Forbes Israel Logo

המכונית שלי דורשת עצמאות: הכירו את המכונית החצי אוטונומית

תעשיית הרכב נמצאת בימים אלו במרוץ חימוש טכנולוגי בפיתוח מכוניות בעלות יכולת נהיגה עצמאית. החזון הוא שמכוניות אלו יהיו זמינות לקהל הרחב כבר בעשור הבא, אלא שעד אז כבר מפותחות מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות המאפשרות יכולת נהיגה שנחשבת חצי אוטונומית, בה המכונית שומרת על המרחק, המהירות ונתיב הנסיעה שנקבע על ידי הנהג.

Audi Q5 החדשה מביאה לסגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים יכולת נהיגה חצי אוטונומית שמתבססת על מגוון מערכות בטיחות מתקדמות ומתאפשרת בזכות ניתוח מידע מתקדם המתקבל ממערך של רדארים, חיישנים ומצלמות המותקנים במכונית ויוצרים ריבודי מידע רחבים עליהם מסתמכות מערכות הבטיחות האקטיביות.

מה קורה ברגע שלפני

אחת המערכות המותקנות ב-Q5 מסתמכת על המצלמה הקדמית הצופה למרחק של 100 מטרים ומזהה כלי רכב והולכי רגל, לצידה הראדרים הקדמיים בוחנים בכל עת את המרחק לעצמים שמלפנים, ובמידה ומזוהה התקרבות מהירה, מקבל הנהג רצף של התראות חזותיות. אם הוא לא יגיב להתראות, תפעיל המכונית את מערכת הבלימה העצמאית כדי למנוע התנגשות. כל זאת כשהמכונית נעה במהירות של עד 85 קמ"ש.

המערכת מסתמכת על מצלמה קדמית הצופה למרחק של 100 מטר | צילום: יח"צ Audi

תשמרי לי על המרחק

מערך הראדרים והמצלמה הקדמית של ה-Q5 משדרגים גם את מערכת בקרת השיוט והופכים אותה למה שב-Audi קוראים "בעלת יכולת אדפטיבית". כלומר, לצד האפשרות לבחור את מהירות השיוט של המכונית, יכול הנהג לבחור את המרחק הרצוי מהמכונית שמלפנים. הרדאר והמצלמה מסייעים לה להאיץ ולבלום באופן עצמאי כדי לשמור על פער קבוע, וזה עובד בטווח שבין 30 קמ"ש ל-250. המערכת מסוגלת גם לבלום את המכונית עד לעצירה מלאה במידה והרכב שמלפנים עוצר גם הוא, למשל בהגעה לרמזור.

The all new Audi Q5 עכשיו בישראל

וגם על נתיב הנסיעה

ביחד עם שתי מערכות ששומרות את הרכב מפני מכוניות ועצמים מלפנים, עובדת מערכת נוספת ששומרת אותו בתוך הנתיב. המצלמה הקדמית קוראת את סימני הכביש התוחמים את נתיב הנסיעה ומתחילה לעקוב אחריהם מ-65 קמ"ש ומעלה.

המערכת הזו תעזור לנו להישאר בתוך הנתיב | צילום: יח"צ Audi

במידה וגלגלי הרכב יעלו על קווי הסימון שעל הכביש, או במידה והנהג יעבור נתיב מבלי לאותת חלילה, יעבור רטט בהגה – לוודא עירנות. לעומת זאת, במצבה האקטיבי, מבצעת מערכת ההיגוי החשמלית תיקוני הגה עצמאיים ובאופן פעיל שומרת את המכונית בתוך הנתיב שמוגדר על ידי המצלמה הקדמית.

שלוש המערכות האלו יחד, יוצרות בפועל מצב נסיעה חצי אוטונומי בו ה-Q5 מסוגלת לשמור על נתיב הנסיעה שלה, על מהירות קבועה ועל מרחק מהרכב שמלפנים.

זחילה עצמאית בפקקים

אם מערכת אחת פועלת מעל 65 קמ"ש, חייבת להיות גם אחת שפועלת מתחת. המערכת לסיוע בפקקים משתמשת באותן יכולות שיוט ובמערכת ההיגוי החשמלית, והפעם כדי לזחול בפקקי התנועה באופן עצמאי. המרחק מהרכב שמלפנים נשאר קבוע, גם עד למצב של עצירה מוחלטת, ההגה יבצע תיקונים עצמאיים ובמידה והתנועה מתחדשת, נדרשת רק נגיעה קלה בדוושת התאוצה כדי לאפשר למכונית לחזור לתנועה.

עצם מזוהה בשטח מת

לכל מכונית שטחים מתים שאינם נראים במראות הצד. את הבעיה הזו פתרו ב-Audi באמצעות רדארים בצדי הרכב שסורקים את הנעשה בצדדים ומזהים עצמים שלא ייראו במראות הצד. נורת אזהרה תדלק במצב כזה במראת הצד, לאות אזהרה שמשהו חשוב מתפספס מהמראה. במידה והנהג יתקרב אל העצם הנסתר, הנורה תהבהב כדי להסית את תשומת ליבו לסכנה. זו מערכת שתסייע מאוד בעקיפות.

ברכב תהיה נורה שתהבהב ותתריע במידה וישנו עצם בשטח מת | צילום: יח"צ Audi

סע יש'ך עוד!

בסוף כל נסיעה מגיע שלב החניה, וגם בתחום זה קופצת ה-Q5 החדשה שלב אחד קדימה. מערכת החיישנים ההיקפית סורקת את צידי הרכב ומסוגלת לאתר מקום חניה בניצב או במקביל למדרכה. לאחר מציאת הספוט, תבצע המכונית את תמרוני החניה וההיגוי הנדרשים באופן אוטומטי, כשהנהג נדרש רק לשלב להילוך המתאים ולבלום את המכונית. נוסף לכך מערך המצלמות ההיקפי שמציג תמונת מבט עילי כדי להקל על הנהג במהלך תמרוני החניה, יחד עם זווית צפייה של 180 מעלות מלפנים ומאחור. יותר עתידני מזה?

לקחנו את הטוב ביותר ושיפרנו אותו Audi Q5 החדשה!

הכתבה נכתבה בשיתוף Audi

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.