Forbes Israel Logo

המלחמה בעוני: המודל החדש לרתימת עסקים לסיוע לנזקקים

מעל ל-16% מאוכלוסיית האיחוד האירופי חיה כיום בעוני וללא גישה למשאבים ושירותים חיוניים. אולם, לפי מחקר חדש של חברת היעוץ הצרפתית Accenture, יצירה משותפת של עסקים וגופים חברתיים יכולה לאפשר את צמיחתם של מודלים היברידים חדשים, שיש להם סיכוי טוב יותר לענות על צרכים חברתיים, ליצור הזדמנויות חדשות בשווקים, להגדיל את החיסכון הציבורי וליצור משרות חדשות.

המחקר התמקד בשישה תחומים שמקושרים לצרכים בסיסיים כמו דיור, שרותי רפואה ושירותים פיננסיים, והצביע על כך ש"המשמעות של הכנסה נמוכה היא לא חוסר הכנסה מוחלט": אנשים עניים אכן מבזבזים את עיקר כספם על אותו בסיס הכרחי, אבל לא בצורה מיטבית בהינתן שמרבית ההצעות שיקבל אדם נזקק מעוצבות למי שמשכורתו גבוהה יותר. לדוגמא, 21 מיליון אירופאים נאבקים לחמם את בתיהם, ושוק האנרגיה לאוכלוסיות חלשות מוערך בכ-25 מיליארד יורו. בנוסף, 12 מיליון איש סובלים ממחסור חמור בדיור, ושוק הדיור לאוכלוסיה הזו מוערך בכ-124 מיליארד יורו.

חברת Accenture משוכנעת שעסקים, יחד עם ארגונים חברתיים והמגזר הציבורי, יכולים למצוא גישות חדשות למענה על הצורך ההולך וגובר הזה, ויוכלו ליצור ביחד רווחה כלכלית וערך חברתי. בשל סיבה זו, יוזמת "מיומנויות להצלחה" של Accenture – שאמורה לסייע ל-500,000 איש מסביב לעולם בכישורים להשגת עבודה או הקמה של עסק עד 2015 – תומכים בעבודה של אנשים כמו צ'רלס-אדוארד וינסנט, מייסד פרויקט Emmaüs Défi.

Emmaüs Défi נוסדה ב-2007 עם החזון ליצור מודל עסקי חדשני, שמציע למחוסרי הבית הדרכה צעד אחר צעד עד ליציאה מהמעגל. כחלק מהמודל, הומלסים יכולים גם להסתייע במגוון שירותים כמו גישה לדיור קבוע או לתקשורת אלקטרונית.

חשוב לתת למחוסרי הבית כלים להשתלבות בחברה מעבר לסיוע בכלכלתם העצמית | אילוסטרציה: Shuterstock

המודל הכלכלי החדשני הזה מבוסס על שיתופי פעולה בין ישויות ציבוריות, חברות פרטיות מובילות וארגונים חברתיים. ישויות ציבוריות, כמו משרד ראש העיר פאריס, הם המפתח להקלה על צמיחתם של פרויקטים חדשניים, כמו זה שמנסה להטמיע חוזה עבודה גמיש למחוסרי הבית, מה שיתן להם את הגמישות לעבוד אפילו ב-4 עבודות בשבוע עד שיגיעו למצב שבו הם מסוגלים לעבוד במשרה מלאה.

חברות פרטיות עוזרות לפתח עסקים חדשים עם פוטנציאל כלכלי שיוצרים השפעה חברתית חיובית על ידי הצעה של מוצרים ושירותים לאוכלוסיות נזקקות.

לדוגמא, קארפור (Carrefour), חברה צרפתית בתחום הקמעונאות המפעילה את רשת המרכולים הגדולה באירופה, נותנת מוצרים שלא נמכרו ל-Emmaüs Défi, שמעבירה אותם בתורה ל"בנק הציוד הסולידרי" – דרכו מעוטי יכולת מקבלים גישה לריהוט במחירים נמוכים במיוחד ברגע שהם מוצאים דיור קבוע. באופן דומה, חברת התקשורת המובילה SFR היא שותף אסטרטגי מרכזי לתמיכה ב"קשרי סולידריות" של Emmaüs Défi, שמנסה להפחית את הפער הטכנולוגי באמצעות הצעת גישה לאינטרנט וטלפונים בתשלום מראש או במחירים נמוכים עבור אוכלוסיה חלשה שצרכיה אינם מקבלים מענה על ידי השוק הרגיל.

לטכנולוגיה יש תפקיד מרכזי כמנוע רב עוצמה לשינוים חברתיים וכמאפשרת את צמיחתן של יוזמות חברתיות ועסקיות. הטכנולוגיה הייתה חיונית גם לארגון Emmaüs Défi ביצירת שירות חברתי רחב ככל האפשר, שהתרחב מארגון מרכזי לרשת של סוכנויות שמכסות את מרבית הטריטוריה הצרפתית ומגיעות להמוני נזקקים.

צ'רלס אדוארד וינסנט (מימין) מסביר לנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, על פועלו של הארגון | תמונה: רויטרס

Accenture הכירה בכך שהיא יכולה לספק תמיכה טכנולוגית חשובה ל- Emmaüs Défi, כך שמ-2012 הן יצרו יחד והטמיעו, בין היתר, כלי לניהול קשרי לקוחות.
"התמיכה של Accenture אפשרה לצוותים שלנו לבנות את הכלים הנחוצים לפיתוח הפרויקטים שעל הפרק. הניסיון של היועצים ב-Accenture, בשילוב עם הקמת מאגר הנתונים Salesforce.com, אפשרו לנו ליצור את הידע הקיים של איך לעשות זאת ולשכפל אותו ליתר התוכניות החברתיות שלו", אמר צ'רלס אדוארד וינסנט.

הבחירה להשתמש בטכנולוגיית ענן הייתה חשובה במיוחד עבור הארגון, שאינו מחזיק צוות לניהול מידע. זה גם מאפשר להם להפחית את העלויות של תחזוקת מאגר נתונים שכזה והתשתית הכרוכה בכך. מנקודת מבטו של הארגון, ההטמעה של כלי ניהול קשרי הלקוחות סייע במובנים רבים: הפיכת התהליך לפשוט יותר, האפשרות להסתמך על הנתונים, דיווח יכולות לסוכנים בשטח, ניהול הקשרים עם השותפים ומדידת ההשפעה החברתית של הארגון.

המודל של Emmaüs Défi הוא פשוט וניתן ליישום בכל מדינה ובכל עיר. השילוב בין ארגון חברתי לעסק בעל יכולות מוגדרות, טבעי לו שינביע יוזמות יצירתיות ומעניינות, כן ירבו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.