוק ההון מהסוג הזה, שמבצע שילר, הם בדיוק הסיבה שהוא קיבל את פרס נובל לכלכלה השנה.

תתנפץ לכולנו בפנים? | צילום: רויטרס

נתמקד בקטע הבא, שכתב עיתונאי כלכלי אמריקאי בשם סטפן גנדל. הוא רצה לבדוק עד כמה קשה או קל זה לבצע שורט בביטקוין. התשובה היא שזה לא קל, זה לא זול ובמובן אחד לפחות, מתוכנן בצורה הגרועה ביותר:

"עם אופציות המטבעות שקיימות כיום, ניתן לבחור איזה מטבע תרצה לצבור בזמן שאתה מהמר כנגד מטבע אחר. כלומר, אם אתה מהמר שמחירו של היורו ירד אל מול הדולר, אתה יכול לקנות דולרים כשהמחיר מאוזן, ובכך לקזז את הסיכון שמחיר היורו אכן ירד".

"אי אפשר לעשות את זה כרגע עם ביטקוין. כל האופציות בביטקוין וחוזים עתידיים בו נסחרים בביטקוין. זו עסקה רעה מאוד, מפני שאפילו עם תהיה לי מלוא היד ביטקוינס, הם יהיו שווים הרבה פחות כשאהפוך אותם בחזרה לדולרים".

התכנון הגרוע הזה פשוט מוציא את העוקץ מלבצע שורט בביטקוין. אבל, כתוצאה מהחקירה שביצע גנדל, אנו רואים שהשוק עליו התעקש שילר כהכרחי למניעת היווצרותן של בועות, לא קיים בביטקוין. אם אתה לא יכול להיכנס ולצאת בקלות וביעילות, לפנייך חממה לבועות.

כל אלו, כמובן, לא אומרים לנו שהביטקוין הוא בועה. זו נשארת דעתי, שזו אכן בועה, אבל המבחן הספציפי שהצגנו מגלה לנו שאחד הדברים שיכול היה למנוע או לפוצץ את הבועה, אינו קיים, והמצב של בועה הוא לגמרי בגדר אפשרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן