Forbes Israel Logo

המלצות ועדת זקן: ניתן לפגוע ברווחי הבנקים לטובת הלקוחות הקטנים

הבנקים בישראל מתנהלים בצורה ריכוזית, יקרה ולא רווחית מספיק ביחס לשאר מדינות העולם המערבי – כך קבעה ועדת זקן לבדיקת התחרותיות בענף הבנקאות, אשר הגישה הבוקר את המלצותיה לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר ולשר האוצר יובל שטייניץ. על פי המלצות הוועדה יש להנהיג רפורמה במערכת הבנקאית שתגביר את התחרותיות והשקיפות בפעילות הבנקים בישראל, גם על חשבון פגיעה של כ-600-800 מיליון שקל ברווחיהם.

לדברי המפקח על הבנקים דודו זקן, שעמד בראש הוועדה, "ההמלצות מיועדות לשפר את תנאיהם של משקי הבית והעסקים הקטנים באמצעות הגדלת אפשרויות הבחירה, הוזלת השירותים הבנקאיים, הגדלת השקיפות והמידע המצוי בידי הלקוחות. כמו כן, המלצות הצוות מיועדות להבטיח שהיחסים בין הבנקים ללקוחותיהם יהיו שקופים יותר והוגנים יותר. יישום מלא של ההמלצות יספק פתרונות מעשיים, ויוביל לשינוי מהותי בשירותים הפיננסיים ומחירם שמשקי הבית והעסקים הקטנים יקבלו".

על פי המלצות הוועדה, בנקים יוכלו לקבל מידע על פעילותם של כל השחקנים בענף ובכך יוכלו להציע ללקוחות את החבילה המתאימה להם ביותר, זאת במטרה להקל על הלקוחות הפרטיים לעבור בין הבנקים.

בנוסף, הבנקים יתבקשו לשלוח לכל לקוח, אחת לרבעון דוח מפורט ובו מידע על נכסיו, התחייבויותיו והפעיליות שנעשו בחשבונו. כמו כן, הבנק יהיה מחוייב לספק ללקוחות את דירוש האשראי שלהם, ולהסביר כיצד הוחלט על דירוג זה. על מנת שיוכלו הלקוחות לערוך השוואה יעילה בין הבנקים, יחוייב בנק ישראל לפרסם לציבור מידע על שיעורי הריבית על אשראי ועל פיקדונות בפועל, עבור מוצרי אשראי ופקדונות שונים.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר | צילום: רויטרס

כמו כן, הוועדה ממליצה להשוות את תעריפי השירותים לעסקים קטנים בבנקים לאלה הנהוגים עבור משקי בית. על פי המלצה זו יש להרחיב את ההגדרה של עסק קטן ולהשוות את העמלות שנגבות ממנו לאלו שנגבות מהלקוחות הפרטיים.

הוועדה מעוניינת לטפל גם בהבדלי הריבית בין שוק האשראי לשוק החוץ בנקאי. כיום, ישנה תקרת ריבית רק בשוק החוץ בנקאי ואילו הוועדה ממליצה להנהיג תקרה זהה בשני השווקים. הריבית תהיה 22.25% ותחושב על פי ריבית הפיגורים של החשב הכללי +12%. המשמעות כאן היא העלאת הריבית ללקוחות, שמשלמים היום רק כ-13%.

בנוסף, על מנת ליצור אחדות בעמלות שגובים הבנקים על ניירות ערך, הוועדה ממליצה כי בנק ישראל ידרו תמחור מחדש של עמלות אלה ובכך יוקטן הפער בין העמלה למחיר הני"ע בפועל. כמו כן, על מנת להוריד את שיעורי העמלות ולהגביר את השקיפות של קביעתן עבור הלקוחות, יצטרכו הבנקים להציג ללקוח מה ממוצע העמלות בני"ע הנגבה בתיק באותו הגודל.

בנוסף, הוועדה מכניסה לפיקוח מספר עמלות נוספות, כגון: עמלת כרטיס מידע, עמלת הודעות והתראות ועמלת טיפול אשראי בביטחונות והלוואות של עד 100 אלף שקל, וכן מבטלת עמלת שינוי מועד חיוב בכרטיס אשראי.

הוועדה ממליצה על הכנסת שחקנים חדשים לענף הבנקאי על מנת לעודד את התחרותיות בו. המלצה זו כוללת עידוד הקמת אגודות אשראי ללא מטרת רווח שיציעו שירותים בנקאיים בסיסיים כמו ניהול חשבון ומתן הלוואות, הכנסת הגופים המוסדיים לאשראי קמעונאי וכן עידוד הקמת בנק אינטרנטי, שיהווה אלטרנטיבה זולה יותר למערכת הבנקאית הקיימת.

בתגובה על פרסום המלצות וועדת זקן, אמר נגדי בנק ישראל, סטנלי פישר: ""פרסום דוח הביניים של הצוות הוא צעד חשוב בתהליך שיפור משמעותי באיכות, במחיר, ובמגוון השירותים הפיננסיים שמשקי בית ועסקים קטנים מקבלים. לאחר התייעצותו עם הציבור, הצוות יגבש את הדוח הסופי – וחשוב שההמלצות ייושמו מהר, לטובת משקי הבית, העסקים הקטנים, והמשק הישראלי."

שר האוצר יובל שטייניץ הוסיף: "דוח הביניים המוגש לנו היום מציע פתרונות משמעותיים להקלת מצוקת האשראי למשקי בית ועסקים קטנים. יישום ההמלצות שעולות בדוח יביא להוזלת מחירים, הגברת שקיפות, ומתן שירות יעיל יותר לציבור האזרחים והעסקים".


לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק


 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.